Skip to main content

De KPN-kabel (koper) zit vast in de buis naar woonkamer. Er ligt wel al een glasvezelkabel in de kruipruimte, maar die kan niet door de huidige buis (circa 1,50 meter) naar de huiskamer worden doorgetrokken, omdat de oude ADSL-kabel muurvast zit in de muurbuis. Hele dikke kabel, met blauw plastic omhulsel dat maar net in de muurbuis past. Het is het officiële ISRA-punt in huis, die komt dus bij ons in de buurt niet binnen in de meterkast, maar direct in de huiskamer. Hoe kan ik deze kabel uit de muurbuis trekken zonder schade of mechanische hulpmiddelen, zodat er ruimte komt voor de glasvezelkabel? 

Het schijnt dat al het koper in de Nederlandse bodem nog miljoenen kan opleveren, maar als KPN het overal zo vast heeft gemaakt als bij mij, dan kan het nog een dure grap worden om dat zeldzame materiaal te oogsten.  


ik wil geen glasvezel de komende tijd. 

Maar hoe heeft u nu internet dan? Van Ziggo ofzo?


Hallo @Jhm Duurzaam via www.kpnnetwerk.nl kun je op jouwpostcode/huisnummer controleren wanneer koper uitgeschakeld wordt.

Hoe doe je dat dan? Ik kan daar in ieder geval niets van terugvinden.

Hallo @wjb , als je via www.kpnnetwerk.nl je postcode/huisnummer ingeeft zie je op de betreffende pagina over jouw adres bovenin staan 'over X maanden wordt koper bij u uitgeschakeld', bij mij zie ik staan over 9 maanden, bij mijn zwager in dezelfde woonplaats zou koper afgelopen februari uitgeschakeld worden, hetgeen ook is gebeurd, zijn wijk is nu kopervrij en mijn wijk over 9 maanden dus.


Hallo @wjb , als je via www.kpnnetwerk.nl je postcode/huisnummer ingeeft zie je op de betreffende pagina over jouw adres bovenin staan 'over X maanden wordt koper bij u uitgeschakeld', bij mij zie ik staan over 9 maanden, bij mijn zwager in dezelfde woonplaats zou koper afgelopen februari uitgeschakeld worden, hetgeen ook is gebeurd, zijn wijk is nu kopervrij en mijn wijk over 9 maanden dus.

Bij mij staat daar helemaal niets over.

 


Hallo @wjb , als je via www.kpnnetwerk.nl je postcode/huisnummer ingeeft zie je op de betreffende pagina over jouw adres bovenin staan 'over X maanden wordt koper bij u uitgeschakeld', bij mij zie ik staan over 9 maanden, bij mijn zwager in dezelfde woonplaats zou koper afgelopen februari uitgeschakeld worden, hetgeen ook is gebeurd, zijn wijk is nu kopervrij en mijn wijk over 9 maanden dus.

Bij mij staat daar helemaal niets over.

 

Halo @wjb , dan is jouw wijk blijkbaar nog niet binnen afzienbare tijd aan de beurt.

Ik zal morgen mijn screendump plaatsen, werk nu op een tablet.

 


Ik zal morgen mijn screendump plaatsen, werk nu op een tablet.

Ik gebruik in mijn vrije tijd alleen maar een tablet en nu dus ook.

Ik zou me juist kunnen voorstellen dat dat ook de reden is dat ik dat niet te zien krijg.


Hier mobiel en bij mij wordt het over 12 maanden uitgeschakeld.


Hier mobiel en bij mij wordt het over 12 maanden uitgeschakeld.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het koper netwerk op mijn adres al afgesloten is en dat het daarom niet getoond wordt op kpnnetwerk.nl.


@wjb ik blur het adres niet want het is een geheel willekeurig adres die ik in Spijkenisse heb geopend.

 

De knop - klik HIER voor meer info gaat naar https://www.kpnnetwerk.nl/koper-uit/

 


OK. Nog 1x de vraag: hoe krijg ik die blauwe kabel los? Ik hoef geen glasvezel en wil alleen weten of die blauwe kabel zonder schade uit de buis getrokken kan worden. Hij lijkt nu wel vastgesmolten in de buis. Is dat zo en is dat dan alleen aan het uiteinde, of in de hele buis? Is dat beleid van KPN, zodat de buis later nooit meer ergens anders voor te gebruiken is? 


@Jhm Duurzaam 

Persoonlijk zou ik als ik hetzelfde probleem had eerst naar het gratis telefoonnummer 0800-0402 bellen en om een mensenlijke medewerker vragen (je eerste contact is een AI computer).

Mijn ervaring is dat er meestal heel begripvolle mensen aan de telefoon zitten als je ze zelf ook als dusdanig benadert, dus doe bijvoorbeeld geen uitspraken waar je je aan hebt gestoord in dit forum. In dit forum zijn voornamelijk klanten van KPN actief. 

Mocht je dan geen resultaat hebben, ga dan naar ACM, een instelling van de overheid. https://www.consuwijzer.nl/over-acm-consuwijzer

Laatstelijk is hier veel kritiek op gekomen in de 2e kamer over het feit dat ze meer voor bedrijven dan consumenten zijn. Misschien lopen ze nu iets sneller. 


