Skip to main content

De KPN-kabel (koper) zit vast in de buis naar woonkamer. Er ligt wel al een glasvezelkabel in de kruipruimte, maar die kan niet door de huidige buis (circa 1,50 meter) naar de huiskamer worden doorgetrokken, omdat de oude ADSL-kabel muurvast zit in de muurbuis. Hele dikke kabel, met blauw plastic omhulsel dat maar net in de muurbuis past. Het is het officiële ISRA-punt in huis, die komt dus bij ons in de buurt niet binnen in de meterkast, maar direct in de huiskamer. Hoe kan ik deze kabel uit de muurbuis trekken zonder schade of mechanische hulpmiddelen, zodat er ruimte komt voor de glasvezelkabel? 

Hallo @Jhm Duurzaam vooral niet aan de KPN-kabel komen. De glasvezelaanleggers overleggen met jou of hebben dit reeds gedaan, wat de beste plek wordt voor het glasvezelpunt, de meterkast of de woonkamer, dan wordt er een gat door de vloer geboord vlakbij de muur waar de glasvezelkast moet komen te hangen.

Je hebt dus niets met de bestaande installatie van doen.

Zie onder de theoretische gang van zaken bij de glasvezelaanleg:

Glasvezelaanleg bij KPN: Hoe werkt het? | KPN Community


Daar ben ik niet zo blij mee. Dit betekent dat ik een enorme wandcontactdoos in mijn huiskamer heb, die dus exclusief in gebruik is bij KPN? Heeft KPN betaald om die ruimte in mijn huis te reserveren? Ik heb het huis sinds kort zelf in gebruik en er is niemand die mij daarvoor toestemming heeft gevraagd. Leest KPN zelf ook mee in dit forum? Graag een officiële reactie dan.  


Ik heb het huis sinds kort zelf in gebruik en er is niemand die mij daarvoor toestemming heeft gevraagd.

Dat hoeft ook niet, dat is bij de bouw van de woning zo overeengekomen.

Overigens is die blauwe kabel formeel eigendom van KPN en mag je die niet zomaar verplaatsen/verwijderen.

Aan de andere kant heeft KPN aangegeven dat het signaal op termijn van die kabel af zal gaan in gebieden waar door “KPN Netwerk” glasvezel aangelegd wordt en dan moet het mijns inziens vrij zijn om die kabel weg te werken. 


Hallo @Jhm Duurzaam er word je ook geen toestemming gevraagd voor de plaatsing van de stroom-, gas- en watermeter en het aansluitpunt voor de kabelboer, die komt op een plaats te zitten, die jou ook misschien niet goed uitkomt.

Is er al een schouwer bij je geweest om de beste plaats voor het glasvezelpunt?

De grootte van het glasvezelpunt zal ongeveer 11cm breed bij 18cm hoog zijn, zie voorbeeld:

Voorbeeld glasvezelkast XGS-PON

 


er ligt ook al een glasvezelkabel in de meterkast. Ik wil voorlopig nog geen glasvezel, maar wil wel dat de koperkabel verdwijnt. 


Ik wens geen contactdoos met sluikreclame voor KPN in mijn woonkamer. 


Ik wens geen contactdoos met sluikreclame voor KPN in mijn woonkamer. 

Laat het kastje dan ook gewoon in de meterkast plaatsen. Dat is veel beter. Dan ziet u hem verder niet. En dan kunt u later nog wel eens kijken hoe u verder gaat.


En nu dus jarenlang tegen een groot gat in de huiskamermuur aankijken?

 


En nu dus jarenlang tegen een groot gat in de huiskamermuur aankijken?

Is dat dan nu ook al een groot gat in jouw huiskamer muur?

Plaats anders eens een foto van dat ISRA punt in jouw woonkamer.


En nu dus jarenlang tegen een groot gat in de huiskamermuur aankijken?

 

Waarom een gat, je kunt de huidige aansluiting toch gewoon laten zitten @Jhm Duurzaam ?

Je moet de oude ptt aansluiting zelfs laten zitten, eigendom KPN


Er staat nu een spiegel voor. Het gat is 2 contactdozen groot. Het is mij een raadsel waarom KPN 2 contactdozen nodig had voor 1 paar dunne koperdraadjes, en nu ik die dikke blauwe kabel in de kruipruimte zie liggen, vraag ik mij of dat ook geen overkill is?

Ik wil er eigenlijk een gewoon stopcontact van maken, want zo'n KPN-glasvezelkast is helemaal geen fraai uitzicht in de huiskamer.  


