Skip to main content

Van beste netwerk van Nederland naar beste netwerk dat niet doet wat het hoort te doen van Nederland. In ieder geval tot tegendeel is bewezen.

 

Sinds de start van mijn abonnement heb ik op mijn nieuwe adres nog geen moment gehad dat het internet goed/stabiel werkt. Ik zit op het glasvezelnetwerk en betaal voor een 1Gbit up- en downloadsnelheid.

De klachten zijn kort, maar de impact erg groot.

  1. Wegvallende WiFi
  2. Slecht bereik van het modem (Experia V12)
  3. Niet halen van de snelheid
  4. Upload vele malen hoger dan download

Zelf heb ik tientallen keren de Wifi probleem oplosser/manager gebruikt, de klantenservice minstens zo vaak gesproken, super wifi punten gekocht en een monteur is langs geweest. De WiFi punten heb ik bekabeld aangesloten.

Voordat de monteur is langsgekomen kon ik in de woonkamer nog wel via WiFi werken. Als ik nu op de bank zit (c.a. 9m vanaf modem) kan ik het wel schudden. Wat ik ook heel frappant vindt en geen verklaring voor kan vinden is hoe het kan dat de download keer op keer zo veel lager is dan de upload snelheid. Gemiddeld en als WiFi het doet meet ik 225mb download en 400mb upload. N.B. dit is gemeten terwijl ik nog geen meter van de meterkast sta en mijn telefoon praktisch tegen het modem aanhoudt. 

Ik snap dat WiFi altijd veel verlies heeft in huis, maar het modem hoort toch gewoon een signaal uit te zenden van 1gb en daarmee als ik er 1m vanaf sta zou ik toch op z’n minst 700mb download en upload moeten meten?! Dat muren etc. het signaal verzwakken snap ik en ik verwacht dit ook niet te meten als ik in de woonkamer zit. Echter als ik in de woonkamer zit dan heb geen bereik of rond de 75-150mb download(op een goed moment) en 300 upload. Er zit eigenlijk altijd een factor 2 tussen download en upload.

Monteur is langs geweest en heeft alle kastjes vervangen en opnieuw geïnstalleerd. De instellingen van het WiFi zijn gereset. Verbinding gemeten.

  1. Meetresultaat bekabeld op het glasvezelkastje is 980mb up- en downloadsnelheid. Zit binnen de foutmarge en is ruimschoots voldoende.
  2. Meetresultaat via Wifi (terwijl hij binnen 1m staat van het modem en zonder muur er tussen). c.a. 225mb download en c.a. 400 upload.
  3. De monteur is helaas weg gegaan zonder dat het probleem is opgelost en wist zelf ook niet waar het probleem in zou kunnen zitten.

Zelf heb ik meerdere keren verschillende kanalen geprobeerd, dit helpt dan een paar seconde en dan is het weer gedaan met de pret. Als ik de laptop boven tijdelijk bekabeld aansluit en een test doe dan heb ik 453mb download en 817mb upload.

De klantenservice geeft aan dat het soms gewoon niet werkt en je het beste alles bekabeld kan doen. Dan hoor ik graag welke mobile telefoon een ether aansluiting heeft. Daarnaast hebben de meeste laptops tegenwoordig ook geen ether poort meer. In deze tijd gaat juist steeds meer draadloos… Daar komt bij dat thuis werken via cloud programma’s ook lastig gaat, want continu hick-ups in het netwerk geven een time out in de cloud...

Ik ben er nu wel een beetje klaar mee. Zit nu al geruime 5 maanden te rommelen met WiFi en het stabiel krijgen. Besteed er veel tijd en met de aanschaf van de “super” WiFi ook nog geld in. 

  1. Ik zie graag een stabiele WiFi in huis. waarbij de download en upload gelijk zijn en niet continu wegvallen.
  2. Stel ik zou downgraden naar een 100mb internet pakket heb ik dan straks ook maar 10mb internet?
  3. Ik zie graag een oplossing voor het wegvallende Wifi.

Waarom werkt mijn verbinding niet zoals het zou moeten werken?? Kom a.u.b. met een oorzaak of oplossing.

Vraag mij af wat KPN zou doen als mijn bankrekening opeens nog maar voor de helft werkt?

9 meter is gewoon een flinke afstand. Voor WiFi eigenlijk gewoon te groot. Zeker als er nog muren of duren tussen zitten.

Thuiswerken doet u het best bekabeld. Er zijn werkgevers die dit eisen. En dat is niet voor niets.


Hi Nick83, dank voor je reactie zo te zien plaats je die vaak ;)

Het is inderdaad een afstand. Voorheen (bij het ingaan van mijn abonnement) werkte het daar gewoon uitstekend. Ik snap dat ik daar maar een fractie van het signaal opvang, maar niks is compleet anders dan toen ik begon. He tis namelijk ook zo als ik op 4-5m van het modem zit met mijn laptop. Dit was voorheen ook geen probleem.

Dit verklaard mijn inzien ook niet waarom het vaak wegvalt (ook als je bij het modem staat) en waarom de download altijd zoveel lager is dan de upload. 


Overigens heb ik dit probleem minder op de super WiFi punten. Beneden kan ik niet verbinden met het netwerk, maar als ik naar boven loop kan ik wel verbinden met het zwarte super wifi kastje.

Zit naast het kastje en heb dan dit als speedtest:

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/84c9f7e0-d852-11ed-a4bf-7f4cec887032

Kastje is bekabeld aangesloten...


Goedemorgen @Joachimv en welkom hier op ons forum!

Leuk dat je ons via deze weg hebt weten te vinden en ook hier je vraag stelt. Ik begrijp uit je bericht dat je zelf al het nodige hebt geprobeerd om er voor te zorgen dat de wifi beter gaat werken maar dat je problemen blijft ervaren. Daar zou ik zelf natuurlijk ook enorm van balen. Wat betreft die snelheid; de snelheden die ik in het screenshot zie staan zijn voor wifi eigenlijk echt wel prima. Ik snap dat je met een 1 GB wellicht nog meer verwacht maar dat blijft met wifi nu eenmaal lastig. Je hebt natuurlijk te maken met omgevingsfactoren en daar hebben we simpelweg geen invloed op. Maar dat de wifi regelmatig wegvalt, is wel natuurlijk wel kwalijk. Ik durf ook niet meteen te zeggen waar hem dat precies in zit. Als ik het goed begrijp, heb je nu de Super wifi 2 in gebruik? Hoeveel stuks heb je aangesloten? Ook kan ik je alvast adviseren om dit topic over de Super wifi 2 punten eens door te nemen, hier vind je ook veel handige tips & trucs waar je wellicht iets aan hebt.