Skip to main content

Na 20 jaar Ziggo overgestapt naar KPN. Helaas krijg ik mijn modem (KPN box 12) met geen mogelijkheid werkend en blijft internet lampje groen knipperen. In mijn woonkamer werkt het niet (dat is de bedoelde plek voor het modem), maar zelfs in mijn meterkast (met gebruik van verlengsnoer, want er zit geen stopcontact, dus sowieso geen echte oplossing) doet modem niet wat het moet doen als ik kabel in contactdoos stop die direct aan ISRA punt vast zit: groen knipperend lampje (en ja, hij zit in de grijze ingang op het modem). Als er signaal van KPN binnen zou komen, zou dit toch gewoon moeten werken? 

Zou het er iets mee te maken kunnen hebben dat ik vroeger (20 jaar geleden ongeveer) ISDN had. Krijg ik helemaal geen of geen goed signaal binnen? Is KPN vergeten om per 1 juli een signaal op mijn lijn te zetten?

Vandaag 2 keer gebeld met KPN en ik zou benaderd worden door de “backoffice”, maar nog niets gehoord. Inmiddels is mijn abonnement van start gegaan en kan ik nog niets. Binnenkort stopt Ziggo (ik heb weekje overlap ingebouwd voor dit soort opstartproblemen), dus ik hoop dat KPN mij snel kan helpen.

Iemand een suggestie wat ik nog zou kunnen doen en/of hoe ik KPN snel in actie kan krijgen?

 

 

Hi @bartuit68, welkom bij ons. 

Wat een ellende dit. Mogen wij meekijken? Heb je je modem ook al gereset door het resetknopje ingedrukt te houden tot alle lampjes uit gaan? 

Zou je je KPN profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en mij een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 


Hi @bartuit68, welkom bij ons. 

Wat een ellende dit. Mogen wij meekijken? Heb je je modem ook al gereset door het resetknopje ingedrukt te houden tot alle lampjes uit gaan? 

Zou je je KPN profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en mij een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 

Hi @bartuit68, welkom bij ons. 

Wat een ellende dit. Mogen wij meekijken? Heb je je modem ook al gereset door het resetknopje ingedrukt te houden tot alle lampjes uit gaan? 

Zou je je KPN profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en mij een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 

 

Beste Alex,

Profiel had ik al aangevuld en natuurlijk heel fijn als je meekijkt. Ik heb de modem, dat ik had losgekoppeld (want het deed toch niet) weer aangekoppeld. Hij is dus een hele tijd van de stroom afgeweest. Ik heb ook nog een keer voor de zekerheid de reset zoals je beschrijft uitgevoerd maar als lampjes weer gaan branden blijft het internet lampje groen knipperen.

 

Benieuwd of je van afstand iets kan zien. Ik kan ook wat foto’s van de aansluiting sturen als dat helpt.

 

Zelf vermoed ik nog steeds dat er uberhaupt geen KPN signaal bij mij thuis naar binnen komt...


Bedankt @bartuit68,

Ik kan je lijn doormeten tot aan je woning, maar krijg dan te zien dat er geen modem aan is gesloten. Heb je hem weer losgekoppeld nu? Het signaal komt in ieder geval tot aan je aansluitpunt, dus dat lijkt goed te gaan 🙂

Wat ik ook zie, is dat hier gisterochtend een melding over is doorgezet naar de technische dienst, vanuit daar zullen ze sowieso verder gaan helpen. De afdeling die de melding op gaat pakken ziet en kan meer dan de gewone klantenservice, waar wij als forum moderators ook onder vallen. Ik wil je dus aanraden om dat even af te wachten!

 


Het modem is al de hele tijd op de wandcontactdoos in de woonkamer aangesloten. (Meterkast, die buitenshuis zit, was niet langer een optie, want de voordeur kon niet dicht door verlengsnoer.)

Ik hoop wel dat de technische dienst de melding snel kan oppakken. Aan de telefoon begreep ik dat er binnen 24 uur contact zou worden opgenomen, maar ik heb nog niets gehoord. Zoals jullie begrijpen maak ik me wel enige zorgen dat ik zonder internet dreig te zitten, want zoals gezegd, Ziggo stopt er binnenkort mee.

