Skip to main content

Ik heb nu al een tijdje glasvezel met een ethernet kabel (CAT 5E) en ik heb een 50mbit abonnement. 
Alleen krijg ik als ik een download snelheid test doe op internet wel gewoon rond de 60 - 70 mbps download en 80 - 90 mbps upload snelheid.
Maar als ik een spel download op bijvoorbeeld Steam, Blizzard, Epic Games of Origins krijg ik maar 8 - 9 mbps, soms zelfs lager. 

Weet iemand mij hiermee te helpen? Ik heb al een lage download speed sinds ik mijn PC heb gekocht. 

Welkom bij ons op het forum @Nikhil Jishtu. Hoe wordt de downloadsnelheid precies aangegeven? Is dat Mbps of MBps? Dat is namelijk nogal een verschil.

Mbps zijn Megabit en MBps zijn MegaByte, 1 MB komt overeen met 8 Mb. De internetsnelheid wordt gemeten in Mbps en de downloadsnelheid in MBps, daarom is het belangrijk om goed te kijken welke notatie er gebruikt wordt. Steam legt dit zelf ook uit op hun supportpagina: Langzame downloads en verbinding met inhoudsservers.

Daar geven zijn de internetsnelheid van 50 Mbps ook als voorbeeld, dat komt overeen met een downloadsnelheid van 6,25 MBps.

Je kunt het verschil ook berekenen op deze pagina, als je daar de internetsnelheid invoert zie je welke downloadsnelheid daarbij hoort: Mbps to MB/s Converter.