Skip to main content

Beste mensen van KPN,

 

Normaal heb ik een DSL snelheid van 57mbs.

 

Gisteren viel DSL weg voor een paar minuten, daarna was de snelheid nog maar 21mbs. Volgens mij is vannacht de verbinding nog een keer weggevallen. Weten jullie wat er aan de hand is en wanneer de snelheid weer normaal zal zijn?

 

Veel dank

Dat klinkt niet best. Welk type modem heb je? Heb je pairbonding toevallig?


Hoe Joep,

 

Dank voor je snelle antwoord.

Ik heb zowel een Experiabox (v12) als een Fritzbox (7590). De Fritzbox zit er nu tussen.

Ik heb geen pairbonding.

 

 


Signaal ruisverhouding varieert enorm, geen idee of iemand hier iets uit kan concluderen.

 

 


Ik heb mijn router op nieuw laten synchroniseren. Snelheid is nu weer terug waar het was. SNR is wel gezakt naar 7db. Maar even zien hoe het gaat.

 

Probleem voor nu opgelost.


Beste mensen van KPN,

 

Normaal is mijn DSL snelheid 57Mbit/s.

 

Sinds vorige week varieert dit nogal, en op dit moment is het al een aantal dagen maar 20Mbit/s.  Dat kan de bedoeling niet zijn.

 

Aan mijn kant is er niks verandert. 

 

(ik heb dit vorige week ook al een keer gemeld op dit forum, maar toen ging het plots weer beter, maar het probleem is nu dus terug).


Admin: naar je eigen topic verplaatst


Hallo @Reg1 , je had deze vraag beter kunnen stellen in je bestaande topic, nu bestaan er 2 topics over hetzelfde onderwerp, dat is verwarrend en je wordt er niet sneller mee geholpen.

Heb je de snelheid bekabeld gemeten met 1 computer rechtstreeks aan het modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit?

Heb je een glas- of en koperverbinding?

 

Admin: meeverplaatst


Ha Jan,

 

Ik dacht dat topic gesloten was vandaar een nieuw item, maar fijn dat je het verplaatst hebt.

 

Ik heb een koper verbinding. De snelheid is de snelheid die het modem aangeeft.

 

 


Inmiddels is de snelheid volgens het modem afgenomen naar 16Mbit/sec.

 

Iemand een suggestie?   KPN?


Ha @Reg1 Jammer om te lezen dat het toch niet is opgelost. Ik ben ook nog benieuwd: gaat het nu om de bekabelde snelheid of om wifi? 


Hoi Bart,

 

Het is de snelheid dit het modem zelf aangeeft. Inmiddels is het nog maar 16Mbit/s

 

Vanmorgen ook iemand klantenservice gesproken, die ging een ticket aanmaken, waardoor iemand op afstand een analyse kon gaan doen.


Duidelijk, @Reg1 Als er een ticket wordt aangemaakt dan zal er een achterliggende afdeling naar je situatie gaan kijken. Is daar ondertussen al iets uitgekomen? 


Ha @Bart_ ,

 

Maandag of dinsdag had ik maar weer eens gebeld. De klantenservice ging een monteur insturen, maar toen gaf het process toch aan eerst nog een andere technische dienst in te schakelen. Ik kreeg een SMS met een nummer dat ik moest bellen en een code invullen. De persoon die ik toen aan de telefoon kreeg had echt verstand van zaken en heeft heel simpel de verbinding op zo een manier gereset (niet enkel op mijn model geloof ik), waardoor de snelheid direct verdubbelde naar 40mbit/s. Hij verwachte dat gedurende deze week het nog wel verder omhoog zou gaan en dat is vannacht ook gebeurt. Snelheid is nu terug op 57 mbit/s, waar het al jaren zit.

 

Dit is natuurlijk de 3e keer dat dit gebeurt in 6 maanden, dus ik hoop dat dit niet een nieuwe trend is want het kost heel veel tijd, maar blij dat het nu opgelost is.

 

 


Ha @Reg1 Dank voor de update en fijn om te lezen. Goed ook dat een dus niet noodzakelijk monteursbezoek is voorkomen en je op een eenvoudiger manier bent geholpen. Ik hoop van harte dat het nu ook definitief is opgelost! 


