Skip to main content

Ik ervaar al meer dan een jaar hetzelfde probleem.  Heb Experia V8.
De ene dag is er geen probleem, maar de andere dag moet ik een hele riedel herstelopties uitvoeren om weer websites te kunnen bezoeken. Betreft overigens niet alle websites. Bijv. nu.nl en nos.nl werken dan wel… Ik gebruik primair Safari browser, maar Chrome en Firefox hebben dan hetzelfde probleem.
Als ik onderstaande herstelopties uitvoer werkt alles weer…. maar soms is het een uur later al weer mis… en soms pas na een paar dagen. Heel vreemd allemaal.

  • leeg de browser cache
  • verwijder de browser geschiedenis
  • wis de DNS cache (clear / flush DNS cache)
  • start de pc opnieuw op
  • meestal is het probleem dan opgelost, zo niet dan
  • zet pc uit
  • trek de stroomstekker voor minstens een minuut uit router/modem
  • steek stekker router weer in en en zet pc weer aan

 

*Admin: Eigen topic voor vraag aangemaakt

Hoi @aelse . Vreemd dat dit aldoor moet.

Gaat dit om een bekabeld aangesloten pc/laptop? Zo ja, heb je ook een tweede pc/laptop om de eerste als boosdoener uit te sluiten?

Heb je de v8 ook al eens helemaal gereset? 

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/herstart-reset-experia-box.htm

Hoe gaat het browsen trouwens op je mobiel?


Ik zal het stappenplan nog eens doorlopen.


Het is een hele tijd goed gegaan en opeens speelt het probleem sedert enkele dagen weer op.

Zowel bekabeld als met wifi zijn eigen websites niet te bezoeken; alle andere sites wel. Ook mail werkt dan niet.

DNS cache gewist, browser cache gewist, geschiedenis gewist, modem gereset, kabeltjes eruit, kabeltjes erin, het helpt allemaal uiteindelijk geen moer. Na een paar uur kan ik ze weer bezoeken, maar de vreugde is van korte duur.

Ik wordt hier helemaal gestoord van. Heb nog Experia V8. Is Fritz!box 7590 de oplossing?


Oh ja, ook mobiel via wifi niet te bezoeken. Mobiel via ander netwerk werkt wel.


@aelse . Heel merkwaardig. Dus het niet alleen op één apparaat? Je ervaart op verschillende apparaten dat je plotseling via de wifi bepaalde sites niet kunt bezoeken? Wat is de foutmelding die je krijgt via de browser?

Maak je misschien gebruik van een custom DNS?  Kun je vertellen wat er nog meer in jouw netwerk zit? Werk je ook met VPN?


@Erwin_ Ik ervaar dat met elk apparaat (desktop, laptop, mobiel) dat contact maakt via KPN (V8 Experia) bekabeld of wifi, dat maakt niks uit. 
En dan alleen met die sites die op 1 specifieke server staan. Ik onderhoud die sites, bezoek die dus meer dan gemiddeld. Hetzelfde probleem bij mijn bladwijzerpagina bij symbaloo.com die ik ook veel gebruik.

De webapplicatie waarmee de websites onderhouden worden ververst die pagina’s voortdurend. Volgens de host van die websites is dat een van de oorzaken, in combinatie met het KPN ip-adres dat op PLB blacklist van Spamhaus staat…. zoals overigens alle ip-adressen van KPN !!
Ook het feit dat symbaloo.com dan niet bereikbaar is -en die staat niet op die voornoemde server- wijst toch in de richting van router.

Op het moment dat de storing zich voordoet, werkt ook email niet. Dus ik heb schuld in eerste instantie bij webhost gelegd. Maar die wijzen naar KPN. De foutmelding is: Safari kan de pagina "https://www.voorbeelddomeinnaam.nl" niet openen, omdat de server waarop deze pagina zich bevindt, niet reageert.

