Skip to main content
Antwoord

Downloadsnelheid op koper ineens extreem laag

• November 16, 2025
  • 11 reacties
  • 119 keer bekeken

Borie243
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Hoi allemaal,

De laatste tijd merk ik dat mijn downloadsnelheid via mijn KPN-koperverbinding in de binnenstad van Zutphen flink is gedaald. Het was hier nooit supersnel, maar ik haalde eerder ongeveer zes keer de snelheid die ik nu krijg. Inmiddels kom ik soms niet eens boven de 2 MB/s, waardoor normaal internetgebruik bijna onmogelijk wordt.

Ik gebruik een Experia Box V10, en heb zelf al het volgende geprobeerd:

• Modem herstart

• Andere kabels/poorten getest

• Bekabeld getest (dus geen wifi-probleem)

• Speedtests op verschillende momenten

Helaas blijft de snelheid extreem laag. Als ik voor de grap overschakel op 5G via mijn mobiel, haal ik direct rond de 35 MB/s, dus het ligt duidelijk aan de vaste lijn en niet aan mijn apparaten.

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?
Is dit een probleem met de lijn, het profiel of iets wat speelt in mijn wijk? Ik baal hier behoorlijk van, zeker omdat er (nog) geen glasvezel beschikbaar is en ik wél het volledige bedrag betaal.

Alle inzichten zijn welkom!

Beste antwoord door Thomas van KPN

Ik heb de DLM reset uitgevoerd hoor, het kan nu enkele dagen duren voordat alles goed staat. Wil je ons op de hoogte houden ​@Borie243? Ik zie wel dat de verbinding inderdaad niet goed was, daar moeten we (mijn collega's ook) echt wel actie op kunnen ondernemen door ofwel een ticket aan te maken of een monteur langs te sturen.

11 reacties

Borie243
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 16, 2025

Even ter aanvulling: ik ben al jaren klant bij KPN en altijd super tevreden geweest. Juist daarom valt dit probleem me extra op. Het begint inmiddels wel een beetje aan me te vreten, omdat ik normaal nooit zulke issues heb gehad op deze lijn. Hopelijk kan iemand meekijken wat hier misgaat.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 16, 2025

Kan je inloggen in het modem en kijken welke snelheid er binnen komt?

Borie243
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 16, 2025

Hoi @Joep1965 (en KPN-moderators),

Bedankt voor de aanwijzing. Ik heb de DSL-statuspagina gevonden. Zie de bijlage.

Zoals jullie kunnen zien, is de "Actual rate" (Downstream) maar 20480 kbps (ongeveer 20 Mbps). Dit komt precies overeen met de lage downloadsnelheid (rond de 2,5 MB/s) die ik ervaar.

Wat me wel opvalt, is dat de "Maximum rate" veel hoger is (53734 kbps). De lijn lijkt dus meer aan te kunnen.

Kan iemand van KPN hiermee mijn aansluiting en profiel controleren? Alvast bedankt!

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 16, 2025

Ja hier is inderdaad wel wat aan de hand. Heb je de kabel tussen het modem en het israpunt al vervangen? Zou je nog kunnen proberen. Als dat geen oplossing is dan kan je beter zelf even bellen met de klantenservice 0800-0402. Spreek in dat je een medewerker wil spreken. Je kunt ook een belafspraak maken. Dan wordt je gebeld rond het tijdstip wat je opgeeft. De wachttijd op een moderater hier is wel een dag of drie. Een bellen is dan sneller.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 16, 2025

ze te zien heeft de DSLAM in de wijkcentrale de snelheid van de verbinding terug naar beneden gebracht om stabiliteit terug te krijgen. dit moet dan even onderzocht worden waarom de snelheid naar beneden gebracht is.

is dit onterecht gebeurd en kan doormiddel van een DLM reset de snelheid weer terug omhoog gebracht worden.

of is er meer aan hand waardoor de verbinding niet stabiel is.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Borie243, welkom op onze community! Ik sluit me aan bij de antwoorden hierboven en denk dat het n goed idee is om even contact op te nemen. Laat je weten wat er uit komt?

Borie243
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 19, 2025

Hoi Thomas en Joey,

Allereerst bedankt voor jullie antwoord.

Ik heb zojuist gebeld, maar ik kom daar geen steek verder. Ik krijg alleen standaardvragen over wifi, downloaden en televisie kijken. Mijn uitleg over de DLM-ingreep en dat het modem technisch op 20 Mbps gecapt is (zoals @joey92 hierboven constateerde), werd niet begrepen.

Telefonisch kunnen ze dit duidelijk niet oplossen. Zou jij alsjeblieft mijn lijn willen uitlezen en actie ondernemen? Het probleem zit overduidelijk niet bij mij thuis en ik baal hier inmiddels behoorlijk van.

Ik had gehoopt dat het telefonisch contact meer duidelijkheid zou geven, maar tevergeefs.😣

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 19, 2025

​@Borie243 

als jij zorgt dat je Profiel zo volledig mogelijk is ingevuld. dan kan een van de moderators de gegevens doorspelen naar mij toe. dan kan ik de lijn even uitmeten en wellicht een DLM reset uitvoeren.

CC ​@Thomas van KPN 

Borie243
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 19, 2025

Super, dat klinkt een stuk meer belovend. Ga ik dat zo snel mogelijk even doen!

Borie243
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 19, 2025

​@Thomas van KPN ​@joey92 

Het is gelukt! Mijn profiel is nu volledig ingevuld met klantnummer en adresgegevens als het goed is.

​Zouden jullie de gegevens kunnen doorzetten en de lijn willen uitlezen? Alvast enorm bedankt! Groetjes, Boris

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 21, 2025

Ik heb de DLM reset uitgevoerd hoor, het kan nu enkele dagen duren voordat alles goed staat. Wil je ons op de hoogte houden ​@Borie243? Ik zie wel dat de verbinding inderdaad niet goed was, daar moeten we (mijn collega's ook) echt wel actie op kunnen ondernemen door ofwel een ticket aan te maken of een monteur langs te sturen.