Skip to main content

Als een tevreden klant moet ik helaas constateren dat mijn internet downloadsnelheid te laag is terwijl deze wel goed geweest is. Mijn abonnement 500 Mbit up/down. Met speedtest  diversen metingen gedaan verspreid over de week maar het resultaat blijft ongeveer hetzelfde. Upload gaat goed maar het downloaden is op zijn best 200Mbit. De experia 10a modem is gereset, fabrieksreset, glasvezelkastje 5 minuten spanningsloos, computer direct met cat5e kabel op de modem; Heeft niets geholpen, het resultaat blijft hetzelfde.

Wie kan mij verder helpen?

Vriendelijke groet,

Mathijs.

 

 

 

Hoi, Kan je testen met een andere kabel en met bijvoorbeeld een laptop om uit te sluiten dat er geen ader gebroken of beschadigd is in de huidige kabel.Gebruik je ergens een switch in je netwerk? Is er nog andere randapparatuur aangesloten op het modem?


Beste Joep,

 

Ik zal een nieuwe meting doen met jouw aanbevelingen/suggesties , wordt vervolgd.

 

groet,

 

Mathijs.


Zojuist de meting opnieuw uitgevoerd met een Cat6 netwerkkabel rechtstreeks op de Experia 10a en daarbij de volgende (verrassende) resultaten gemeten:  Het uploaden is bij alle metingen gelijk maar bij het downloaden zie je dat de KPN meting ver achterblijft. Welke meting is nu juist? De testen zijn diversen malen uitgevoerd met nagenoeg dezelfde resultaten.

 


Speedtest.net is de beste 


Hallo @Geiserwater ,

Jitter 4 mevrouw ?

Heb je vertaling aan staan in je webbrowser ?

Geeft leuke effecten ms=mevrouw, ik heb ook al een V12 gezien met handicap=disabled.

Alle gekheid op een stokje, jitter hoort met glasvezel en het laatste stuk internet bekabeld zo laag mogelijk te zijn. (Bij mij 0 ms). Als ik zie 4 ms zie denk ik meteen aan WiFi. Netwerk pakketten worden ingepakt en bewerkt en weer uitgepakt en daar door krijg je schommelingen. Ook kun je jitter krijgen door overspraak en ruis. (Slechte bekabeling kan ook, zoals Joep schrijft) Als ik de laatste 2 screenshots zie van Ziggo en XS4ALL is het wel goed.

Als je privacy je lief is zou ik het WAN IP even weg poetsen van de screenshots, dat lukt misschien nog na 18 uur.

Groet Bart


Hoi Bart,

 

Bedankt voor je antwoord, er is bij de meting geen wifi gebruikt. Ik ga er maar vanuit dat er niets aan de hand is, ondanks de (afwijkende) Speedtest van KPN. Wat betreft  jouw opmerking over de privacy kan ik helaas niets meer doen, wel bedankt voor de tip overigens.

Groet,

Mathijs.

 


Hi Geiser, welkom hier. 

Ik heb dit topic ook gevolgd. Is alles nu duidelijk en naar tevredenheid? Het klopt inderdaad dat de speedtests een momentopname zijn. 

De beste manier om te meten is om een groot bestand te downloaden van een betrouwbare server op volle snelheid en dan de gemiddelde snelheid te nemen. Ik snap ook wel dat niet iedereen die luxe heeft. 

Ik hoor graag van je.

 


Bel gewoon de klantenservice als je ergens voor betaald maar niet haalt. Waarschijnlijk moet je Glasvezel NT gewoon vervangen worden. Laat een monteur langs komen om te constateren wat het is. De monteur zal zien dat het de snelheid op zn argus inderdaad niet behaald wordt. Waaronder hij dus de NT of  het modem vervangt. Mag dit niet werken ligt het aan de Gbic in de POP of de demping waarde van het glas.

