Skip to main content

Ik plaats het bericht hier ook maar even over mijn uploadsnelheid issue:

 

Toevallig vandaag de storingsmonteur langsgekomen na een belletje naar KPN over deze kwestie. Iemand heeft voor mij een meting kunnen doen binnen mijn IP range en het schijnt dat er iets met mijn WBA aan de hand is. Waarschijnlijk komt dit door het verhuizen of doordat ik een paar maanden terug van 100mbit naar 200mbit glasvezel ben gegaan. De monteur kwam met het volgende: “Je apparatuur ziet er prima uit, alles ziet er goed uit. Verbindingslijn ziet er ook goed uit is helemaal groen en iemand anders heeft die test ook gedaan en kreeg hetzelfde”. Terwijl de persoon die ik afgelopen woensdag aan de lijn had totaal iets anders zei, maar goed. Hij zei tevens dat er 2 IP adressen zijn geregistreerd op mijn adres, toen dacht ik al van huh, kan het hierdoor komen dat mijn uploadsnelheid niet hoger dan 5MiB/s komt??

 

Monteur kon verder niks doen maar wil er wel voor zorgen dat het wordt opgelost, dus hij zet het door naar een team wat mijn klantprofiel zal nakijken en de oorzaak van de 2 IP adressen zal achterhalen.

Maarja dat zei ik de klantenservice afgelopen woensdag ook al, maar alsnog een monteur langs sturen die niks kan betekenen (Verder een goede man trouwen, nog even mee staan praten). Dus bij KPN kost tijd dus geen geld neem ik aan? :P

 

Dus mochten andere mensen dit ook ervaren, check ook even of je klantenprofiel goed staat bij KPN.

Admin: eigen topic aangemaakt.

Ik Snap niet zo goed waarom hier een topic voor moest worden aangemaakt, het hoeft geen discussiepunt te wezen :stuck_out_tongue:


Ik plaats het bericht hier ook maar even over mijn uploadsnelheid issue:

 

Toevallig vandaag de storingsmonteur langsgekomen na een belletje naar KPN over deze kwestie. Iemand heeft voor mij een meting kunnen doen binnen mijn IP range en het schijnt dat er iets met mijn WBA aan de hand is. Waarschijnlijk komt dit door het verhuizen of doordat ik een paar maanden terug van 100mbit naar 200mbit glasvezel ben gegaan. De monteur kwam met het volgende: “Je apparatuur ziet er prima uit, alles ziet er goed uit. Verbindingslijn ziet er ook goed uit is helemaal groen en iemand anders heeft die test ook gedaan en kreeg hetzelfde”. Terwijl de persoon die ik afgelopen woensdag aan de lijn had totaal iets anders zei, maar goed. Hij zei tevens dat er 2 IP adressen zijn geregistreerd op mijn adres, toen dacht ik al van huh, kan het hierdoor komen dat mijn uploadsnelheid niet hoger dan 5MiB/s komt??

 

Monteur kon verder niks doen maar wil er wel voor zorgen dat het wordt opgelost, dus hij zet het door naar een team wat mijn klantprofiel zal nakijken en de oorzaak van de 2 IP adressen zal achterhalen.

Maarja dat zei ik de klantenservice afgelopen woensdag ook al, maar alsnog een monteur langs sturen die niks kan betekenen (Verder een goede man trouwen, nog even mee staan praten). Dus bij KPN kost tijd dus geen geld neem ik aan? :P

 

Dus mochten andere mensen dit ook ervaren, check ook even of je klantenprofiel goed staat bij KPN.

Admin: eigen topic aangemaakt.

2 IP adressen of 2 Mac adressen? Ik zie niet in waarom je upload snelheid hiervan last zou moeten hebben. Dat er 2 Mac adressen in het systeem van KPN staan kan ik me iets bij voorstellen gezien Jij volgens mij ook met de ER werkt-;)


Dat er 2 Mac adressen in het systeem van KPN staan kan ik me iets bij voorstellen gezien Jij volgens mij ook met de ER lite werkt-;)

Maar KPN doet helemaal niets met MAC adressen, de verbinding is een PPPoE verbinding en niet één op basis van DHCP.


Dat er 2 Mac adressen in het systeem van KPN staan kan ik me iets bij voorstellen gezien Jij volgens mij ook met de ER lite werkt-;)

Maar KPN doet helemaal niets met MAC adressen, de verbinding is een PPPoE verbinding en niet één op basis van DHCP.