En het is weer zover, het heeft een maand goed gewerkt maar wederom (nu voor de 3e keer in een paar maanden) halveert de snelheid zonder een voor mij duidelijke reden. 15 jaar met Telfort heeft het goed gewerkt, helaas nu niet meer.

 

@Bart_ , jij hebt hier vorige keer naar gekeken, zou jij er nog eens in kunnen duiken? Mijn 1e prioriteit is terug naar 57 kbit/s, 2e prioriteit is uitzoeken waarom dit toch iedere keer gebeurt en zorgen dat het niet meer gebeurt?

Kan jij helpen?

Thanks,

 

Regnier

 


En het is weer zover, het heeft een maand goed gewerkt maar wederom (nu voor de 3e keer in een paar maanden) halveert de snelheid zonder een voor mij duidelijke reden. 15 jaar met Telfort heeft het goed gewerkt, helaas nu niet meer.

 

@Bart_, jij hebt hier vorige keer naar gekeken, zou jij er nog eens in kunnen duiken? Mijn 1e prioriteit is terug naar 57 kbit/s, 2e prioriteit is uitzoeken waarom dit toch iedere keer gebeurt en zorgen dat het niet meer gebeurt?

Kan jij helpen?

Thanks,

 

Regnier

 

Wat ik verwacht is dat de medewerker een repro heeft uitgevoerd. Een mooi woord voor je verbinding geheel weg gooien en daarna opnieuw opbouwen. Dit heeft bijna altijd wel als resultaat dat de snelheid hoger word maar heeft een kanttekening dat dit vaak tijdelijk is. Mijn advies zou dan toch zijn om een monteur te laten komen. Deze kan de snelheid direct in de centrale / wijk kast meten. Ik gok dat daar het probleem zit namelijk. 
 

Verder zou mijn advies zijn om niet opnieuw een repro te laten uitvoeren / proberen. Allereerst doordat alle gegevens uit het verleden (fouten, stabiliteit etc.) worden verwijderd en niet meer is terug te zien door de monteur. Verder is het dan tijdelijk weer goed en iets wat goed is kan niet zomaar hersteld worden. 


Dag @Reg1 Wat enorm jammer dat dit probleem toch weer de kop op steekt. Ik had gehoopt dat het klaar was. Ik_Hussel geeft volgens mij een heel goede tip. Ik zie dat je een Fritzbox hebt aangesloten? Dan moet ik je toch aanraden om dit even via de klantenservice te spelen: zij kunnen het een en ander doormeten en direct een monteur voor je inboeken. 


Ha @Bart_ , dank voor je reactie. De V12 zit er weer tussen en ik heb de klantenservice gebeld. Die gaan nu een ticket aanmaken met de backoffice zodat zij ook op de achtergrond kunnen meten (ze kon niet nu al een monteur sturen, deze stap moest eerst).

 

Ik zal de feedback van jou en van Ik_Hussel meenemen mbt tot inplannen van een monteur.

 

Dank voor je hulp !

 

Regnier


Ha @Reg1 Goed om te horen en hopelijk wordt het probleem hiermee opgelost. Laat je weten hoe het afloopt? 


Ha @Bart_ ,

 

Eerder in de week met de klantenservice gesproken. Zij zien het probleem en begrijpen ook jullie adviezen (daarvoor dank).

 

De klantenservice heeft mij uitgelegd dat het goedkoper is voor KPN om mij om te zetten pair bonding en dat dit dan ook een verbetering moet geven. Ze gingen mij een y kabel sturen om aan te sluiten.

 

Inmiddels heb ik een V10 modem thuis gekregen (geen idee waarom ik een ander modem heb gekregen, want ik heb ook al een v12), maar in de doos zit een y kabel.

 

In eerste instantie zou er geen monteur komen, maar ik krijg nu allemaal berichtjes dat er wel een monteur komt. Dat is een fijn idee, want volgens mij heeft mijn ISRA punt maar twee draden, dus pair bonding werkt dan niet.

 

Lang verhaal kort, maandag moet het allemaal om gaan en wordt dan hopelijk allemaal opgelost.

 

Ik laat het weten.

 


Ha @Bart_ ,

 

Eerder in de week met de klantenservice gesproken. Zij zien het probleem en begrijpen ook jullie adviezen (daarvoor dank).

