Skip to main content

Ik heb nog een probleempje met de experiabox v12. Dit komt voor met bekabeld internet zowel rechtstreeks als met een switch ertussen en blijkbaar ook wifi ben ik vandaag achter gekomen.

Probleem is dat ik random m'n internetverbinding verlies, ik dacht eerst alleen met ethernet maar ben er vandaag achter gekomen dat het ook met wifi gebeurd. Dit gebeurt zoals ik zei random, soms elke dag soms een paar dagen 0 problemen vreemde is het gebeurd ALLEEN in de avond. Op 6 oktober was het rond 20.45, en 7 oktober om 22.30, nooit overdag vreemd genoeg. Het rare is dat op al m'n smart tv's, telefoons, consoles, pcs ect de verbinding wegvalt maar niet op de Arris tv box waar we tv op kijken die blijft gewoon probleemloos doorgaan via de ethernet kabel.

Mijn computer staat op automatisch IP en dns en dan werkt het een minuut of 10 niet en hij hersteld zich automatisch weer op de pc na die tijd. Reboot van de experiabox helpt niet en reboot van de pc ook niet. Ook computer rechtstreeks aansluiten op de experiabox geeft hetzelfde probleem.

De computer geeft dmv probleem oplosser aan "uw computer lijkt correct geconfigureerd te zijn maar het apparaat of de bron (dns server) reageert niet". Dus het lijkt erop dat de DNS niet reageert. Die staat overigens op default(192.168.2.254) heb voor de rest niks raars ingesteld in het modem/router.

Ik heb gister toen het weer gebeurde als 2de(secondary) dns hetzelfde dns adres ingevuld(192.168.2.254) op aanraden van een collega maar vandaag gebeurde hetzelfde probleem weer. kpn Tv app geeft ook aan dat dns niet bereikbaar is en wederom doet de arris doet het wel gewoon. 

Harde reset heb ik al gedaan en dat loste niks op helaas. Iemand enig idee? Is er de afgelopen tijd een storing op de kpn DNS server ofzo of is er meer aan de hand?

Oh en de experiabox is niet benaderbaar als het gebeurd in die downtijd.


Gelukkig is het nog niet voorgekomen maar iemand in het huishouden werkt savonds thuis en moet inloggen op de servers van de baas en uitval van internet ook al is het voor 10 minuten is verre van ideaal.


Weet niet of bijvoorbeeld @Jasper of één van zn collega's kan helpen met mn probleem. Heb het eigenlijk al sinds dag 1.

probeer eens of een externe dns wel blijft werken, bv: 8.8.8.8


probeer eens of een externe dns wel blijft werken, bv: 8.8.8.8

Heb m van de week tijdens de outage als secondair ingevuld maar de verbinding herstelde niet toen.

Het ligt in iedergeval niet aan dat het internet eruit ligt, wat ik al zei mn Arris tv box van KPN die via ethernet is aangesloten deed het wel gewoon. Alleen internet op alle producten ligt eruit.
 

Daarnaast zou ik niet moeten uitwijken naar een DNS van google. Ik bedoel ik betaal voor KPN dus ik verwacht dat dat soort taferelen niet nodig moet zijn.


persoonlijk zou ik ‘m als primair instellen, overigens geen idee of de arris dezelfde dns gebruikt


persoonlijk zou ik ‘m als primair instellen, overigens geen idee of de arris dezelfde dns gebruikt

Arris tv box gebruikt zover ik kan zien geen DNS IP maar een DNS-domeinnaam. .stb.itvonline.nl oid.

Gebruikt overigens ook 2 ip adressen. Een normale en een IPtv ipadres, vermoedelijk is de normale IP voor apps als netflix en de iptv IP voor de normale tv en terugkijken.


@emielstroeve Hij viel net om 18:00 weer uit. Begint wel irritant te worden zeg : ( Tv doet het wederom gewoon behalve de smart tv app natuurlijk. Alles ligt er weer uit van smart tv's tot consoles tot laptops en computers. Zowel met apparaten die een statisch IP hebben als een dynamische IP. En wederom geen storing op kpn.nl/storing….

 

Heb nog even je truc geprobeerd en 8.8.8.8. als primary en 8.8.4.4.  als secondary in m'n pc ingevuld, maar nope werkt niet. En wederom patsboem na 10 minuten doet ie t weer. En de outage heeft geen effect op de Arris tv box die blijft gewoon vrolijk rtl4 op t scherm toveren.