Er van uitgaande dat de moderators op dit forum je adres gegevens al hebben gecheckt of je uberhaupt wel voor 500mb up/down betaald of is aangezet.


Bel gewoon de klantenservice als je ergens voor betaald maar niet haalt. Waarschijnlijk moet je Glasvezel NT gewoon vervangen worden. Laat een monteur langs komen om te constateren wat het is. De monteur zal zien dat het de snelheid op zn argus inderdaad niet behaald wordt. Waaronder hij dus de NT of  het modem vervangt. Mag dit niet werken ligt het aan de Gbic in de POP of de demping waarde van het glas.

Er van uitgaande dat de moderators op dit forum je adres gegevens al hebben gecheckt of je uberhaupt wel voor 500mb up/down betaald of is aangezet.

Zou wel gek zijn dat hij er niet voor betaalt en toch 450 Mbit haalt. :wink:

We wachten zijn reactief af!


Zou wel gek zijn dat hij er niet voor betaalt en toch 450 Mbit haalt. :wink:

We wachten zijn reactief af!

Je kunt ook voor 50mb betalen en 100mb krijgen met glas dus wie zal het zeggen


Zou wel gek zijn dat hij er niet voor betaalt en toch 450 Mbit haalt. :wink:

We wachten zijn reactief af!

Je kunt ook voor 50mb betalen en 100mb krijgen met glas dus wie zal het zeggen

Dat noem ik een luxeprobleem. 


Allen bedankt voor jullie reactie,

Het blijft lastig om hier een vinger achter te krijgen. Het Antwoord van Pauwerful is wellicht de beste optie om technisch vast te stellen. Ik zal proberen dit mondeling met de klantenservice te regelen. De online helpdesk (robot) heeft mijn modem voorzien van nieuwe software maar dat heeft helaas niets geholpen, de online robot suggestie die ik kreeg was een monteur á 60 euro. 

 


@Geiserwater Zijn de voorrijkosten van de monteur. Als het probleem bij KPN ligt betaal je dit natuurlijk niet.


@Geiserwater 

kun je de speedtest eens uitvoeren via  https://www.speedtest.net/ of liever de windows app speedtest

en dan de server kpn Amsterdam pakken wat meet je dan

mijn test is hier :

https://www.speedtest.net/my-result/d/e2c0fb18-36a0-4ef6-8109-1ea002704ab5

 

 

 


Hallo @Geiserwater ,

Een verklaring in de vreemde resultaten is waarschijnlijk de vertaalfunctie van de web browser.

De vertaling van de web pagina kost CPU tijd van je PC en het vertalen werkt dus performance vertragend op de resultaten. Die vertaalfunctie kun je weer uitschakelen door op het vertaal (translate) symbool te klikken in de URL balk van de browser. (Zit ook in … settings>languages).

Er is waarschijnlijk niets aan de hand, de screenshots van van Ziggo en XS4ALL zijn wel in orde.

Groet Bart


Beste Bart-2020,

 

Het lek is boven zullen we maar zeggen 🙂 Je hebt gelijk, met Firefox is de snelheid prima. 

 

 


Op een consumenten verbinding een ping van 1 milliseconde met de KPN speedtest server: Woon je in dat datacenter misschien?

Een hoewel alles https is qua webpagina's, toch weet Ome Google of misschien wel 0me Google dan wel Plug-in 8abylonia prima mee te lezen onder het mom van die handige vertaalfunctie.

Vergeet ook niet dat er  https://www.speedtest.net/apps/cli  is, geen grafische poespas.


Hoi tmoesel,

Zojuist toch even de CLI niet grafische Speedtest op mijn Linux systeem los gelaten. Resultaat is een constante snelheid.  

Bedankt voor de tip!

 

 


Graag gedaan, de CLI variant kun je ook prima op Raspberry Pi’s enzo draaien en met wat handigheid ook zonder dat je er zelf bij bent midden in de nacht of zo.