Skip to main content

Hallo, ik heb wat problemen met mijn TV, HD deed het ineens niet meer, kijk nu SD. Ik ben aan het onderzoeken waarom de DSL kabel blijkbaar achteruit gegaan is. Punt is, dat de DSL aansluiting via een box loopt. Ik wil de DSL kabel direct op het Experia modem aansluiten, om zo contactmoeilijkheden te voorkomen. Het gaat er dus om welke plug, en de nummers en kleuren van de draden.

Kunt u er een foto van plaatsen? Van die "box"?


Box? Telefoondoosje?

Ligt eraan wat voor kabel het is, kleuren kunnen verschillen. 

Wat je wil is en twisted pair, waarbij je 1 kleur in he middem plaatst (2,3) en de andere loze kleur aan de buitenkant (1,4)

Dus zoal ik het doe, oranje/wit, groen/wit, groen, oranje. En dan in het plugje duwen.

 

 


Het bleek dat het kabeltje tussen de patchbox (normale 8p8c bedrading) naar rj11 6p2c DSL plug niet goed functioneerde. De rj11 plug was niet goed aangeknepen. Nu hebben we weer HD TV,

maar wat ik nodig heb is een kant en klare kabel van 8p8c naar 6p2c of 6p4c. KPN verwijst ergens naar een handel in kabels, maar ik wordt geen wijs uit die rijstebrij berg!

Het kabeltje wat er nu zit is 10 cm, ik heb een lengte nodig van 1 meter, omdat ik de experia wat hoger wil zetten. Daar is het veld beter.

Ik heb zelf een cat 5 kabel gemaakt, maar dan begint de TV af en toe te stotteren, blijft soms wat hangen. Ik had al een RJ45-RJ11 kabel aangeschaft, maar die werkt niet.

Het bekende verhaal van de bomen en het bos.


Het is om gek van te worden. HD werkt alweer niet. 


Vreemd verhaal, een DSL kabel hoort tussen IS/RA punt en DSL aansluiting modem en een CAT5e lankabel hoort tussen modem en tv decoder, zo simpel is het.

Wat is een patchwork,heb je daar een foto van?


Beste RyanR

Waarom open je een nieuw topic en stel je je vraag niet in je al eerder aangemaakte topic?

 


@RyanR, plaats eens een foto van de poort op die patchbox waar de die kabel op aan wilt sluiten.

Waarom zit er een patchbox tussen jouw ISRA punt en jouw Experia/KPN Box? 

Deze verbinding hoort direct te zijn.


Tja, vraag mij waarom het zo geïnstalleerd is. Ik heb het nog maar eens nagekeken, en het blijkt dat er een bestaande cat5 kabel gebruikt is, in feite gaat het gewoon om de contacten 3 en 4. Die patchbox was niet nodig, De 8 aderige kabel is aan een kant op een standaard manier aangesloten, aan de andere zijde zijn er maar 2 draden gebruikt. Reden is de afstand. Dat was ook de reden van mijn oorspronkelijke vraag. Ik wil die patchbox juist overbruggen. Uitschakelen dus. Rechtstreeks aansluiten.

Ik heb ondertussen ook het KPN DSL kabeltje gevonden, en dat is maar een meter, maar heeft maar 2 contacten, 3 en 4.  Als ik de reacties zo lees, is Nederlands blijkbaar een erg moeilijke taal. 

Het probleem wat ik met de situatie heb, is dat ondanks dat de verbinding steeds hetzelfde was, HD TV ineens weigerde. Gisteren bleek de DSL plug voor in de Experia niet goed aangeknepen te zijn. HD werkte toen weer. Nu ineens weer niet meer.

Schiet mij maar lek! 

 


Ik wil die patchbox juist overbruggen.

Dan heb je een gewone telefoonkabel nodig met aan beide zijden een rj11 stekkertjje. Er zijn twee aders in gebruik op pin 3 en 4. Je doet er verstandig aan om geen platte maar een ronde kabel te gebruiken i.v.m. afscherming voor electromagnetische straling.


Met een utp kabel gebruiken als DSL kabel is niets mis. Je gebruikt dat gewoon 2 draadjes, de overige 6 gebruik je niet. Aan beide kanten zet je dan ook hetzelfde stekkertje, met alleen de middelste aangesloten. Het moet volgens mij wel een utp kabel zijn met harde kernen. Niet zo'n soepele.


Nederlands is een moeilijke taal. Dat klopt.

Maar je doet ook niet echt je best om duidelijk te maken hoe de installatie in elkaar zit. Maak eens een foto zoals eerder gevraagd.

Wat ik begrijp uit je verhaal is dat de verbinding tussen het ISRA punt en je modem via een patchkast loopt. Leg eens een goede telefoonkabel, rond niet plat, tussen het ISRA punt en het modem. Je hebt maar twee aders nodig.