Kan iemand van KPN op dit forum helpen zodra ze dit zien?


Admin thanks voor het verplaatsen naar het juiste sub forum


@Jasper  (of ander KPN medewerker)  Op mn smart tv krijg ik overigens ook de melding van DNS onbereikbaar, Smart tv app van KPN proberen te openen vrijdag en na een minuut kreeg ik een wit scherm met o.a. dat erop. Dus ligt niet aan Windows en zoals eerder aangegeven rechtstreeks aansluiten op 1 vd poorten op de experiabox12 werkt ook niet.

 

Vind het nog steeds gek dat mn Arrisbox het wel gewoon blijft doen.


@JWHdeGroot Welkom op het forum! Heb je de oorzaak al weten te traceren in het het netwerk? Ik ben het eens met je dat het vreemd is dat deze problemen zich zo specifiek voortdoen. Je hebt verder geen andere apparaten in jouw netwerk die internetverkeer kunnen routeren en een conflict kunnen veroorzaken? 


@JWHdeGroot Welkom op het forum! Heb je de oorzaak al weten te traceren in het het netwerk? Ik ben het eens met je dat het vreemd is dat deze problemen zich zo specifiek voortdoen. Je hebt verder geen andere apparaten in jouw netwerk die internetverkeer kunnen routeren en een conflict kunnen veroorzaken? 

Vreemdgenoeg is sinds zondag niks meer aan de hand. Heb niks veranderd. Weten jullie zeker dat er geen storing was op het kpn netwerk? is ook maar een uitval van een minuut of 10. dus kan me voorstellen dat mensen er geen melding van doen.

 

Mocht het vandaag of morgen weer voorkomen dan zal ik ff een foto maken van de melding die ik krijg als ik de kpn itv app open op mn tv. Mn netwerk is rond de experiabox v12 heen gebouwd met een paar switches, dus dan zou daar de oorzaak moeten liggen.

 

Vooralsnog lijken de problemen weg, maar laat dit topic maar een week open voor het geval dat


@JWHdeGroot Welkom op het forum! Heb je de oorzaak al weten te traceren in het het netwerk? Ik ben het eens met je dat het vreemd is dat deze problemen zich zo specifiek voortdoen. Je hebt verder geen andere apparaten in jouw netwerk die internetverkeer kunnen routeren en een conflict kunnen veroorzaken? 

@Remco_ @Jasper En ja hor om 13:45 deed ie t weer, Tv via de arrisbox deed het in eerste instantie, was benieuwd wat er zou gebeuren als ik m even zou rebooten en die blijft dan ook op 85% hangen.  Telefoon via poort 1 op de modem/router doet het wel. Krijg kiestoon en kan bellen.

Dit krijg ik als ik de ITV app voor smart tv probeer te laden
En bovenstaand hoe de glasvezelbox eruit ziet tijdens de storing.
En zo zie de experiabox v12 eruit tijdens de outage

 

En dit krijg ik als ik wederom probleemoplosser op mn laptop doe.

 

De Experiabox v12 fungeert als een router bij ons en ik werk daarna alleen met netwerk switches. Laptop rechtstreeks aansluiten op 1 vd ethernetpoorten geeft ook 0 resultaat. Dus het moet dan wel de experiabox v12 zijn.


Ik zat net in een belangrijke e-vergadering en vind dit dus onacceptabel als ik heel eerlijk ben. Want de afgelopen 2 weken is het zeker een keer of 9 a 10 gebeurd om random tijden, dit is de eerste keer dat het overdag is gebeurd overigens.

 

Als jullie kunnen helpen dan zou dat mooi zijn want ik vertrouw mn experiabox 12 niet meer als ik heel eerlijk ben. Ben overigens sinds 22 september overgestapt van ziggo naar kpn.


Dan moeten we verder opzoek naar de oorzaak want ik ben het met je eens, dit is dan geen goede start van jouw abonnement. Ik heb weer wat metingen gedaan en het signaal zelf blijft stabiel. En ik deel je analyse dat als je deze melding blijft houden wanneer de laptop rechtstreeks is verbonden met de Experia Box er misschien een conflict ontstaat in de software van de V12. Zou je voor de verdere analyse toch nogmaals het modem een factory default kunnen geven? 