Tja, in kader dat jij een glasvezelpunt van kpn krijgt, lekker de DSL aansluiting wegwerken. Ik zal maar niet vertellen, dat hier onlangs de DSL in de MK onder de vloer is verdwenen 🤣 dit in kader glasvezel Delta, en alvast voorbereid op de komt van glasvezel van KPN,... Eerder neem ik geen kpn diensten meer, die kopergrafkabel was hier iig waardeloos,... 

Glasvezelaansluitpunt lekker in de MK plaatsen en zorg dat je een mooie vaste intenernetaansluiting in je woonkamer krijgt. Gaten dichten muur afwerken en afmaken met een behangetje/glasvezel met een kleurtje en klaar is het. 

Niet te moeilijk over doen. Gaat geen haan naar kraaien. Als je kiest voor KPN leveren ze toch over de glasvezelkabel. Iedereen die de oude DSL laat zitten na plaatsen kpn glasvezel mag zich eens achter z'n oren gaan krabben,... En denk maar niet dat kpn dit in elke woning zal gaan verwijderen,... 


KPN-monteur kon 2 jaar geleden niet eens zelf meer het ADSL-modem aansluiten. Daar moest toen een extern bedrijf voor langs komen. En nu gaat het signaal er toch vanaf, maar ik ga liever naar Delta gezien de technische kennis die KPN niet meer heeft. 


En nu dus jarenlang tegen een groot gat in de huiskamermuur aankijken?

Hoe komt dat gat daar te zitten dan? Waarom zit daar niet een afdekplaatje op? En hoe heeft u nu internet? 


Er staat nu een spiegel voor. Het gat is 2 contactdozen groot. Het is mij een raadsel waarom KPN 2 contactdozen nodig had voor 1 paar dunne koperdraadjes, en nu ik die dikke blauwe kabel in de kruipruimte zie liggen, vraag ik mij of dat ook geen overkill is?

Dat is standaard voor een ISRA punt.


Ik mis heel het punt even, heb je nu wel of geen diensten van KPN?
 

Verder wil ik je verwijzen naar mijnaansluitingen.nl voor het verplaatsen of verwijderen van de KPN aansluiting. Hier kan je een offerte aanvragen om dit te laten doen en dat is de enige manier hoe het officieel geregeld wordt. Onofficieel kan je natuurlijk het ISRA vol gooien met stucwerk en oververven.
Dit is alleen niet toegestaan vanuit KPNNetwerk en mocht je in de toekomst voordat het kopernetwerk uit wordt gezet in jouw regio toch diensten via DSL willen kan er een pittige factuur jouw kant op komen van enkele honderden euro’s.

 

Uit ervaring kan ik je vertellen dat het een 50/50 kans is dat die kabel vanuit je woonkamer vast zit in die pijp door verzakking of iets dergelijks, het huis zakt soms een beetje waardoor je die kabel er nooit meer uit gaat kunnen trekken. 


Hallo @Jhm Duurzaam je zult een van de onderstaande aansluitingen in de woonkamer hebben, wat is het probleem om deze te laten zitten?

Oud model woonkamer-aansluiting
 
rechts het  nieuwe model  woonkamer-aansluiting

 

 


Er staat nu een spiegel voor. Het gat is 2 contactdozen groot. Het is mij een raadsel waarom KPN 2 contactdozen nodig had voor 1 paar dunne koperdraadjes, en nu ik die dikke blauwe kabel in de kruipruimte zie liggen, vraag ik mij of dat ook geen overkill is?

Ik wil er eigenlijk een gewoon stopcontact van maken, want zo'n KPN-glasvezelkast is helemaal geen fraai uitzicht in de huiskamer.  

Hij is dubbel omdat er vaak 1 kabel van onder kwam waar de telefoon op aangesloten werd en ook 1 kabel naar boven ging om de telefoon op door te lassen zodat je ook in de slaapkamer vaste telefoon hebt. Vroeger ging alles bedraad en daar was ruimte voor. Die dikte van de blauwe kabel is zodat hij tientallen jaren mee gaat, het zou wat zijn als KPN elke 20 jaar alle kabels moet vernieuwen omdat de kabels niet genoeg beschermd zijn. De gas en waterleiding zijn ook dik voor ze bij de meter aankomen net zoals de inkomende stroomkabel. In theorie hoeft dat maar even dik te zijn als dat de buizen in huis zijn maar er zit gewoon bescherming bij. 