Bedankt in ieder geval voor de snelle reacties, zelfs in het weekend, op dit forum!


Deed die het in de meterkast wel?


Deed die het in de meterkast wel?

Nee, volgens TS.

Waarschijnlijk verkeerde aderpaar.


Deed die het in de meterkast wel?

Nee, volgens TS.

Waarschijnlijk verkeerde aderpaar.

Inderdaad deed hij het in de meterkast ook niet doen ik hem aansloot op de wandcontactdoos die direct aan het isra-punt vastzit.

Kan ik zelf iets doen aan dat verkeerde ader-paar (en hoe zou dat kunnen komen, want 20 jaar geleden werkte alles wel)? Heeft dat misschien te maken met dat ik vroeger ISDN (en ADSL) had. Oude situatie in meterkast: ISRA-punt met daaraan wandcontactdoos. Van daaruit kabel naar splitter die vertakte naar ISDN-kastje en andere wandcontactdoos. Vanuit die twee punten twee verschillende kabels naar twee verschillen contactdozen in woonkamer (een voor ISDN en een voor “gewone” ouderwetse telefoonstekker. Allemaal netjes door KPN aangelegd/aangesloten indertijd. Ik heb ISDN/ADSL splitter en ISDN-kastje zelf inmiddels al weggehaald. 

 


Hier zou je een gratis monteur voor moeten krijgen. 


Ok. Welk ISRA punt heeft u? Hoe ziet dat er uit?


Ok. Welk ISRA punt heeft u? Hoe ziet dat er uit?

Zo dus. :-)


Hier zou je een gratis monteur voor moeten krijgen. 

Ik hoop het. Ik had twee weken voor aansluiting al gebeld dat ik vermoedde dat ik een niet-standaard situatie had met die ADSL splitter en dat oude ISDN kastje. Maar de KPN-mijnheer zei dat ik het eerst zelf moest proberen (want volgens “het systeem” zou het gewoon moeten werken bij mij thuis), maar dat hulp snel zou kunnen komen als het niet zou lukken. Vooralsnog nog steeds geen afspraak voor monteur kunnen maken (maar wel al eerste factuur ontvangen, dat dan weer wel).😥


Hoi @bartuit68 ,

Je kan een ander aderpaar proberen door het bovenste kapje aan de bovenkant in te drukken en naar je toe te trekken,  vervolgens de 2 draadjes los te maken en over te zetten naar de 2 rechter kabelklemmetjes.


 (maar wel al eerste factuur ontvangen, dat dan weer wel).😥

 

Daarom hebben de overstapservice in het leven geroepen. Facturen beginnen pas nadat het modem werkt, en de oude provider krijgt op hetzelfde moment een seintje dat hun signaal uit kan.

 

Waar prik je je modem in, dat bovenste doosje?


Hoi @bartuit68 ,

Je kan een ander aderpaar proberen door het bovenste kapje aan de bovenkant in te drukken en naar je toe te trekken,  vervolgens de 2 draadjes los te maken en over te zetten naar de 2 rechter kabelklemmetjes.

Dus die bovenste rode en blauwe draadjes allebei een naar rechts?

 


 (maar wel al eerste factuur ontvangen, dat dan weer wel).😥

 

Daarom hebben de overstapservice in het leven geroepen. Facturen beginnen pas nadat het modem werkt, en de oude provider krijgt op hetzelfde moment een seintje dat hun signaal uit kan.

 

Waar prik je je modem in, dat bovenste doosje?

Had ik dat maar geweten.

 

Ja, ik had de kabel in de grijze poort van het modem verbonden met het bovenste doosje op de foto. 


Hoi @bartuit68 ,

Je kan een ander aderpaar proberen door het bovenste kapje aan de bovenkant in te drukken en naar je toe te trekken,  vervolgens de 2 draadjes los te maken en over te zetten naar de 2 rechter kabelklemmetjes.