Ik weet niet wat een custom DNS is en dus ook niet of ik daar gebruik van maak. In het thuisnetwerk zit alleen nog een printer.

Ik werk (nog) niet met een VPN, maar overweeg dat om uit te sluiten dat het KPN ip-adres de oorzaak van de blokkade is. Maar blijkbaar heeft zo’n VPN ook nadelen wat betreft KPN tv, internetbankieren etc. en daar zit ik ook niet op te wachten.

Ik vermoed dat de oorzaak ligt bij Experia V8 want als ik die reset, alle kabels uittrek, pc opnieuw opstart, dan werkt alles… maar zodra ik een van de websites ga bezoeken en inlog, begint de ellende opnieuw.

Is de aanschaf van Fritz!box 7590 een optie? Blijkbaar heeft die VPN aan boord en kun je een ander ip-adres instellen.


Je WAN ip (het adres waarmee jij te vinden bent op het internet) wordt daar niet anders van, @aelse . 

Als ik het dus goed begrijp onderhoud jij verschillende webpagina's en deel van dat onderhoud is dat er telkens gerefreshed wordt? Dan kan ik me voorstellen dat een host dan gaat denken dat het om een aanval of iets dergelijks gaat en je IP (tijdelijk) blokkeert.  Maar dit is allemaal speculatie en het feit dat een herstart van je modem het oplost is daarmee ook niet te verklaren. Mogen wij ook weten om welke websites het precies gaat? 

@Raymondt Heb jij hier ook ideeën over?

 

Een custom DNS is dat je zelf eigen DNS servers in het modem of op je computer invoert. Dat zijn centrale servers waar namen van websites vertaalt worden naar IP adressen.  Standaard staan er de servers in die KPN gebruikt. Maar je kunt deze ook veranderen naar bijvoorbeeld google DNS servers.  Ik vermoed dat je hier zelf geen aanpassingen aan hebt gedaan. 

 

 


Veel verversen van de pagina moet helemaal geen enkel probleem zijn.

Een VPN moet ook nergens voor nodig zijn. Maar als je daar al voor kiest, dan bouw je die verbinding gewoon op vanaf de pc of laptop. Niet vanaf de router.


DNS cache gewist, browser cache gewist, geschiedenis gewist, modem gereset, kabeltjes eruit, kabeltjes erin, het helpt allemaal uiteindelijk geen moer. Na een paar uur kan ik ze weer bezoeken, maar de vreugde is van korte duur.

Andere pc of laptop mis ik nog in dit rijtje. En andere browser ook. Dat geprobeerd? 


@Nick83 . Dan zou je toch denken dat er aan de kant van die host iets mis gaat? 

 


@Nick83  @Erwin_ 

andere laptop en mobiel hebben hetzelfde probleem, ik gebruik om te testen Safari, Chrome en Firefox: allemaal hetzelfde probleem
Ik heb inderdaad geen DNS aanpassingen gedaan.

Kan ik websites in persoonlijk bericht delen? Want ik wil niet dat klanten hun url in een forum zien.


Probeer eens gewoon de WiFi Manager. Die ruilt de v8 vaak in. Je krijgt standaard 2 SuperWiFi's voor 60 euro opgedrongen. Wil je dit niet, geef dan aan dat je een klein appartement hebt.


@Nick83 

Die Wifi-manager had ik nog niet ontdekt. Maar die constateert in elk geval dat mijn apparatuur te oud is. Ik ontvang deze week gratis de V12 en Wifi-punten mee besteld voor 59 euro; wordt signaal op 1e verdieping ook beter mee neem ik aan.

Bedankt in elk geval voor deze goede tip!
Kijken of de andere problemen daarmee ook opgelost worden.


Hoi @aelse ,

Top dat je in ieder geval weer een paar dingen hebt die nog getest kunnen worden. Mocht dat toch niets worden, dan zou ik graag de volgende vraag nog wel beantwoord zien om mee te kunnen denken:

Dus ik heb schuld in eerste instantie bij webhost gelegd. Maar die wijzen naar KPN.