Ik doel op het MAC adres van de EB en nu de ER, ze doen er qua het opzetten van de verbinding niets mee maar kan wel in een systeem staan 😉

 


Ik doel op het MAC adres van de EB en nu de ER, ze doen er qua het opzetten van de verbinding niets mee maar kan wel in een systeem staan 😉

Hoeveel mensen hebben er wel niet een tweede of zelfs derde Experia Box in gebruik?

Aangezien de verbinding o.b.v. pppoe is speelt het MAC geen enkele rol en al helemaal niet in het bepalen van een IP adres. Natuurlijk kunnen er prima meerdere IP adressen op een aansluiting gedefinieerd zijn. Bij zakelijke aanslutingen is dat zelfs vaak het geval. Ook ik heb zakelijk vier IP adressen op mijn (Ziggo) aansluiting.

Ook ik zie geen correlatie met de lagere uploadsnelheid.


@wjb  Toch zei de monteur dat ze de MAC adressen moeten verwijderen om zo 1 IP toe te laten wijzen. Nouja dubbele IP’s kan erop duiden dat hij niet de juiste weg terugvindt naar mijn PC, wat wellicht invloed kan hebben op de uploadsnelheid. Daarbij kan het ook aan het klantenprofiel liggen dat niet goed staat.

 

@Multiedje Ik gebruik inderdaad ook een ER-X :)


Nouja dubbele IP’s kan erop duiden dat hij niet de juiste weg terugvindt naar mijn PC, wat wellicht invloed kan hebben op de uploadsnelheid.

Nee, dat kan niet. Als de weg niet teruggevonden zou worden dan zou de upload er zelfs volledig mee ophouden.

Je hebt toch niet toevallig een VPN verbinding open staan?


Nouja dubbele IP’s kan erop duiden dat hij niet de juiste weg terugvindt naar mijn PC, wat wellicht invloed kan hebben op de uploadsnelheid.

Nee, dat kan niet. Als de weg niet teruggevonden zou worden dan zou de upload er zelfs volledig mee ophouden.

Je hebt toch niet toevallig een VPN verbinding open staan?

 

Ehmm nee als ik een week lang hiermee bezig zou zijn dan zou dat niet het geval wezen 🙂.

De monteur zei wat anders, die zei dat het dus wel invloed zou kunnen hebben gezien hij dan niet de juiste weg kan vinden (Heeft die gezegd). Daarbij komen de 5MB/s snelheden sterk overeen met een 100mbit verbinding die ik voorheen had. 200mbit/s zou een MAX van 25MB/s moeten hebben aan upload als het niet hoger is. VPN staat uit, heb al vanalles geprobeerd. Ik wacht nu op KPN.

 

Overigens vond de monteur het gek dat het internet lampje op de experiabox rood was, maarja denk ik wel logisch gezien de experiabox alleen wordt gebruikt voor telefonie.


Ik gebruik inderdaad ook een ER-X :)

Je kan toch wel inloggen op de ER-X, dan kun je met commando’s:

ip addr

ip route

wel zien wat er aan de hand kan zijn.


Ik gebruik inderdaad ook een ER-X :)

Je kan toch wel inloggen op de ER-X, dan kun je met commando’s:

ip addr

ip route

wel zien wat er aan de hand kan zijn.


Ik heb je prive even wat dingen gestuurd, mocht je er interesse in hebben.


Je zult op de pppoe verbinding twee IP adressen vinden.

Je "echte" publieke IP adres en een IP adres die naar je publieke IP adres verwijst.

 


Je zult op de pppoe verbinding twee IP adressen vinden.

Je "echte" publieke IP adres en een IP adres die naar je publieke IP adres verwijst.

 

 

Die van mij ziet er zo uit:

 


Wat mij opvalt is dat de default route (0.0.0.0) bij jou vermeld wordt.

Wat staat er bij jou ingesteld bij de default-route op jouw pppoe verbinding?

De rest ziet er goed uit.

Ik ben overigens benieuwd waar jij woonachtig bent. Het lijkt er op dat wij op dezelfde PoP aangesloten zijn. Woon jij toevallig in Houten?

 

Welke versie van EdgeMAX staat op jouw ER-X?


Wat mij opvalt is dat de default route (0.0.0.0) bij jou vermeld wordt.

Wat staat er bij jou ingesteld bij de default-route op jouw pppoe verbinding?

De rest ziet er goed uit.

Ik ben overigens benieuwd waar jij woonachtig bent. Het lijkt er op dat wij op dezelfde PoP aangesloten zijn. Woon jij toevallig in Houten?

