Skip to main content

Hallo iedereen,

 

Ik heb sinds kort een hele sloome download snelheid. Ik heb geen idee hoe het kan. Ik heb geprobeerd om de rouer opnieuw op te starten maar het heeft  niet geholen.

Weet iemand de oorzaak of heeft iemand een oplossing?

Ik gebruik internet via internetkabel.

 

Vriendelijke groet,

Ruben Tuitman

Dag @Ruben940 welk type modem heb je?


Hallo Joep,

Ik heb een experia box v9 Mijn download snelheid is maar 3 mb per seconden.


Heeft u glasvezel of een koperverbinding?


Momenteel heb ik een koperverbinding.


Wat zegt  deze site over de mogelijkheden op jouw adres? Graag een screenshot plaatsen zonder postcode en huisnummer. 


Ok. Welke snelheid zou u moeten krijgen als u checkt op deze site:

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/


Hallo Joep,

Ik heb een experia box v9 Mijn download snelheid is maar 3 mb per seconden.

Is dit bij een speedtest? Of bij het downloaden van een bestand?


Beste joep. Dit krijg ik uit die link die u stuurde

 


De speedtest is wel snel maar het downloaden van bestanden is 3 mb gemiddeld.


Bel met de klantenservice en vraag pairbonding aan. Dit heb je nu niet want dat kan niet met de v9. Ze kunnen dan meteen je verbinding controleren en dan heb je tzt een snelheid van ca 59. Het nummer van de klantenservice is 0800-0402. 


Meet je de snelheid met een bekabelde pc of laptop?


Bedankt joep voor uw hulp.

Wat is een pairbonding eigenlijk? Moet daar een nieuwe modem voor komen?

 


Ja, Ik zit op een PC die via een internet kabel verbonden is.


Bij pairbonding ga je gebruik maken van een dubbel aderpaar waardoor de snelheid bijna verdubbeld.  Je krijgt daar de v10 voor. Wil je de app van Ookla in de windowsstore downloaden en daarmee meten? Is de pc rechtstreeks verbonden met het modem of zit er ergens een switch?


Hallo Joep,

Ik gebruik een switch tussen de router en de computer.

Hoeveel kost een v10 router?


Maar het gekke vind ik wel dat de internet snelheid test van kpn en Ookla alle bij goed zijn. Terwijl de uitslag van de test niet klopt met de download snelheid van als ik een spel/bestand ga downloaden.

 


Router kost niets hoor. Je gaat ook niets extra's betalen voor pairbonding.  Dat ziet er dus heel netjes uit!!!


dus een nieuwe router is gratis?

Dit is de download snelheid als ik een spl ga downloaden. Dit komt niet overeen met de uitkomst van een speed test.

 


Als ik goed lees: bij een Ookla test, bedraad, heb je wel goede waarden, klopt dat? 

Ik zit ff te kijken naar je laatste post: 3,5 MB/s is gelijk aan 28 Mb/s, met één aderpaar zou je 30 Mb/s moeten halen. Volgens mij niets aan de hand...


Maar het gekke vind ik wel dat de internet snelheid test van kpn en Ookla alle bij goed zijn. Terwijl de uitslag van de test niet klopt met de download snelheid van als ik een spel/bestand ga downloaden.

 

Een speedtest meet in bits. Bij het downloaden van een bestand word de snelheid weergegeven in bytes. 1 byte is 8 bit.

Dus 3 megabyte per seconde komt overeen met 24 megabit per seconde. Dat is al heel wat dichter in de buurt van die 36,9.


@driemaster 2,5 MB/s is gelijk aan 28 MB/s? Wat bedoelt u er presies mee?

En wat moet ik volgens u doen om alles weer goed in orde te krijgen?

Als er niks aan de hand zou zijn zou ik toch een hogere download snelheid hebben?

 

 


Ik denk toch het het te maken heeft met de server waar het spel vandaan moet komen.  Misschien dat een ander forumlid daar iets over kan zeggen.  Ook het nieuwe modem is in bruikleen net als nu. Er moet wel een monteur komen om pairbonding aan te sluiten maar dat is ook gratis. 


Bedankt @Joep1965,

 

Als andere mensen geen andere oplossing hebben ga ik uw oplossing doen.

Bedankt voor uw tijd en hulp. Uw hulp word gewaardeerd.


@Ruben940 De ene waarde, het plaatje van ‘download is bezig’ is in 3,5 MB/s (Megabytes per seconde), dat is gelijk aan 28,16 Mb/s (Megabits per seconde), de waarde die wordt gebruikt voor data transmissie waarden in modems. Wat @Joep1965 zegt kan ook iets zijn, veel downloads kan de snelheid ook verminderen vanaf de server. 

Het verschil tussen een bit en een byte is de factor 8. Er zijn namelijk 8 bits nodig voor 1 byte. Dus 1 megabyte is 8 keer groter dan 1 megabit.


Hallo @driemaster 

 

Mijn download snelheid is van verschillende servers laag. En spel op steam en ook op microsoft zelf is laag. Als ik vanaf google een bestand ga downloaden is het ook laag.

 

Dus denk ik niet dat het licht aan de servers.