Skip to main content

Hallo daar, 

Er komt binnenkort een monteur bij mij langs om glasvezel internet+tv aan te sluiten.

Nou woon ik in een appartementencomplex waarbij alle meterkasten in de gedeelde gang achter een eigen gesloten deur zitten. Vanuit daar loopt er een leiding met UTP kabel mijn huis in. 

Nu lees ik dat de TV ook over UTP gaat en dat ik dus 2 aansluitingen in huis moet hebben(of moet gaan werken met een switch). 

Punt is: er zit maar één UTP aansluiting in mijn huiskamer. De wandcontactdoos bevat wel een 2e opening voor een aansluiting, maar die is niet aangelegd.

Nou geef ik de voorkeur aan een extra kabel/aansluiting boven een extra stroomvretend apparaat(switch). Op de monteur pagina valt te lezen:

Onze monteur helpt je met het aansluiten van je modem, wifi, 1 tv-ontvanger, 1 pc of tablet en 1 vaste telefoon. Als het nodig is, legt (zonder wegwerken) de monteur gratis en in overleg extra of vervangend maximaal 15 meter internetkabel. 

Wat betekent 'zonder wegwerken'? Gewoon puur een kabel zichtbaar door het hele huis? Hij kan dus niet een kabel door mijn leiding trekken? Als hij dit wel zou kunnen, maar niet gratis zou zijn, hoeveel zou dit dan kosten? 

Er kan in elk geval geen extra 'domme' (niet via de leiding gelegde) kabel getrokken worden vanuit de meterkast mijn huis in, omdat die dan dus daadwerkelijk door mijn voordeur heen zou moeten lopen. 

Of betekent 'zonder wegwerken' dat de monteur puur een draad laat lopen door de wandcontactdoos heen zonder een daadwerkelijke stekker aansluiting te maken? Daar zou ik geen problemen mee hebben. 

Kortom: trekt de monteur gratis 15m kabel door leidingen heen, of puur en alleen een losse kabel die zichtbaar door het huis loopt? 

Bedankt! 

​​​​​​​​​​​

Hoi, welkom op het forum. De plek om vragen te stellen.

Handig dat er al utp van uit de meterkast het huis in gaat.

Dat is geen enkel probleem. Van uit de meterkast van af het aansluitpunt zal er sowieso maar één utp het huis in gaan. Dáár wordt het modem (experiabox) op aangesloten (WAN) waar 4 utp (LAN) aansluitingen op zitten.


Ah, zo had ik er nog niet over nagedacht, gezien T-Mobile(had daar geen TV) juist haar glasvezelmodem in de meterkast had aangesloten ging ik er vanuit dat dat zo moest en dat KPN dat ook zo zou doen. Maar dat hoeft dus niet per sé zo te zijn? 


Zoals Peter zegt, u kunt er voor kiezen om de Experiabox gewoon in de woonkamer te plaatsen. Dan heeft u geen 2de utp kabel nodig. Waarschijnlijk ook geen switch. En het is veel beter voor uw WiFi bereik.


Klopt, het glasvezel modem (NT) komt in de meterkast. Maar daar moet dan vervolgens eerst met utp een modem (dan eigenlijk alleen met routerfunctie) op en daar mogen pas de apparaten op aangesloten. Het modem heeft ook wifi; het glasvezelmodem (NT) heeft dat niet en maar één aansluiting. Voor naar het modem dus. (waar het kopernet-modem omzeilt wordt met de WAN poort en hij dus alleen als router fungeert. En indien vaste telefoon ook nog als ATA.)


Hoi en welkom @RBen90! Leuk dat je binnenkort bij ons op glasvezel aangesloten wordt, en ook dat je je vraag hier stelt :)

Zo te zien ben je al goed op weg geholpen, fijn. Ben je er uit gekomen met de uitleg en tips van Peter en Nick? Mocht je dat fijn vinden; hier lees je in onze kennisbank alles over wat de KPN installatiemonteur doet. Daarin vind je ook de link naar de prijzen van meerwerk en materialen.