Skip to main content

Ik vroeg me af hoe het kan dat ik als ik een speedtest doe via Ookla dat de download eigenlijk nooit boven de 700 Mbps uitkomt ? Terwijl ik bij de KPN Speedtest veel dichter bij de max kom ? 

Zie onderstaande screenshots. Beide op een bedraad aangesloten PC uitgevoerd:

Ookla:
 

KPN:

 

Het lijkt opgelost. Als ik mijn adblocker uitzet krijg ik bij Ookla nu ook 900+ Mbps.


Het lijkt opgelost. Als ik mijn adblocker uitzet krijg ik bij Ookla nu ook 900+ Mbps.

Sowieso is het doen van een Speedtest via de website van Speedtest.net niet denderend te noemen. Je zegt zelf al “als ik mijn adblocker uitzet”… er wordt allerhande aan troep geladen in de browser wat het meten van een internetsnelheid negatief kan beïnvloeden. Nog niet gesproken over de mogelijk beperkende factoren in browsers zelf.

Probeer altijd het testen met browsers te voorkomen en gebruik hiervoor bijvoorbeeld de Speedtest.net App, die je hier voor Windows kunt downloaden en hier voor MacOS.

Ook de speedtest via de website van KPN (is eigenlijk speedtest.net) voldoet veelal niet. Daarom wordt vaak om de Speedtest.net App screenshots gevraagd.