Skip to main content

Sinds een aantal maanden is de internet verbinding een drama en blijft de download snelheid steken bij 15 Mbps en uploaden is helemaal en drama dan praat je over amper 1 Mbps.

Ik heb de modem regelmatig gereset, de kabel tussen het modem en de (muur)aansluiting vervangen en zo kort mogelijk gemaakt, zonder verbetering.

Echter al ik kijk naar de DSL status en metname de SNR getallen, dan zijn die volgens mij erg laag, waardoor het probleem te verklaren kan zijn.

Ik heb KPN aansluitdoos in de muur (de oudewetse 4 pins aansluiting) gechecked:

De bauwe en rode kabel op nieuwe gestript en aangesloten, maar ook zonder verbetering.

Hoe kan ik uitsluiten of het SNR probleem ergens buiten het huis zit of door de aansluiting met de Expria box 10 wordt veroorzaakt?

 

 

Hoi @Peter Tops, de lage SNR waardes zijn inderdaad niet goed. Die moeten wat omhoog. Wat heb je verder al gedaan? Modem al herstart of zelfs gereset? Wat haalde je eerder? Mag ik eens meekijken naar de verbinding op jouw adres. Hoor graag van je als je jouw profiel hebt voorzien van gegevens. 


Hallo @Bart_Z ,

 

bedankt voor de reactie. Ik heb het modem een aantal keren herstart en gereset, zonder verbetering. Een aantal maanden geleden had ik gemakkelijk 50 Mbps download en 10 Mbps upload. Ik heb ook mijn gegevens toegevoegd aan mijn profiel. Dus je mag zeker meekijken naar de verbinding!

gr,Peter


De snelheid moet zeker hoger kunnen, dat zie ik ook. Ik ben nu wel benieuwd hoe jouw modem is aangesloten op het hoofdaansluitpunt? Is dat met een ronde kabel van maximaal 2 meter zonder splitter? Dat is hoe het aangesloten mag worden. Modem is al gereset begrijp ik. Mag ik dat ook nog een keer doen van mijn kant? Kijken of dat voor verbetering zorgt.


Die SNR waardes zijn prima! De techniek van een VDSL modem is juist het trim proces met de centrale zo uit te voeren dat er rond de 6dB signaal/ruis afstand over blijft.

Vraag is natuurlijk wat de signaalsterkte is voordat het modem op de lijn komt maar die is per definitie voor de consument onbekend. De attenuation lijkt aan te geven dat u relatief dicht bij de centrale woont en dan zou inderdaad 50 Mbps haalbaar moeten zijn, dus is er wat mis.
Wat zijn de CRC en FRC error waardes? En hoe lopen die op zeg per uur? Dat staat waarschijnlijk wat lager op het scherm waarvan u het plaatje toont. Geeft een indicatie van storingen op de lijn.
Gebruikt u PowerLine adapters? Andere stoor signalen? Extra abonnees op de bundel (nieuwbouw om u heen)?

Zo niet, dan is er een probleem met de lijn of de DSLAM in de centrale.


De kabel van de hoofdaansluting naar het modem is maximaal 1,5 meter.

Daarbij is het ook zo, dat de modem regelmatig ook blauw knippert ipv continu groen blijft.

Hierbij meer informatie rondom de DSL status:

 

 

 


Als dit plaatje enige tijd (uren) na een reset dan is er geen verstoring op de lijn zelf gezien al die tellers op 0. 


Als dit plaatje enige tijd (uren) na een reset dan is er geen verstoring op de lijn zelf gezien al die tellers op 0. 

 

Vandaag nogmaals een screenshot gemaakt, ruim 3 dagen geen reset uitgevoerd te hebben:

 

Echter de snelheid is maximaal zo’n 15 Mbps volgens de speedtest:

 

 


Ik heb een melding gemaakt bij de technische dienst. Zij zullen binnen 3 werkdagen contact met je opnemen. Hoor graag weer van je als er contact is geweest. 


De verbinding blijft hangen op ADSL2+, is oude standaard. Daarmee krijg je nooit 50 down 10 up.

Het moet op VDSL gaan, maar doet het niet.


@tmoesel inderdaad het lag aan de DSL modulation, die hebben ze omgezet en nu zit ik inderdaad weer op de 50 down 10 up…. Vermoedelijk is er de afgelopen maand een ‘bitje’ omgevallen ergens...

 

 


@Peter Tops  Mooi dat het weer werkt, zal wellicht ergens fout zijn gegaan bij configuratieaanpassing voor jouw lijn of wat dan ook. Ik zag elders ook dat b.v. een glasvezel op een verkeerde poort zat waardoor iemand geen verbinding had.

Maar jouw waardes zijn nu goed;  VDSL2 profile 17a komt inderdaad zo ongeveer maximaal op 100/30 uit.


@tmoesel inderdaad richting de 100/30 !!!

 


Top dat het weer als vanouds is. :) 

Mocht er nog weer eens iets zijn, laat het dan weten.Â