Skip to main content

Ik heb een nieuwe website die ik via WIFI niet kan bereiken. Niet op de laptop niet op telefoon. Welke browser ik gebruik maakt ook geen verschil. DNS servers zijn allemaal gecheckt door de Host. Ik heb cache al geleegd, DNS flush gedaan. Geschiedenis gewist. Modem gereset etc. Ik weet het niet meer…

Is er iemand die mij verder kan helpen? Ik heb al andere topics hierover gelezen maar kom daar niet verder mee.

Ik krijg deze foutmelding:

DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN

 

Als ik op de telefoon wifi uitzet laad de pagina wel gewoon.

 

 

Zonder domeinnaam kan niemand iets testen en/of reproduceren. NXDOMAIN betekent normaliter dat het domein niet kan worden gevonden, dit kan o.a. komen doordat je bijvoorbeeld DNSSEC geactiveerd hebt maar de instellingen niet juist zijn.  Maar zonder domein is het gokken.


het gaat om https://leukesigarettendoosjes.nl

Zodra ik geen WIFI gebruik kan ik er gewoon op.


Ik heb het idee dat er iets niet lekker gaat met één van de DNS Servers van KPN (195.121.1.34) 

 

Wat je zou kunnen doen is op je laptop handmatig DNS Servers in te stellen. Eventueel kan dit ook op je modem zodat deze wijziging voor het hele netwerk geldt.


Dankjewel, er zit dus inderdaad ergens iets niet goed. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet doen en wat ik dan in zou moeten stellen.


Dankjewel, er zit dus inderdaad ergens iets niet goed. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet doen en wat ik dan in zou moeten stellen.

Top dat het gelukt is!

Als klant heb je er geen invloed op, het probleem ligt bij één van de recursors (DNS Servers) van KPN en dat zal één dezer dagen vast wel worden opgepakt als de monitoring erop aanslaat. En anders is het afwachten tot er genoeg klachten binnen zijn.

 


Ik heb nu inderdaad tijdelijk een andere DNS ingesteld en kan mijn webshop gelukkig bereiken nu.

Maar als ik het goed begrijp zou dit zich vanzelf op moeten lossen bij KPN en kan ik later die tijdelijke DNS weer weghalen?


Ik heb nu inderdaad tijdelijk een andere DNS ingesteld en kan mijn webshop gelukkig bereiken nu.

Maar als ik het goed begrijp zou dit zich vanzelf op moeten lossen bij KPN en kan ik later die tijdelijke DNS weer weghalen?

Klopt inderdaad!

Vaak zweren mensen erbij om pertinent niet de DNS servers te gebruiken van de provider omdat in de loop der jaren is gebleken dat daar best veel problemen mee bestaan. Vaak is gebleken dat de DNS servers van Cloudflare ( 1.1.1.1 en 1.0.0.1 ), van Google ( 8.8.8.8 en 8.8.4.4 ) of Quad9 ( 9.9.9.9 en 149.112.112.112 ) betere resultaten geeft. Bij mensen die ik in mijn omgeving help adviseer ik zelfs vaak het gebruik van een combinatie bijv. 9.9.9.9 en 1.1.1.1.

Maar in principe zou je deze met de tijd ook gewoon terug kunnen zetten.


Super heel erg bedankt voor je hulp!


Klopt inderdaad!

Vaak zweren mensen erbij om pertinent niet de DNS servers te gebruiken van de provider omdat in de loop der jaren is gebleken dat daar best veel problemen mee bestaan. Vaak is gebleken dat de DNS servers van Cloudflare ( 1.1.1.1 en 1.0.0.1 ), van Google ( 8.8.8.8 en 8.8.4.4 ) of Quad9 ( 9.9.9.9 en 149.112.112.112 ) betere resultaten geeft. Bij mensen die ik in mijn omgeving help adviseer ik zelfs vaak het gebruik van een combinatie bijv. 9.9.9.9 en 1.1.1.1.

Maar in principe zou je deze met de tijd ook gewoon terug kunnen zetten.

Niet perse pertinent maar ik ben wel erg fan van Cloudflare, ik maak gebruik van DNS Over HTTPS waardoor het DNS-verkeer versleuteld verzonden wordt maar de database bij Cloudflare wordt ook nog eens sneller bijgewerkt dan die van KPN. Vooral dat laatste vind ik wel prettig aangezien ik al mijn DNS diensten ook bij Cloudflare heb ondergebracht. Cloudflare is volgens mij sowieso de best presterende publieke DNS provider.

 

Je kan natuurlijk ook kiezen voor de DNS van de ISP als primair en de DNS van een andere provider (bijv. Cloudflare of Google DNS) als secundaire.


 

Zelfs voor het bestellen en onderbrengen van o.a. .com domeinnamen zijn ze uitmuntend vanwege alle extra mogelijkheden.

Voor een .com betaal je rond de 9$ per jaar, heb je enorm goede nameservers (anycast), kan je als je niet helemaal 100% uit wilt gaan van bijvoorbeeld ssllabs.com, internet.nl, mozilla observatory e.a. scores gebruik maken van hun Caching/CDN met allerlei vormen van protectie.

Ook mooi is de manier waarop je eenvoudig hun tunnel kunt gebruiken waardoor je bijvoorbeeld een website of andere applicaties (die je thuis of elders host) via een tunnel kunt laten draaien waardoor je geen poorten hoeft open te zetten en de kans dus een stuk kleiner is dat men een netwerk binnendringt.

Of te wel, ze hebben echt legio aan mogelijkheden, helaas bieden ze (nog) geen nl en eu TLD's, maar zelfs dan is het nog goed om Cloudflare puur voor nameserver solutions te gebruiken. Als je een beetje rondkijkt, dan zie je vaak dat dergelijke opties normaliter gewoon een paar tientjes per maand kosten dus waar ze het van doen is mij nog altijd een vraag.