Skip to main content
Vraag

Download veel lager dan upload snelheid

• May 21, 2026
  • 9 reacties
  • 35 keer bekeken

Ik heb sinds een week glasvezel van KPN (4 Gbit/s), maar mijn downloadsnelheid ligt veel lager dan verwacht (ongeveer 2,8 Gbit/s). De uploadsnelheid is wél perfect (4,1 Gbit/s). Ik kan het probleem alleen niet vinden. Dit heb ik al gecontroleerd en geprobeerd:

1. Mijn pc is rechtstreeks verbonden met de KPN Box 14-modem.

2. De kabel zit in de 10G LAN-poort van het modem en in de 5G-poort van mijn pc (rechtstreeks op het moederbord).

3. Ik heb zowel de KPN-snelheidstest als de Microsoft Ookla-app gebruikt.

4. Mijn Cat 5e-kabel vervangen door een Cat 6a-kabel.

5. Alle Realtek-drivers zijn up-to-date.

6. Alles al meerdere keren gereset en herstart.

Iemand die weet wat ik over het hoofd heb gezien?

Alvast bedankt

9 reacties

rvk01
Slimmerik
  • May 21, 2026

Iemand die weet wat ik over het hoofd heb gezien?

Virusscanner tijdelijk even uitschakelen?

Heb je de echte realtek drivers van Realtek zelf gebruikt? (De standaard generieke drivers van Windows willen nog wel eens rare snelheden geven) 

Je zou ook nog kunnen proberen even IPv6 uit te schakelen in de eigenschappen van de adapter (zodat alleen IPv4 gebruikt wordt).

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 21, 2026

Ik heb mijn antivirus uitgezet en haal nu deze snelheid.  Klopt het dat er nog altijd zo’n groot verschil op zit?

rvk01
Slimmerik
  • May 21, 2026

Wel al een stuk beter.

De andere dingen ook al uitgetest?

En altijd testen in de externe Windows app omdat een browser ook veel tegen kan houden qua snelheid. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 21, 2026

Ik test de snelheid altijd via de Ookla Speedtest-app die je kunt downloaden. Websites gebruik ik niet.

Ik vind ook niet waar ik IPv6 kan uitschakelen. Bedoel je gewoon in dit menu? En als ik dit uitschakel, blijft het dan nog tussen de opties staan?

rvk01
Slimmerik
  • May 21, 2026

Afhankelijk van OS versie.

Windows-toets + R om het dialoogvenster Uitvoeren te openen. Typ ncpa.cpl en druk op Enter. Dit opent direct het venster met jouw netwerkverbindingen. Klik met de rechtermuisknop op jouw actieve netwerkadapter (bijvoorbeeld Ethernet) en kies Eigenschappen. Zoek in de lijst onder "Deze verbinding gebruikt de volgende items" naar Internet Protocol versie 6 (TCP/IPv6). Haal het vinkje weg voor dit onderdeel en klik op OK.

Je kunt het natuurlijk ook in de router zelf geheel uitschakelen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 21, 2026

Ik heb IPv6 uitgeschakeld en een paar keer getest, maar dit blijft hetzelfde.

rvk01
Slimmerik
  • May 21, 2026

Welke netwerkkaart is het precies (type)? Want misschien is dat het maximale wat haalbaar is. 

Had je de generieke drivers van Windows of echt de drivers van realtek apart gedownload?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 21, 2026

De netwerkpoort zit rechtstreeks op mijn moederbord (ASUS ROG Crosshair X870E Hero) en gebruikt een Realtek 5Gb Ethernet-controller. Ik heb de drivers van de officiële ASUS-website geïnstalleerd, dus niet gewoon die van Windows.

rvk01
Slimmerik
  • May 21, 2026

Dan weet ik het eigenlijk ook niet meer. Firewall kun je nog uitschakelen maar geen idee of dat dan nog veel helpt. Het kan ook een beperking zijn van het moederbord.

https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/1nlizok/x870e_hero_lan_drivers/