 

Welke versie van EdgeMAX staat op jouw ER-X?


Dit is mijn configuratie:

 

 

De versie van EdgeMAX is v2.08

Ik woon in Heerenveen

Wat mij trouwens ook opvalt is dat bij mij ‘password’ in het rood staat...


Bij jou wordt het password ook niet getoond terwijl deze bij mij gewoon als platte tekst zichtbaar is.


Bij jou wordt het password ook niet getoond terwijl deze bij mij gewoon als platte tekst zichtbaar is.

 

Nu vraag ik me toch wel even af wat er aan mijn config anders is...


Bij jou wordt het password ook niet getoond terwijl deze bij mij gewoon als platte tekst zichtbaar is.

Nu vraag ik me toch wel even af wat er aan mijn config anders is...

Wat is de rol van de persoon die ingelogd is (Julian).

Is hij een Administrator of een Operator?


Bij jou wordt het password ook niet getoond terwijl deze bij mij gewoon als platte tekst zichtbaar is.

Nu vraag ik me toch wel even af wat er aan mijn config anders is...

Wat is de rol van de persoon die ingelogd is (Julian).

Is hij een Administrator of een Operator?


Die is Administrator

Maar kan die default route 0.0.0.0 een issue zijn?


Maar kan die default route 0.0.0.0 een issue zijn?

Nee, die route is helemaal correct. Het is juist raar dat die route bij mij in de CLI niet getoond wordt en in de GUI wel.

 


0.0.0.0/0 is default route, een aparte extra 0.0.0.0 route is nog iets anders. Waarom die er is in de ER-X weet ik niet.

Maar op een standaard virtuele PC met ethernetkaart enp1s0 dit even kunstmatig toevoegen en dan op een andere manier weergeven:

# ip route add 0.0.0.0 dev enp1s0 proto kernel scope link
# route -n
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
0.0.0.0 0.0.0.0 255.255.255.255 UH 0 0 0 enp1s0
0.0.0.0 192.168.2.254 0.0.0.0 UG 100 0 0 enp1s0
192.168.2.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 100 0 0 enp1s0

Verwijderen met:
# ip route del 0.0.0.0

 


Ha @Apollo, interessant dit! Ik ben nog even benieuwd of je nu nog iets van mij/ons verwacht. In dat geval vragen wij altijd om alleen de Experia Box aan te sluiten en te testen of je dan ergens tegenaan loopt. Zo kunnen we ook direct meten of het inderdaad aan onze kant ligt. Als je dat wilt, vul je dan ook je forumprofiel aan met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)?


Ha @Apollo, interessant dit! Ik ben nog even benieuwd of je nu nog iets van mij/ons verwacht. In dat geval vragen wij altijd om alleen de Experia Box aan te sluiten en te testen of je dan ergens tegenaan loopt. Zo kunnen we ook direct meten of het inderdaad aan onze kant ligt. Als je dat wilt, vul je dan ook je forumprofiel aan met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)?


Voor zover ik vandaag heb begrepen, wordt er voor 6 uur een klantenprofiel reset uitgevoerd. Heb de afgelopen dagen al uitvoerig contact met KPN hierover gehad.


Wat top! Laat je hier nog even weten wat daaruit gekomen is? Ik ben er erg benieuwd naar!


Wat top! Laat je hier nog even weten wat daaruit gekomen is? Ik ben er erg benieuwd naar!


Inmiddels is het 18:00 geweest en lijkt het probleem alsnog te bestaan… Jammer… Wellicht ligt het dan niet bij KPN. Maar ik heb geen flauw benul waar wel aan..

 

Inmiddels verder getest, het ligt nu niet meer aan KPN, de upload snelheid is nu aan de goede orde.


Oke, ik heb nu zo’n gevoel dat ik best wel dichtbij ben. Vanaf mijn PC naar de server heb ik een lage upload snelheid met iperf3. Maar zodra ik het reverse doe, dus vanaf de server naar mijn PC dan heb ik ineens 20MB/s (Logisch server zit op 1000/1000) verbinding. Maar die server heeft dus aanzienelijk meer. Komt dit nu denk ik doordat iets wordt geblokkeerd bij mij thuis?

KPN heeft dus wel iets opgelost als het gaat om ontvangst, maar hoezo krijg ik zo’n lage uploadsnelheid naar de server toe? Terwijl de server zelf schijnt geen problemen te hebben naar mij toe.