Dan moeten we verder opzoek naar de oorzaak want ik ben het met je eens, dit is dan geen goede start van jouw abonnement. Ik heb weer wat metingen gedaan en het signaal zelf blijft stabiel. En ik deel je analyse dat als je deze melding blijft houden wanneer de laptop rechtstreeks is verbonden met de Experia Box er misschien een conflict ontstaat in de software van de V12. Zou je voor de verdere analyse toch nogmaals het modem een factory default kunnen geven? 

 

Ik heb vanmiddag de klantenservice gebeld, zei heeft nogmaals de hele verbinding gereset. Moest het even een paar dagen aankijken. Het moest haast wel de box zijn want verder zit er niks in mn netwerk wat speciaal is. Ik zal je op de hoogte houden


OK, dan houden we contact. Dan wens ik je een fijne avond en dan zie ik je bericht graag tegemoet! 


OK, dan houden we contact. Dan wens ik je een fijne avond en dan zie ik je bericht graag tegemoet! 

Monteur is vandaag geweest, hij komt naar eigen zeggen al zien dat er meerdere storingen waren geweest de afgelopen 2 weken. 

 

Gaf aan dat de v12 box nog veel bugs had en heeft deze omgewisseld voor de V10.

 

Gebeurd dat vaker? Alles doet het tot nu toe prima en we zijn prima geholpen door de monteur moet ik zeggen.


@Remco_  of @Jasper 

Even een update voor jullie. Zoals eerder aangegeven is de monteur vrijdagochtend langs geweest en tot nu toe (even afkloppen) geen problemen meer gelukkig.

Even een paar vragen waar ik toch wel nieuwsgiering naar ben.

 

  1. de Monteur heeft vrijdag alles getest kwa bekabeling, 0 problemen natuurlijk omdat alles ook bij ziggo werkte met 0 issues. Nu heeft hij de experiabox v12 omgewisseld voor de experiabox v10 ZTE H369A. Is dit normale gang van zaken? (hij gaf aan dat “de monteurs” dit de beste box vinden ivm zeer weinig software bugs)

       2. Aan de telefoon werd mij verteld dat als de issue niet aan mijn kant lag maar aan hun kant (alles          wat op of voor de experiabox plaatsvind zeg maar) er geen kosten in rekening worden gebracht.          Nu zag ik op de monteursbon toch 70 euro onder het mom van “Service op klantlocatie incl. WiFi          check (45min + Voorrijden)”. Ik neem aan dat dit ook voor de rekening van kpn is toch?

 

Monteur heeft overigens goed werk afgeleverd, ben erg tevreden en hadden nog een best leuk gesprek tijdens de werkzaamheden. Ik heb overigens het idee dat de V10 met glasvezel sneller is en een lagere ping heeft (1ms ipv 2ms) dan de v12, maar dat kan ook placebo zijn natuurlijk.

 

Met vriendelijke groet,

Jan de Groot


@JWHdeGroot Fijn dat de monteur toch een oplossing heeft weten te vinden. De V10 is een model wat we al een tijdje in gebruik hebben en die dus al behoorlijk doorontwikkeld qua software. Als het specifiek de infrastructuur is van KPN dan zouden er geen kosten in rekening gebracht moeten worden. Hij heeft verder geen apparatuur erbij geplaatst als versterkers en dit niet vooraf met je besproken?         


@JWHdeGroot Fijn dat de monteur toch een oplossing heeft weten te vinden. De V10 is een model wat we al een tijdje in gebruik hebben en die dus al behoorlijk doorontwikkeld qua software. Als het specifiek de infrastructuur is van KPN dan zouden er geen kosten in rekening gebracht moeten worden. Hij heeft verder geen apparatuur erbij geplaatst als versterkers en dit niet vooraf met je besproken?         

 

Nee hij heeft alleen het modem omgewisseld en gek genoeg ook de XGS-PON glasvezel omvormer. Dat laatste naar eigen zeggen om dat het naar zijn mening “te heet werd van binnen”, dat ding was lauwwarm aan de buitenkant dus of daar iets van klopt weet ik niet : ). Voor de rest is alles hetzelfde gebleven, dus alleen de apparatuur van kpn is vervangen, en geen extra apparatuur.