Het probleem is dat de blauwe kabel er niet uit gaat, en dat ik internet via de coax heb en niet van plan ben om ooit glasvezel via KPN te nemen, terwijl KPN wel een muur ontsiert met de rechterwandcontactdoos waar sluikreclame op staat. Ik wens op die plek een stopcontact, maar dat lukt niet omdat de blauwe KPN-kabel muurvast zit, terwijl het huis niet verzakt is en het slechts max 1,5 meter in een rechte lijn naar de kruipruimte is, zonder bochten, verzakkingen of andere redenen waarom die blauwe kabel muurvast zit. De blauwe DSL-kabel mag ook fijn nog eeuwenlang in de kruipruimte blijven liggen, wat mij betreft. Ik wil de wandcontactdozen graag voor iets nuttigs gebruiken en ben niet van plan om de muur te vullen, opnieuw te stucen, of kosten te betalen voor het verwijderen van een blauwe kabel die KPN heeft achtergelaten in mijn huis en die nooit meer gebruikt gaat worden omdat KPN al het koper heeft uitgeschakeld in gebieden met glasvezel.   


er ligt ook al een glasvezelkabel in de meterkast. Ik wil voorlopig nog geen glasvezel, maar wil wel dat de koperkabel verdwijnt. 

Als je nu geen glasvezel van KPN wilt nog en later wel zal je daar voor de aanleg moeten betalen.

Het is wanneer ze het in de straat komen doen gratis en wanneer je dan nee zegt en later wel wilt je ervoor moet betalen.

De koper kabel verwijderen mag niet zomaar en doe je dat wel en heb je die later toch nodig kan je flinke kosten verwachten.


Als je nu geen glasvezel van KPN wilt nog en later wel zal je daar voor de aanleg moeten betalen.

Het is wanneer ze het in de straat komen doen gratis en wanneer je dan nee zegt en later wel wilt je ervoor moet betalen.

Maar die glasvezel wil je uiteraard gewoon in de meterkast en niet in de woonkamer. Dat staat dus los van het verwijderen van die telefoonkabel.

Overigens heb je gelijk dat je er verstandig aan doet om die glasvezel gewoon af te laten monteren ookal ga je er (vooralsnog) geen gebruik van maken.


Ontsierd met sluikreclame is best een groot woord voor een klein stuckje plastic met de letters KPN erin gegraveerd. Vroeger werd er PTT op gezet, gebeurd dus al sinds de jaren 50 dat KPN een stukje van je huis “opeist” 

Je zal dan de aannemer welke je huis hebt gebouwd moeten aanschrijven, die heeft toen der tijd een aanvraag bij KPN gedaan om te zorgen dat er een aansluiting zat. Ik weet alleen 100% zeker dat je daar 0 terug van gaat krijgen. Dan heb ik je al eerder naar mijnaansluiting.nl verwezen → de plek waar je officieel moet zijn voor het verwijderen van een ISRA. 
 

Elke andere weg die je bewandeld heeft al helemaal geen nut, ook dit forum van KPN de provider gaat niemand sturen om kosteloos dat plastic van de muur te schroeven en de invoerkabel te verwijderen. 


Hallo @Jhm Duurzaam via www.kpnnetwerk.nl kun je op jouwpostcode/huisnummer controleren wanneer koper uitgeschakeld wordt. Na die tijd kun je dus slopen wat je wilt. Zolang koper nog aan staat binnen jouw wijk/straat/huisnummer mag er niet zelf aan de aansluitingen van KPN ‘gerommeld’ of gesloopt worden.

Dat er op die aansluitdoos KPN staat is toch geen sluikreclame? Dat er op jouw tv-toestel Sony, Samsung, LG, en zo op staat vind je toch ook geen sluikreclame en daar kijk je dagelijks tegenaan.

 


Oud model woonkamer-aansluiting heeft toch echt geen letters KPN erop staan. Het gaat mij er om dat KPN de muur zodanig onbruikbaar heeft gemaakt dat ik er niet meer mee kan doen wat ik wil. 

Er ligt al 2x een glasvezelkabel. Eentje in de kruipruimte en eentje in de meterkast, maar ik zeg het nog een keer: ik wil geen glasvezel de komende tijd. Ik wacht tot KPN, of wie het ook heeft aangelegd, de prijzen verlaagt. Nu ben ik tevreden met wat ik heb. Behalve dan met die lelijke KPN-doos in mijn huiskamer dus.
 


Hallo @Jhm Duurzaam via www.kpnnetwerk.nl kun je op jouwpostcode/huisnummer controleren wanneer koper uitgeschakeld wordt.

Hoe doe je dat dan? Ik kan daar in ieder geval niets van terugvinden.