Skip to main content

Bij ons heeft Delta eerst glasvezel aangelegd, Nu is KPN bezig en gooien alles opnieuw open. Waarom heeft KPN geen overleg gepleegd met Delta om samen te werken? Hiermee hadden ze miljoenen bespaard. Ook hebben de bewoners voor de tweede keer de straat open liggen terwijl dit in één keer had gekund. Als dit overal in Nederland zo gaat zijn de kosten en de overlast vele malen hoger. De kosten worden uiteindelijk op de klanten verhaald dus indirect draaien wij op voor de hogere kosten. Bent u het met mij eens dat dit een eersteklas zeperd is?

Helaas werkt het zo. Het ligt ook aan de gemeente. Als die eerst toestemming geven aan Delta en een jaar of langer later pas aan kpn gaat de ene partij niet op de andere wachten. 

Er is vaak een exclusiviteit afspraak voor meestal een jaar voor de eerste provider waar de gemeente (!) mee in zee gaat.

Dit ligt niet aan de providers. 

In de abonnementsprijs zijn de extra graaf kosten niet verwerkt hoor.

Hier werd er een geul gegraven. Kabels erin en weer dicht. Nog geen 2 uur na de eerste schep in de grond was er al niks meer te zien. 


De extra kosten zitten nu nog niet in het abonnement maar zullen in de toekomst wel in zitten. De miljoenen kostende operatie zal de klant betalen. KPN is geen filantropische instelling. Alle onkosten die KPN maakt worden door de klant betaald omdat KPN  winst wil maken.


KPN en Delta zijn concurrenten van elkaar. Die werken niet samen. Dat lijkt me logisch. AH en Jumbo werken ook niet samen. Ze hebben bijvoorbeeld niet samen 1 bezorgservice ofzo. Dat zou gewoon niet logisch zijn. Red Bull en Ferrari ontwikkelen ook niet samen 1 racewagen. Ondanks dat da veel goedkoper zou zijn. 


De extra kosten zitten nu nog niet in het abonnement maar zullen in de toekomst wel in zitten. De miljoenen kostende operatie zal de klant betalen. KPN is geen filantropische instelling. Alle onkosten die KPN maakt worden door de klant betaald omdat KPN  winst wil maken.

Inderdaad. Geld verdienen. Winst maken. Dat is het doel. Specifieker: meer geld verdienen dan de concurrent. Welke kosten daarbij gemaakt worden is van ondergeschikt belang. Die kosten worden inderdaad gewoon betaald door de klant. Als  die klant dat doet, dan is dat prima toch?

En bij KPN lukt dat heel erg aardig om die klant dat gewoon op te laten hoesten. U als klant wilt een lage prijs. Maar dat is helemaal niet het doel van KPN. 


Hoi @robjeduc en welkom hier op ons forum :)

Ik zie dat de community je vraag eigenlijk al heeft beantwoord en ik kan daar verder eigenlijk niks meer aan toevoegen. De uitleg van @PeterG heb ik daarom ook als beste antwoord gemarkeerd omdat dit de lading het beste dekt. Hopelijk is het voor jou iets duidelijker geworden hoe de vork in de steel zit. Mocht je nog aanvullende vragen hebben, stel deze ook gerust!


Tis ook van de zotte dat er 2 of meer kabelboeren in 1 plaats glasvezel aan gaan leggen.

Zou wat zijn als bv Eneco, Essent, Vattenfall en welke er nog meer zijn hun eigen stroom net in iedere plaats gaan aanleggen


Tis ook van de zotte dat er 2 of meer kabelboeren in 1 plaats glasvezel aan gaan leggen.

Zou wat zijn als bv Eneco, Essent, Vattenfall en welke er nog meer zijn hun eigen stroom net in iedere plaats gaan aanleggen

Stroom is gewoon stroom. Maar internet is niet gewoon internet. Elke provider heeft zijn eigen specifieke wensen en diensten.

Sommige providers willen bijvoorbeeld graag in de nabije toekomst 10 Gbit aan kunnen bieden. En mogelijk later nog meer. Terwijl andere providers dat niet zo belangrijk vinden en daar niet zoveel geld in willen steken.

Delta bied al 2 Gbit aan. Dat hadden ze niet kunnen doen als ze het netwerk van KPN zouden gebruiken. Ondanks dat het netwerk van KPN daar wel grotendeels geschikt voor is. Maar KPN had ze die mogelijk gewoon niet gegeven. Nu nog niet althans. 

T-Mobile is goedkoper voor internet only abonnementen dan KPN. Op hun eigen netwerk. Dat kan alleen omdat ze dat eigen netwerk hebben. Op het netwerk van KPN zijn ze 10 euro duurder. Want daar kan die lagere prijs niet uit.


Tis ook van de zotte dat er 2 of meer kabelboeren in 1 plaats glasvezel aan gaan leggen.

Zou wat zijn als bv Eneco, Essent, Vattenfall en welke er nog meer zijn hun eigen stroom net in iedere plaats gaan aanleggen

Hallo @Dutchie61 dat dacht ik in al mijn simpelheid vroeger echt, dat als je een nieuwe energieleverancier nam, je een heel nieuw leidingwerk en meter(s) kreeg.

Gelukkig gaat het bij de energieleveranciers zo, zoals het bij de telecomleveranciers ook zou moeten.

Ik vind het ook van de zotte, dat iedere telecomleverancier zijn eigen kabel in de grond mag leggen. Dat had de staat, c.q. provinciale staten, c,q, de gemeenten nooit goed moeten keuren.

 

 


Ach, gemeente kan 2 x cashen. Met 2 x een vergunning.