Vreemd. Ik zie dat nog niet terug op de factuur maar mochten daar toch kosten achter wegkomen dan zal ik daarvoor een melding doorzetten zodat daar naar gekeken kan wortden.


Vreemd. Ik zie dat nog niet terug op de factuur maar mochten daar toch kosten achter wegkomen dan zal ik daarvoor een melding doorzetten zodat daar naar gekeken kan wortden.

En helaas weer problemen. Na 3 dagen (vrijdag,zaterdag en zondag) probleemloos zijn de problemen maandag weer teruggekeerd en vandaag ook. 

 

Ik weet nu dat het niet aan mijn netwerk ligt want dat heeft de monteur helemaal nagekeken. Heb al contact gehad met het nummer in de mail die ik na het monteursbezoek kreeg. Ze konden ook meteen zien wanneer de storingen plaatsvonden. 

 

Storingen zijn met het inwisselen van de v12 naar de v10 wel korter geworden, 2 minuten ipv 10 minuten down. Maar nog steeds niet echt acceptabel aangezien in thuiswerk en inlog op de server van de baas dmv VPN.

 

Ik hoop dat ze het kunnen oplossen want dit begint wel een klein beetje een hoofdpijn dossier te worden… 

We moeten het even aankijken en alle storingen noteren en worden donderdag teruggebeld.


@JWHdeGroot Ai dat is minder. Hopelijk komt er uit het gesprek donderdag weer een vervolgstap naar een oplossing. Ik hoop dat de bron van de storing dan snel gevonden is. 


@JWHdeGroot Ai dat is minder. Hopelijk komt er uit het gesprek donderdag weer een vervolgstap naar een oplossing. Ik hoop dat de bron van de storing dan snel gevonden is. 

Het moet haast wel de exeriabox zijn. Maarja de v12 is al omgewisseld voor de v10 en gaf na 3 dagen weer hetzelfde probleem.

Ik zeg dat omdat alle ethernet poorten op de experiabox lijken vast te lopen op iets, want ze kunnen geen verbinding meer naar buiten maken(dus ook geen internet als ik mn laptop rechtstreeks met een kabel op 1 vd poorten op de box aansluit). De glaskabel is al getest vanaf jullie kant en de monteur heeft alle kabels binnenhuis al getest dus dan blijft de experiabox over.


Is wel een domper want ik ben normaalgesproken niet zo van het overstappen dus dit gaf een behoorlijk nare nasmaak. 

 

Hebben jullie naast de  experiaboxen nog andere router/modems? ik zag dat jullie ook fritzboxen in bruikleen hebben? zijn die stabieler/beter?

 

Voor de rest wacht ik donderdag maar af.


@JWHdeGroot Ai dat is minder. Hopelijk komt er uit het gesprek donderdag weer een vervolgstap naar een oplossing. Ik hoop dat de bron van de storing dan snel gevonden is. 

Donderdag afgewacht maar niet teruggebeld, dus ik heb zelf maar gebeld. Ik had toen anderhalve dag geen problemen en nog geen 20 minuten na het gesprek ging alles weer down…

 

Ik wordt hier wel moedeloos van hor, nu is mn ticket tot volgende week verlengt en ze zeggen dat ze kunnen zien waar de fout ligt maar hebben niet verteld wat…

 

Kan jij dit toevallig zien @Remco_  ?  

Ik weet dat het niet aan mn netwerk ligt want dat heeft de monteur vorige week vrijdag gecontroleerd. Wat ik gewoon supervreemd vind is dat ALLE lan poorten op de experiabox geen internet afgeven in die downtime. Dus dan moet de fout wel bij jullie zitten lijkt me.


En aangezien ik met een vpn werk om op de server van de baas in te loggen is dat ultra pijnlijk. Dan moet ik dus 20 minuten wachten tot het systeem me automatisch uitlogt voor ik weer aan de slag kan.

 

Heb nu 4 weken KPN en nog geen week zonder problemen...

