Skip to main content

Goedemorgen allen,

Wie weet hoe ik zelf mijn lokale DNS server omzet op 8.8.8.8?

Ik ben zelf totaal niet IT-technisch, dus in jip en janneke taal zou heel fijn zijn!

Ik loop er namelijk tegenaan dat ik voor m’n nieuwe baan een bepaalde website (met een werkprogramma) niet kan openen.

Door de klantenservice van KPN word ik niet verder geholpen, dus ik voel me een beetje radeloos… 

 

Ik hoor het graag!

 

groetjes Nicole 

Hallo @Nicole268 ,

Dat kan in de browser (als dat Edge is.)

Kies voor de drie puntjes … rechts boven in, kies instellingen en dan kun je kiezen voor beveiliging.

beveiliging
 

Je kunt dan een andere provider kiezen.

8.8.8.8 is van google en dus redelijk safe.

Groet Bart


Hoi Bart,

 

Ik ben echt superblij met je antwoord, want het is gelukt!!

Duizendmaal dank!!!

 

groetjes Nicole


Hallo @Nicole268 ,

Leuk dat het werkt.

Het lijk allemaal zo simpel. Een DNS server of één vinkje in het beveiligingscertificaat.

Daar zit ook het gevaar, criminelen kunnen een slechte DNS server overnemen. En dan lijkt het op een legitieme site, echter is die van de criminelen. Op die manier kunnen ze gegevens als bankrekeningen en PIN codes stelen.

Het lijkt een beetje op telefoon spoofing zoals bij de ING. Dochter neemt een foto van de bankrekening plaatst die op social media. Later belt de “bank” (in werkelijkheid een crimineel), heeft gegevens die de bank normaal heeft, het telefoonnummer is van de bank. Dat lijkt allemaal vertrouwd. Die meneer verteld vriendelijk om het geld over te boeken (vanwege zogenaamde misbruik) naar een veilige rekening of kluisrekening. Maar die is van de crimineel.

De ING doet niets fout, vergoed dus ook niets. Na bemoeienis van consumenten programma’s en de politiek moeten de banken wel gaan vergoeden. Het is zuur als je vele duizenden euro’s verliest, maar nu moeten wij allemaal meebetalen (Banken verhalen die kosten op hun klanten, de kosten gaan omhoog). Lachende derde ?

De meeste providers hebben wel een (DNS) malware filter, maar die moet je wel instellen.

Malwarefilter van KPN | KPN Community

 

Groet Bart


Hallo @Nicole268 ,

Welkom op het forum en fijn te zien dat je geholpen bent! Als je echter tegen problemen aan loopt dat bepaalde websites via onze DNS server niet te bereiken zijn, en via de DNS van bijvoorbeeld Google wel, kunnen we daar ook altijd eens naar kijken natuurlijk. Bij het gebruik van DNS servers van derden, kun je soms bepaalde gevaren lopen (alhoewel dat in dit geval bij de servers van Google wel mee zal vallen zoals Bart al stelt). Kortom, als we nog iets voor je kunnen doen, laat het vooral weten!


Hoi Bart,

Jij weet er duidelijk meer van dan ik. Ik heb mijn (tijdelijke) oplossing ook doorgegeven aan de IT-desk van mijn werkgever, waarschijnlijk is het iets tijdelijks en kan ik de instellingen binnenkort weer terugzetten maar voor nu ben ik even geholpen. En dan hoop ik/vertrouw ik erop dat Google redelijk safe is.

Nogmaals dank voor je hulp en toelichting!

 

Hoi Raymondt,

Je reactie verbaast me enigszins. Ik ben door KPN van het kastje naar de muur gestuurd en kreeg uiteindelijk jullie mailadres (abuse@kpn.com). Ik heb gemaild maar kreeg gelijk antwoord dat jullie niks voor me konden betekenen… En toen dacht ik: help!!! Ik heb vervolgens de vraag op dit forum gesteld en ben gelukkig geholpen door Bart. Ik kan wel een gat in de lucht springen!!

Kortom: de hulp vanuit KPN was ver te zoeken en daarover ben ik best teleurgesteld. (Dat is uiteraard niet persoonlijk bedoeld, want jij komt zeker wel hulpvaardig over).

 

Allebei een fijne dag gewenst!

 

groetjes Nicole 


Hoi Nicole,

Het betreft hier een issue die inderdaad niet thuishoort op de Abusedesk, maar opgelost had moeten worden door de klantenservice. Ik wil dus ook graag even uitzoeken waarom dat niet gebeurd is, zodat we het in ieder geval een volgende keer beter kunnen doen. Het zou me helpen als je in je profiel even je gegevens in zou kunnen vullen, zodat ik kan zien wie er met je gesproken heeft. De velden in je profiel waar (Privé) bij staat, zijn alleen zichtbaar voor de moderators hier. Zou je dat voor me willen doen en even een seintje hier willen geven als dat gedaan is?

Alvast bedankt!


Hoi Raymondt, 

Ik heb wat gegevens ingevuld waarmee je me zou moeten kunnen vinden.

Ik kreeg van verschillende medewerkers verschillende verhalen, waaronder dat ik jullie afdeling moest mailen. Uiteindelijk gelukkig op dit forum terecht gekomen en ik ben heel blij dat het opgelost is.

 

Groetjes Nicole


Dankjewel Nicole! Ik ga ermee aan de slag.


8.8.8.8 is van google en dus redelijk safe.

Dat is maar net hoe je er tegenaan kijkt . .

Op die manier geef echt je hele surfgedrag aan die club.

Erg slimme zet om dat nummer in te pikken voor zo’n dienst.

Mijn keus is het zeker niet, en ook wel “lekker” makkelijk van de mensen bij je nieuwe baan . .

Maar ja, de moderne mensch  vind het allemaal normaal blijkbaar !


Hallo @KeesYagi ,

Off-Topic.

Die reuzen als Google en Facebook hebben een verdienmodel.

Meestal gebruiken ze cookies en hun (betaalde) zoekresultaten komen altijd boven aan de lijst. De moderne mens doet een click bovenaan, onderaan die lijst staan de alternatieven. De slimme mens maakt geen gebruik van gesponsorde links, de makkelijke mens wel.

On-Topic.

Als workaround is 8.8.8.8 niet dubieus, of ze de log gebruiken om daar cookies mee te vullen en zo hun sponsoren mee te doneren. Onbekend.

Groet Bart

 


Als workaround is 8.8.8.8 niet dubieus, of ze de log gebruiken om daar cookies mee te vullen en zo hun sponsoren mee te doneren. Onbekend.

Zeer zeker dat Google DNS requests gebruikt om jouw surfgedrag te monitoren.

Een DNS request vertelt natuurlijk heel duidelijk naar welke site je gaat en dat is zeer waardevolle informatie voor Google, zeker nu ze gaat stoppen met third-party cookies.

 

Overigens blokkeer ik thuis het gebruik van de DNS servers van Google door deze om te leiden naar de DNS server/forwarder op mijn EdgeRouter.

Er zijn functies op Android devices die hard 8.8.8.8 gebruiken als DNS server.

Nou, pech voor de functies, de DNS request gaat toch echt alsnog naar 1.1.1.2, de anti-malware DNS server van Cloudflare. Mijn privacy is mij veel waard.


Dank voor deze bijval.

Nu hoor je het ook eens van een ander.