Hierin ben ik dan even benieuwd of ze dat ook onderbouwen, en of ze zeggen wat er precies misgaat bij KPN. Uiteindelijk kunnen zij in de logs van de webserver kijken, en kijken of jouw verzoeken richting de site wel of niet aankomen, en of ze dan ook geweigerd worden.


@Raymondt @Erwin_ 

Host heeft gecontroleerd, ze zien mijn bezoeken met steeds een ander ip-adres! 
Dat is wel vreemd, of niet? Ik heb toch statisch ip-adres bij KPN?
En volgens hun met ipv6.... maar dat werkt toch niet bij KPN?

Op verzoek Host heb ik een traceroute gedaan, nog geen reactie. Misschien kun jij er iets mee?

xxxx = verborgen eigen gegevens
voorbeeld.nl = mijn eigen site

Let op het verschil in regel 5 en 6 tussen bovenste route (mijn eigen site) en daaronder naar site neostrada.nl
Naar eigen site loopt door t/m regel 64 (tussen 11 en 64 steeds ***)
Alle routes naar websites op die specifieke server 185.94.230.102 laten dezelfde route zien.
Terwijl neostrada.nl bij regel 7 bereikt wordt


Last login: Fri Nov  5 13:59:59 on ttys000
xxxxxx@iMac-van-xxxxxx ~ % traceroute voorbeeld.nl
traceroute to voorbeeld.nl (185.94.230.102), 64 hops max, 52 byte packets
 1  192.168.2.xxx (192.168.2.xxx)  0.573 ms  0.429 ms  0.298 ms
 2  195-190-228-118.fixed.kpn.net (195.190.228.118)  4.737 ms  1.854 ms  1.932 ms
 3  * * *
 4  * * *
 5  xe-5-3-0-3244-ar01.ams02.astralus.net (185.187.12.169)  5.938 ms  5.837 ms  5.656 ms
 6 185.107.215.183 (185.107.215.183) 21.388 ms 66.338 ms 16.986 ms
 7  * * *
 8  * * *
 9  * * *
10  * * *64  * * *
xxxxxx@iMac-van-xxxxxx ~ % 
 
 
Traceroute naar neostrada.nl


Last login: Mon Nov  8 11:31:10 on ttys000
xxxxxx@iMac-van-xxxxxx ~ % traceroute neostrada.nl
traceroute to neostrada.nl (31.186.169.244), 64 hops max, 52 byte packets
 1  192.168.2.xxx(192.168.2.xxx)  0.546 ms  0.295 ms  0.317 ms
 2  195-190-228-118.fixed.kpn.net (195.190.228.118)  2.571 ms  1.878 ms  2.063 ms
 3  * * *
 4  * * *
 5  * * *
 6  * * *
 7  www.neostrada.nl (31.186.169.244)  5.873 ms  5.747 ms  5.494 ms
xxxxxx@iMac-van-xxxxxx ~ % 


Bij je vaste lijn heb je in principe een vast ip adres. (niet helemaal, in theorie kan ie veranderen maar in de praktijk gebeurt dit niet).

Via het mobiele netwerk is het IP adres niet vast en zal dus telkens wisselen.

Ik durf nog niks over die traceroutes te zeggen. Ik ben benieuwd waar de host mee komt. 


Heb je die box12 al aangesloten trouwens, @aelse ?


@Raymondt  @Erwin_ 

ja, alles werkt zoals het hoort. Installatie ging als een trein.
Zie nu dat ik naast ipv4 nu ook een ipv6 adres heb. Bij de diverse “watismijnip” sites zie ik dan ipv4 adres en op andere weer ipv6 adres.

Ik ga nu weer inloggen op mijn site, kijken of ik weer geblokkeerd word.


ik heb precies hetzelfde probleem. is het nu bij jou opgelost?


Ja hoor, alle problemen opgelost met nieuwe KPN-router en ipv6 adressen.