Skip to main content

Ik heb sinds gisteren een 1Gbit/s-glasvezelabonnement van KPN, echter haal ik bekabeld maximaal “maar” net 500 Mbits/s downloadsnelheid. Meestal schommelt ie rond de 200/300 Mbit/s.

Uploadsnelheid zit wel goed met maximaal 800/900 Mbit/s, maar ook die schommelt enorm.

Wat is hiervan de oorzaak? 

Hallo @a3aan1979 ik neem aan dat je bekabeld getest hebt met een pc rechtstreeks op de modem/router van KPN?

Haal de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom en herstart daarna de modem/router.

Gaat het nu beter?

 


@JanD  Dank voor je antwoord.

Dat had ik al gedaan na het lezen van andere verhalen, maar werkt helaas niet…

En ja, ik zit met de kabel rechtstreeks op het modem/de router.


Hallo @a3aan1979 om Gigabit-snelheden te testen wordt geadviseerd een Windows 10/11 pc te ghebruiken met daarop de Ookla app uit de Microsoftstore geïnstalleerd.

Dan krijg je de meest betrouwbare meting.

Heb je op bovenstaande wijze getest?

Gemiddeld moet je ongeveer 930/930Mbit/s kunnen halen.

Haal je nog geen goede snelheden dan even bellen met 0800 0402.

 

 


Hi @a3aan1979! Is het gelukt met de tips van @JanD antwoord te krijgen? Of anders via 0800-0402 contact te krijgen voor de oplossing?


Hallo @Bram_  en @JanD 

 

Het is gelukt, alleen snap ik niet zo goed waarom ik alleen met die speedtest de hogere snelheden haal.

Op de website van speedtest.net haal ik “maar” rond de 350 Mbit/s download. Met m'n oude Ziggo abonnement van 400/40 haalde ik wel gewoon de 400, dus ik zou verwachten met een Gigabit abo dat dat helemaal geen probleem moet zijn.

 


Hallo @a3aan1979 omdat gebleken is dat die app het meest betrouwbaar met hoge datasnelheden om kan gaan.

Een 400Mbit/s verbinding is een relatief lage snelheid en kan iedere gemiddelde speedtest-app aan, maar de Gigabitsnelheden kunnen ze (nog) niet goed verwerken, vandaar het eerder genoemde advies.

 

 


@JanD Klopt, maar met m'n glasvezel Gigabitverbinding haalt ie via de gemiddelde speedtest dus niet de 400 Mbit/s en dat verbaast me.