OK. Nog 1x de vraag: hoe krijg ik die blauwe kabel los? Ik hoef geen glasvezel en wil alleen weten of die blauwe kabel zonder schade uit de buis getrokken kan worden. Hij lijkt nu wel vastgesmolten in de buis. Is dat zo en is dat dan alleen aan het uiteinde, of in de hele buis? Is dat beleid van KPN, zodat de buis later nooit meer ergens anders voor te gebruiken is? 

Is het überhaupt wel een buis? Zit die niet gewoon vast in de muur? Dat ze een sleuf in de muur gemaakt hebben, kabel erin en vervolgens weer dichtgesmeert hebben met cement of gips.


Hallo @wjb onderstaand de beloofde screendump, ik heb mijn adres even weggegumd:

Over 9 maanden bij mij koper uit.

 


Laat die kabel gewoon zitten al was het maar voor een eventuele volgende bewoner. Doe er eventueel een blinde plaat overheen. Standaard installatiemateriaal past gewoon.

Je kan het ook moeilijker maken dan het is.


 

@wjb ik blur het adres niet want het is een geheel willekeurig adres die ik in Spijkenisse heb geopend.

 

De knop - klik HIER voor meer info gaat naar https://www.kpnnetwerk.nl/koper-uit/

 

Dan denk ik dat op mijn adres het kopernetwerk al uitgezet is aangezien op mijn postcode en vele andere postcodes in Houten niet aangegeven wordt dat het kopernetwerk over x dagen uitgezet gaat worden.


OK. Nog 1x de vraag: hoe krijg ik die blauwe kabel los? Ik hoef geen glasvezel en wil alleen weten of die blauwe kabel zonder schade uit de buis getrokken kan worden. Hij lijkt nu wel vastgesmolten in de buis. Is dat zo en is dat dan alleen aan het uiteinde, of in de hele buis? Is dat beleid van KPN, zodat de buis later nooit meer ergens anders voor te gebruiken is? 

Niet, zo simpel is het. Toevallig vandaag voor een klant gedaan ivm te kort uiteinde waardoor die verlengd moest worden. Die kabel zit soms losjes in de buis maar soms kan je vanuit de kruipruimte met speciale apparatuur 100e kilo’s trekken en dan nog lukt het niet.

Of de kabel zit er los in of hij zit er vast in, zoals ik eerder heb gemeld mogelijk door verzakking van huis, maar het kan ook door cement/puin in de leiding komen. Als je hem niet met twee vingers omlaag kan trekken lukt het niet.

 

Daarnaast zoals eerder gemeld mag het niet en overtreed je daarmee de telecomwet. Je kan er een boete voor krijgen. Je mag dit pas doen nadat het koper is uitgezet wat je kan controleren op KPNNetwerk.nl - het officieel laten verwijderen gebeurd via mijnaansluitingen.nl


je zou eventueel aan de ene kant van de buis met een trekveer kunnen duwen en  aan de andere kant de kabel voorzichtig eruit trekken met korte stukjes tot de kabel er helemaal uit is

 

daarna met trekveer en stofzuiger proberen leeg en schoon  te zuigen

 

dit klusje moet je met zn tween doen 


Negeer bericht hierboven ik had even niet door dat het om dikke kabel ging daar helpt een trekveer niks tegen


Goedemorgen @Jhm Duurzaam en welkom hier op ons forum!

Ik zie dat je al heel veel input hebt ontvangen van onze community en ik kan hier verder niet zoveel meer aan toevoegen.

OK. Nog 1x de vraag: hoe krijg ik die blauwe kabel los? Ik hoef geen glasvezel en wil alleen weten of die blauwe kabel zonder schade uit de buis getrokken kan worden. Hij lijkt nu wel vastgesmolten in de buis. Is dat zo en is dat dan alleen aan het uiteinde, of in de hele buis? Is dat beleid van KPN, zodat de buis later nooit meer ergens anders voor te gebruiken is? 

Niet, zo simpel is het. Toevallig vandaag voor een klant gedaan ivm te kort uiteinde waardoor die verlengd moest worden. Die kabel zit soms losjes in de buis maar soms kan je vanuit de kruipruimte met speciale apparatuur 100e kilo’s trekken en dan nog lukt het niet.

Of de kabel zit er los in of hij zit er vast in, zoals ik eerder heb gemeld mogelijk door verzakking van huis, maar het kan ook door cement/puin in de leiding komen. Als je hem niet met twee vingers omlaag kan trekken lukt het niet.

 

Daarnaast zoals eerder gemeld mag het niet en overtreed je daarmee de telecomwet. Je kan er een boete voor krijgen. Je mag dit pas doen nadat het koper is uitgezet wat je kan controleren op KPNNetwerk.nl - het officieel laten verwijderen gebeurd via mijnaansluitingen.nl

Ik heb het antwoord van @Ik_Combineer gemarkeerd als beste antwoord omdat zijn bericht jouw vraag beantwoordt. Hoop dat je met al deze informatie weet waar je aan toe bent!