Dus die bovenste rode en blauwe draadjes allebei een naar rechts?

 

Dat zou je kunnen proberen. Het grijze kabeltje loopt rechstreeks naar de KPN Box toe? Want ... dat kabeltje ziet er niet uit als of dat uit het installatie pakket komt.


 

 

 

Hoi @bartuit68 ,

Je kan een ander aderpaar proberen door het bovenste kapje aan de bovenkant in te drukken en naar je toe te trekken,  vervolgens de 2 draadjes los te maken en over te zetten naar de 2 rechter kabelklemmetjes.

Dus die bovenste rode en blauwe draadjes allebei een naar rechts?

 

Denk niet dat dat is aangesloten. Het kapje eronder van het langwerpige isra openmaken, en die draadjes naar rechts verplaatst/schroeven.


Hoi @bartuit68 ,

Je kan een ander aderpaar proberen door het bovenste kapje aan de bovenkant in te drukken en naar je toe te trekken,  vervolgens de 2 draadjes los te maken en over te zetten naar de 2 rechter kabelklemmetjes.

Dus die bovenste rode en blauwe draadjes allebei een naar rechts?

 

Dat zou je kunnen proberen. Het grijze kabeltje loopt rechstreeks naar de KPN Box toe? Want ... dat kabeltje ziet er niet uit als of dat uit het installatie pakket komt.

Nee, grijze kabel gaat weer naar ander doosje en van daaruit gaat er kabel naar de woonkamer. Op de eerste foto is de situatie wel redelijk te zien, denk ik. In meterkast (die buiten zit, zonder stroompunt) aansluiten is geen goede oplossing voor hier (ik had het alleen gedaan om te testen).


@DennisA78 heeft verduidelijkt wat ik bedoel:

 

 

 

Hoi @bartuit68 ,

Je kan een ander aderpaar proberen door het bovenste kapje aan de bovenkant in te drukken en naar je toe te trekken,  vervolgens de 2 draadjes los te maken en over te zetten naar de 2 rechter kabelklemmetjes.

Dus die bovenste rode en blauwe draadjes allebei een naar rechts?

 

Denk niet dat dat is aangesloten. Het kapje eronder van het langwerpige isra openmaken, en die draadjes naar rechts verplaatst/schroeven.

Lukt dat?


@DennisA78 heeft verduidelijkt wat ik bedoel:

 

 

 

Hoi @bartuit68 ,

Je kan een ander aderpaar proberen door het bovenste kapje aan de bovenkant in te drukken en naar je toe te trekken,  vervolgens de 2 draadjes los te maken en over te zetten naar de 2 rechter kabelklemmetjes.

Dus die bovenste rode en blauwe draadjes allebei een naar rechts?

 

Denk niet dat dat is aangesloten. Het kapje eronder van het langwerpige isra openmaken, en die draadjes naar rechts verplaatst/schroeven.

Lukt dat?

Je bent fantastisch!

Van oude situatie:

 

Naar nieuwe situatie:

 

En alles werkt als een zonnetje. Modem staat nu in de woonkamer op volle 100Mb/s down (nog even aan KPN vragen of dat naar 200 kan, want ik had verkeerde optie aangeklikt in welkomsaanbod) en 30 Mb/s up te draaien volgend speedtest.

 

Dus heel veel dank voor je hulp; hier was ik zelf nooit opgekomen. Wat denk je, heeft het nog zin om de monteur te laten komen om de dingen die ik als amateur heb gedaan nog eens na te lopen (en de voor-oorlogse contactdozen en kabels misschien te vervangen) of zal ik hem gewoon afzeggen?

 

Superblij met deze “community” en iedereen die de moeite heeft genomen mijn geklaag aan te horen en met goede adviezen te komen!

 

 

 


Ah top!! Mooi dat het werkt. 

Als het werkt dan werkt het. Draadjes goed aangedraaid. Mocht je naar 200 gaan, moet er sowieso een monteur komen. Isra word dan vernieuwd. 


Super om te lezen dat het werkt😊Veel plezier met je KPN verbinding!