 


Goedemorgen, wat jammer dat dit dan toch steeds weer terugkomt en de oorzaak nog steeds niet op tafel is gekomen. Ik heb zelf nog even gemeten maar ik heb helaas ook geen extra informatie. Ik kan het ook niet helemaal plaatsen en het is raar dat twee modems van verschillende types dan na een tijdje dezelfde problematiek vertonen. Mijn collega's van de Technische Diensten hebben dit in beheer en ze monitoren nu een tijdje de lijn zodat ze kunnen onderzoeken waar dit nu precies wegkomt. Ik hoop echt dat er in de loop van de week de oorzaak is gevonden.


Goedemorgen, wat jammer dat dit dan toch steeds weer terugkomt en de oorzaak nog steeds niet op tafel is gekomen. Ik heb zelf nog even gemeten maar ik heb helaas ook geen extra informatie. Ik kan het ook niet helemaal plaatsen en het is raar dat twee modems van verschillende types dan na een tijdje dezelfde problematiek vertonen. Mijn collega's van de Technische Diensten hebben dit in beheer en ze monitoren nu een tijdje de lijn zodat ze kunnen onderzoeken waar dit nu precies wegkomt. Ik hoop echt dat er in de loop van de week de oorzaak is gevonden.

Hoi @Remco_ 

Mooi dat jullie er mee bezig zijn, maar dit speelt nu al weken en mn werk begint er wel onder te leiden als ik heel eerlijk ben. Ik maak dmv OpenVPN verbinding met de server van mn baas en heb dan IP adres 10.0.254.xx. Jullie ketsen toch geen VPN verbindingen af in deze tijd van thuiswerken?
 

Ik zat even in de archief van t kpn forum zitten struinen en ik kwam dit tegen, precies hetzelfde probleem.

https://forum.kpn.com/internet-9/wegvallende-verbinding-lan-poorten-experiabox-v10-488384

 

Kwam er overigens wel achter dat de wifi van de experiabox het wel doet, maar die van mn repeater die verbonden is met ethernet het niet doet.
 

Mn netwerk kan het ook niet zijn want die heeft de monteur 2 weken geleden helemaal onderste boven gehaald en kon niks vinden. 

 

Mijn netwerk ziet er zo uit (en is precies hetzelfde als 2 maanden geleden met ziggo). 

Router staat in de meterkast→ daarna gaat hij naar een network switch (de Netgear GS105E 5-Poorts ProSafe Plus Switch)→ vanuit daar gaat hij naar de TV box en mn televisie en gaat er een kabel naar boven en gaat ie naar mn werklaptop en mn tv boven en mijn 2 game consoles, eentje van sony en eentje van nintendo. Thats it. 

 

Het netwerk gaat ook plat als ik savonds in mn bed tv kijk en alleen mn tv aanstaat en voor de rest alles uit, niks staat in rest mode of sleepmode oid.

 

Ik wil niet zeuren ofzo maar ik denk dat het toch echt de experiabox is die half vastloopt. De experiabox die ik heb gekregen was duidelijk al eerder gebruikt. Het witte shiny plastic van de V10 zat vol met lichte krassen. En vergeleken met de V12 die ik daarvoor had vind ik het een beetje een onding met settings instellen.


Zouden jullie opnieuw een modem kunnen opsturen (bij voorkeur de v12) en dat ik de v10 terugstuur? 

Nogmaals ik wil niet zeuren maar als dit kan dan graag, want ik wordt hier best moedeloos van.

hij is overigens om 18:00 er weer uitgeknald voor een minuut of 10

 

EDIT:

Weer gebeld en er komt weer een monteur woensdag (lijkt me duurder dan een nieuw modem opsturen maar goed)als het goed is met een V12 weer daar heb ik nadrukkelijk om gevraagd vanwege wifi6.

 

Vind het wel een beetje jammer dat de klantenservice meteen met het vingertje naar je netwerk wijst terwijl het 5 weken geleden nog perfect werkte met ziggo. en de kabels en switches (met dat IGMP snooping voor iptv) hebben we al vervangen in het voorjaar ter voorbereiding op glasvezel.


Hoop alleen dat ik niet weer een beschadigd 2de hansje krijg van de monteur...


Even updateje,

Monteur geweest vandaag, was erg netjes heeft weer alles getest en heeft modem weer vervangen door de v12. 3 maal is scheepsrecht zeggen we dan maar : )

 

Hij gaat de komende dagen met het nieuwe modem even kijken of de huidige problemen in stand blijven of dat ze verdwijnen en worden vrijdag gebeld door de monteur zelf.