Hallo @RyanR , zoals eerder gezegd, tussen israpunt en modem hoort alleen een zo kort mogelijke dsl kabel te zitten en niets anders. Tussen modem en tv decoder een lankabel, gewoon doen. 


Tja, makkelijk zeggen als je de situatie niet kent. Op één perceel staat een huis, met ook een zorgwoning. KPN erkent die zorgwoning niet als adres, dus.. Loopt er een kabel van het huis naar de zorgwoning. Ja en we hebben wel twee adressen.. Leuk is anders. Via die 50 meter DSL kabel heeft het dus zeker 5 jaar wel gewerkt met HDTV, en dan stopt het, en moeten we overschakelen naar SD.

Ik ben zelf gaan controleren of de installatie misschien ergens een fout had, en kwam er achter dat een RJ11 plug niet goed aangeknepen was, en ja HD TV werkte weer.

Tot vanmorgen, toen was het weer terug naar SD.

Nu heb ik de hele patchbox overgeslagen, en de kabel rechtstreeks aangesloten op de DSL aansluiting van de Experia. Alles werkt, zonder haperen, alleen geen HD TV. Je zou er bijna wat van gaan denken..

Regelt een KPN programma mijn HD TV de vernieling in?

 

P.S. De DSL RJ11 plug.. 2 twisted pair. Groen-Wit in het midden 2-3 Wit-Blauw 1-4, aan de buitenzijde.

Eigenlijk is alleen Groen en Wit van belang.

O ja, de informatie van KPN is belabberd. Geen duidelijke tekeningen van 8, 6 en 4 polige aansluitpluggen. Bij 8 polige is het 12345678 Bij 6 polige begint de nummering opnieuw, dus 8-2 wordt 6-1 enzovoort… 8-3 is dan weer 4-1  :(  Zoek het maar uit. 

WJB had het over pin 3 en 4, maar dat is dus blijkbaar van een 6 polige, en dus 2 en 3 van een 4 polige. Dit forum werkt voor geen meter. Stuur mensen nog maar verder het bos in.

 


Doe eens een speedtest.

Hoeveel Mbps meet je?

 

O ja, de informatie van KPN is belabberd. Geen duidelijke tekeningen van 8, 6 en 4 polige aansluitpluggen. Bij 8 polige is het 12345678 Bij 6 polige begint de nummering opnieuw, dus 8-2 wordt 6-1 enzovoort… 8-3 is dan weer 4-1  :(  Zoek het maar uit. 

Dat is ook logisch want de pinouts zijn uiteraard conform de Internationale standaarden.

 

WJB had het over pin 3 en 4, maar dat is dus blijkbaar van een 6 polige, en dus 2 en 3 van een 4 polige. Dit forum werkt voor geen meter. Stuur mensen nog maar verder het bos in.

Klopt, een rj11 plug heeft immers altijd 6 pinnen maar veelal worden alleen de middelste 4 voorzien van een koper. Ook daar geldt een Internationale standaard.


Tja, makkelijk zeggen als je de situatie niet kent. Op één perceel staat een huis, met ook een zorgwoning. KPN erkent die zorgwoning niet als adres, dus.. Loopt er een kabel van het huis naar de zorgwoning. Ja en we hebben wel twee adressen.. Leuk is anders. Via die 50 meter DSL kabel heeft het dus zeker 5 jaar wel gewerkt...

Het is sterk aan te raden om de Experiabox in het huis te laten staan, vlak bij het aansluitpunt. Dan heb je dus een kort DSL kabeltje. Vanaf de Experiabox leg je dan een utp kabel van 50 meter naar de zorgwoning. Over die utp kabel is geen snelheidsverlies. 


 

6 polig

Iets met 6 aders word nergens gebruikt. Een DSL kabel is 2 aderig. Of 4 aderige waarvan er maar 2 gebruikt worden. En utp is 8 aderig. Als je iets tegenkomt met 6 aders, dan heb je waarschijnlijk een oude isdn kabel in je handen. Snel weggooien. Heb je niets aan. In de kliko er mee.

Rj11 stekkertjes hebben meestal 4 contact puntjes.

Maar 6 kan ook zag ik toen ik wat googlede...


Tja, makkelijk zeggen als je de situatie niet kent. Op één perceel staat een huis, met ook een zorgwoning.

WJB had het over pin 3 en 4, maar dat is dus blijkbaar van een 6 polige, en dus 2 en 3 van een 4 polige. Dit forum werkt voor geen meter. Stuur mensen nog maar verder het bos in.

Nee ik ken de situatie inderdaad niet. Maar dat had je zelf in je openingspost duidelijk kunnen omschrijven.
Dit forum werkt prima als je zelf je best doet en de juiste informatie verstrekt.

Hoe je RJ connectors aan moet sluiten is gewoon op internet te vinden.
Begin eens hier.


Tja, speedtest.. Gisteren 50 nu 40, en dat is dan net te laag voor HD TV. Maar waar ligt het dan aan?

