Skip to main content

Recentelijk (sinds ongeveer 1 week) hebben we opeens heel veel problemen met onze devolo's (deze hebben we nu 2 jaar en tot dusverre werken ze afdoende). Is er aan het KPN netwerk iets verander dat dit kan verklaren (software update of iets dergelijks?

 

Hallo @devolo zijn het de DVS'en van KPN of de originele Devolo's?

Bij Devolo kun je de zogenaamde cockpitsoftware downloaden om die apparaten de beheren.

Succes.

 


Devolos maken verbinding met elkaar via het elektriciteitsnetwerk in uw huis. Dit kan heel lang goed gaan. Totdat er bijvoorbeeld zonnepanelen gelegd worden. Of een laadpaal voor een elektrische auto geplaatst word. Dan kan het zomaar foute boel zijn en werken ze niet meer. Ook sommige ledverlichting kan storen.

De enige echt oplossing is dan een utp-kabel leggen. Soms is er nog een oplossing via WiFi, maar dat is afhankelijk van de situatie. 


Devolos maken verbinding met elkaar via het elektriciteitsnetwerk in uw huis. Dit kan heel lang goed gaan. Totdat er bijvoorbeeld zonnepanelen gelegd worden. Of een laadpaal voor een elektrische auto geplaatst word. Dan kan het zomaar foute boel zijn en werken ze niet meer. Ook sommige ledverlichting kan storen.

De enige echt oplossing is dan een utp-kabel leggen. Soms is er nog een oplossing via WiFi, maar dat is afhankelijk van de situatie. 

Ik wil wat Nick zegt beamen en iets toevoegen; devolo's stoppen niet bij uw groepenkast, iemand enkele huizen verder die opeens zijn elektrische kookstel aan zet kan er ook voor zorgen dat uw devolos in storing schieten. Verder helpt het niet mee dat het stroomnet echt aan zijn limiet loopt en netbeheerders het eigenlijk niet zo goed meer aan kunnen.


Goedemorgen @devolo en welkom hier op ons forum :)
Ik zie dat je al veel goede reacties hebt ontvangen vanuit onze community, mooi om te zien. Verder ook een goede tip van @JanD met betrekking tot de Devolo Cockpit software. En indien mogelijk, is een bekabelde verbinding altijd wel de beste manier om aan te sluiten omdat dit altijd voor de minste verstoring zorgt.


Hier ook Devolo dLan adapters in gebruik. Al jaren maar in die tijd toch wel al een keer of drie de verbinding moeten herstellen. Kan door een hierboven al genoemde oorzaak.

Herstellen is eenvoudig. Uit de handleidingen:

Eerst beide adapters resetten: adapters stuk voor stuk op het lichtnet aansluiten en druk dan ten minste 10 seconden lang op de coderingsknop van de adapter.

Dan beide adapters tegelijk aansluiten op het lichtnet, dan drukt u – binnen 2 minuten – 1 seconde lang op elke coderingsknop.

Als het goed gegaan is brandt op elke adapter nu een witte LED.


Vreemde is: in mijn poging om het op te lossen dacht ik via een verlengsnoer een ander stopcontact te gebruiken, maar alleen het feit dat ik een verlengsnoer in een ander stopcontact stak(nog zonder de devolo ook echt te verplaatsen deed de storing al op houden: snoer eruit, storing, snoer erin, weer weg. Ik denk dat er een resonantie frequentie zit in de bedrading die door de verlenging werd opgeheven…. Maar vreemd is het wel.


Vreemde is: in mijn poging om het op te lossen dacht ik via een verlengsnoer een ander stopcontact te gebruiken, maar alleen het feit dat ik een verlengsnoer in een ander stopcontact stak(nog zonder de devolo ook echt te verplaatsen deed de storing al op houden: snoer eruit, storing, snoer erin, weer weg. Ik denk dat er een resonantie frequentie zit in de bedrading die door de verlenging werd opgeheven…. Maar vreemd is het wel.

Dat is inderdaad vreemd en ik kan dat ook niet meteen verklaren @devolo. Maar wel goed om te lezen dat je de boel weer werkend hebt gekregen door via een verlengsnoer een ander stopcontact te gebruiken. Had je nog gekeken naar die Devolo Cockpit Software? Misschien dat je hier nog iets uit kunt halen mocht het probleem terugkeren!