 

De klantenservice heeft mij uitgelegd dat het goedkoper is voor KPN om mij om te zetten pair bonding en dat dit dan ook een verbetering moet geven. Ze gingen mij een y kabel sturen om aan te sluiten.

 

Inmiddels heb ik een V10 modem thuis gekregen (geen idee waarom ik een ander modem heb gekregen, want ik heb ook al een v12), maar in de doos zit een y kabel.

 

In eerste instantie zou er geen monteur komen, maar ik krijg nu allemaal berichtjes dat er wel een monteur komt. Dat is een fijn idee, want volgens mij heeft mijn ISRA punt maar twee draden, dus pair bonding werkt dan niet.

 

Lang verhaal kort, maandag moet het allemaal om gaan en wordt dan hopelijk allemaal opgelost.

 

Ik laat het weten.

 

De V12 kan geen pairbonding aan. Lekker alles in de doos laten en naar de monteur gooien 🙊


Hmmm @Ik_Hussel 

 

Ik heb er meestal mijn eigen Fritz 7590 tussen, maar ik zie dat die ook geen pair bonding aan kan. Volgens de servicedesk zou dit geen probleem zijn, maar toch wel dus.

 

Ik weet dan niet hoe blij ik met pair-bonding moet zijn, maar ja dit is ook geen oplossing.

 

Eerst maar eens kijken wat dit gaat brengen.

 

 


Ha @Bart_ en @Ik_Hussel ,

 

Hierbij de update:

 

Gisteren is keurig door een monteur het ISRA punt netjes gemaakt en zo dat je er pairbonding op kan aansluiten. Volgens de Fritz is mijn huis nu 80m dichterbij de centrale (van 510m naar 430m).

 

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat een lijn die 15 jaar goed is geweest, dat nu niet meer is, en dat de oplossing dan maar is twee half goede lijnen maken. Als het nu altijd slecht was, dan begrijp ik dat, maar hier niet. 

 

Anyway, ik heb toch 24uur geprobeerd of met het opnieuw aansluiten in in de centrale en de verbeterde aansluiting in mijn huis voldoende zou zijn om het gewoon te laten zoals het was qua apparaten. Dat was niet zo, dus vanmorgen de V10 ertussen met pair-bonding en hoe dat gaat weet ik nog niet. De speedtest van KPN is ok, de speedtest van andere aanbieders in ronduit slecht (5 mbit, jitter 111ms).

 

Ook lijken er veel fouten op line1 te zitten (zie hieronder), maar daarvan weet ik niet hoeveel invloed dat heeft. Beide lijnen hebben een noise margin van 6db, wat laag lijkt te zijn (geloof ik). Ben wel benieuwd naar jullie idee hierover.

 

In ieder geval maar een paar dagen aanzien en kijken wat er gebeurt.

 

 

 

 

 

 


Ha @Reg1 Dank voor de update en in elk geval goed om te horen dat de monteur ter plekke je goed heeft geholpen. Ik ben ook wel nieuwsgierig of @Ik_Hussel hier nog iets verstandigs en inhoudelijks aan toe kan voegen. Hij is meer de expert op dit gebied dan ik dat ben. 🙂  


Ha @Bart_ ,

 

Dank voor je reactie en dank voor de tijd die jullie hierin stoppen.

 

Fouten (FEC) zijn op line1 inmiddels vertienvoudigd, met nu 286.164 fouten in de up en 3684 in de down.

Noise margin blijft op line1 en 2  zo rond de 6db (met uitzondering van down op line1 die is 7.2) Volgens bronnen op internet is dit schrikbarend laag, maar zoals ik eerder schreef absoluut geen expert. Fysiek zit ik minder dan 300 meter van de wijkcentrale en ik begreep dat er geen straatkast meer tussen zit. Dan zou dat toch beter moeten zijn?

@Ik_Hussel, ik ben wel benieuwd naar jouw idee hierover.

 

Dank jullie wel !

 

 


@NHendriks jij bent ook slim 😁

 

Dit is natuurlijk abnormaal veel, heel toevallig zit ik ook op een lijn waarbij mijn fec fouten bizar hoog zijn maar heb niet zomaar de mogelijkheid om dit goed op te lossen.

Is je lijn nog steeds instabiel of is dat nu wel veranderd? Ik gok dat lijn 1 toch echt niet helemaal jofel is en vraag me ook af of de vorige monteur dit heeft gecontroleerd.