Bij de buren geprobeerd, en daar is het hetzelfde. Dip in KPN netwerk? 

 

Verder leest niemand echt goed. Ik heb het de hele tijd over pluggen. 8, 6, en 4 polig.

Ik heb het niet over een 6 aderige kabel gehad. 

Er zit een 8 aderige kabel, waarvan er maar 4 draden aangesloten zijn, Nu rechtstreeks op de DSL.

2 draden zijn loos, het gaat dus alleen om de 2 middelste. 2 en 3.

De informatie op internet valt heel erg tegen, het voorbeeld van de RJ11 aansluitingen op Wiki bij voorbeeld, dat gaat over telefoon. Daarvoor wordt een platte kabel gebruikt.

KPN geeft het advies om een ronde DSL kabel te gebruiken, en verwijst naar allekabels,nl  waar vervolgens geen kant en klare ronde kabel te vinden is, wel een platte.

Rond, maar aan 2 kanten RJ45, en dat past niet in de Experia. V10

https://www.allekabels.nl/dsl-kabel/7397/1280379/netwerkkabel-cat-5e-uutp.html

 

Dank u voor de zorg KPN!! Eigenlijk het totaal ontbreken daarvan.

 

Niet zo vlug de bovenmeester uithangen, mijne heren!

 

 


40 à 50 Mbit/s is zeker niet te laag voor HD TV.

Via die 50 meter DSL kabel 

Een DSL-kabel houd je zo kort mogelijk om signaalverlies en minder signaalkwaliteit te voorkomen.

Beter was het om LAN-kabel te gebruiken, minimaal CAT5e, dat kan tot 100 meter zonder signaal- en kwaliteitsverlies.

 

 


Ja, er zit een Cat5e kabel tussen van 4 twisted pairs, waar er maar 1 paar werkelijk gebruikt wordt.

En die is 50 meter.

In feite dus als vervanging van de DSL kabel.

Het heeft tot voor 3 maanden gewerkt, en ineens was HD TV vertrokken.

Het probleem zit hem er in, dat KPN een type 2 ISRA kastje plaatst, en dat je het verder maar moet bekijken. Normaal sluit je een 2 aderig DSL kabeltje van 1 meter aan, maar daarvoor in de plaats is dus die Cat5e kabel gebruikt, wat overigens, zoals ik al zei, jaren probleemloos gewerkt heeft.

Op mijn vraag begon men bij KPN te vertellen over dat de kwaliteit bla bla bla…

Ik hou er over op. Het heeft geen zin om hier verder te kletsen.

Ze sturen maar een monteur. Maar die hebben het nu veel te druk denk ik.

Internet schijnt wereldwijd nogal te rammelen.

 

 


... wat overigens, zoals ik al zei, jaren probleemloos gewerkt heeft.

Maar nu werkt het niet meer. Of althans, niet naar tevredenheid. Als u een monteur zou laten komen, wat vervacht u er dan van?

Die monteur zal denk ik die Experiabox gelijk bij het ISRA plaatsen. De Experiabox aansluiten met een kort origineel kabeltje en de LAN kabel gebruiken om de tv ontvanger aan te sluiten.

En als u het daar niet mee eens bent, wat wilt u dan dat die monteur doet?


Ze sturen maar een monteur. Maar die hebben het nu veel te druk denk ik.

Natuurlijk komt er gewoon een monteur als u daar om vraagt.


Die monteur zal denk ik die Experiabox gelijk bij het ISRA plaatsen. De Experiabox aansluiten met een kort origineel kabeltje en de LAN kabel gebruiken om de tv ontvanger aan te sluiten.

Dat is ook de enig juiste oplossing. Vervolgens ga je met de cat 5e netwerkkabel naar de zorgwoning alwaar je indien nodig een switch en/of wifi accesspoint kunt plaatsen om de zorgwoning te voorzien van wifi, Internet en TV, 


Tja, plan a: Een isra aansluiting in mijn meterkast maken.

plan b: Mijn huis verplaatsen.

Punt is dat KPN in feite laat weten, dat het vanaf het isra kastje een kwestie is van dat je het maar zelf mag uitzoeken. Dat doe ik dus. Waarbij ik via dit forum geen spat wijzer ben geworden. Want iedereen blaat elkaar na, met reacties die ik zelf ook al van KPN te horen heb gekregen.

En daar heb je dus helemaal niks aan.

Kijk, iedereen adviseert een kabeltje van een meter, maar wat moet je daarmee als de huizen zo'n 20 meter van elkaar staan, en de bedrading dus samen met elektra gas water en riool in dezelfde sleuf van 50 meter aangelegd zijn. Hèhè.

Moeilijk hè.


Waarbij ik via dit forum geen spat wijzer ben geworden.

Vreemd, want de oplossing is je nu al een paar keer aangedragen en zeer eenvoudig te realiseren.