Skip to main content

Ik plaats het bericht hier ook maar even over mijn uploadsnelheid issue:

 

Toevallig vandaag de storingsmonteur langsgekomen na een belletje naar KPN over deze kwestie. Iemand heeft voor mij een meting kunnen doen binnen mijn IP range en het schijnt dat er iets met mijn WBA aan de hand is. Waarschijnlijk komt dit door het verhuizen of doordat ik een paar maanden terug van 100mbit naar 200mbit glasvezel ben gegaan. De monteur kwam met het volgende: “Je apparatuur ziet er prima uit, alles ziet er goed uit. Verbindingslijn ziet er ook goed uit is helemaal groen en iemand anders heeft die test ook gedaan en kreeg hetzelfde”. Terwijl de persoon die ik afgelopen woensdag aan de lijn had totaal iets anders zei, maar goed. Hij zei tevens dat er 2 IP adressen zijn geregistreerd op mijn adres, toen dacht ik al van huh, kan het hierdoor komen dat mijn uploadsnelheid niet hoger dan 5MiB/s komt??

 

Monteur kon verder niks doen maar wil er wel voor zorgen dat het wordt opgelost, dus hij zet het door naar een team wat mijn klantprofiel zal nakijken en de oorzaak van de 2 IP adressen zal achterhalen.

Maarja dat zei ik de klantenservice afgelopen woensdag ook al, maar alsnog een monteur langs sturen die niks kan betekenen (Verder een goede man trouwen, nog even mee staan praten). Dus bij KPN kost tijd dus geen geld neem ik aan? :P

 

Dus mochten andere mensen dit ook ervaren, check ook even of je klantenprofiel goed staat bij KPN.

Admin: eigen topic aangemaakt.

@wjb Weet jij toevallig een configuratie setting binnen de Edgerouter X die uitgaand upload verkeer blokkeert?


Ik zie meerdere hosts:

host1 iperf.worldstream.nl

host2 Thuis

host3 PC

host4 router

host5+ weggelakt

 

Het is denk ik vrij simpel: de verbinding tussen jou thuis en die server is asymmetrisch kwa snelheid. Dat kan gewoon het prijsplan of strategie zijn van KPN en/of de server hoster. Dat die server een 1000/1000 aansluiting heeft en jouw abo 200/200 is, wil nog niet zeggen dat alles ertussen ook die capaciteiten heeft. Het zou ook zo kunnen zijn dat inbound conneccties een andere route begaan dan outbound.


Ik zie meerdere hosts:

host1 iperf.worldstream.nl

host2 Thuis

host3 PC

host4 router

host5+ weggelakt

 

Het is denk ik vrij simpel: de verbinding tussen jou thuis en die server is asymmetrisch kwa snelheid. Dat kan gewoon het prijsplan of strategie zijn van KPN en/of de server hoster. Dat die server een 1000/1000 aansluiting heeft en jouw abo 200/200 is, wil nog niet zeggen dat alles ertussen ook die capaciteiten heeft. Het zou ook zo kunnen zijn dat inbound conneccties een andere route begaan dan outbound.

Als ik een iperf3 vanaf mijn thuis naar een iperf3 server in Duitsland doe dan haal ik ook zo rond de 12 a 15MB/s en dat is verder weg. Zou het dan werkelijk aan NL-IX liggen waar waarschijnlijk mijn verbinding overheen gaat wil ik iets naar de server uploaden? 

 

Sorry dat ik zoveel vraag/twijfels heb ik probeer dit alleen te snappen. Over dat mijn upload naar een server 130KM verder minder goed is dan een Upload naar een server die 200+KM verder ligt. Al is mij wel vaker verteld dat het aan NL-IX kan liggen (drukte op de lijn)

 


@wjbWeet jij toevallig een configuratie setting binnen de Edgerouter X die uitgaand upload verkeer blokkeert?

Nee, in de standaard configuratiescripts die ik in "mijn topic" heb opgenomen zit in ieder geval niets wat de upload zou afknijpen.

Ik heb met mijn EdgeRouter Lite 3 ook uploads naar een NAS elders die mijn 200Mbps volledig verbruikt zelfs regelmatig daar overheen gaat omdat de capping van KPN op de upload niet strak op de gecontracteerde waarde staat.

Als jij met de Speedtest app voor Windows 10 vanaf een bekabeld aangesloten PC een speedtest doet naar de server van RoutIT BV in Ede, welke snelheid meet je dan downstream en upstream.


@wjbWeet jij toevallig een configuratie setting binnen de Edgerouter X die uitgaand upload verkeer blokkeert?

Nee, in de standaard configuratiescripts die ik in "mijn topic" heb opgenomen zit in ieder geval niets wat de upload zou afknijpen.

Ik heb met mijn EdgeRouter Lite 3 ook uploads naar een NAS elders die mijn 200Mbps volledig verbruikt zelfs regelmatig daar overheen gaat omdat de capping van KPN op de upload niet strak op de gecontracteerde waarde staat.

Als jij met de Speedtest app voor Windows 10 vanaf een bekabeld aangesloten PC een speedtest doet naar de server van RoutIT BV in Ede, welke snelheid meet je dan downstream en upstream.

Heb ik in het verleden ook eens getest rond de 200 down en 300 up. Daar is Dan ook niks mis mee. 

Ik krijg zo'n vermoeden dat ik het hier maar bij moet laten en dat ik dit maar ten harte moet nemen. Want ik heb dit ook al getest vanaf de experiabox en krijg ik dezelfde snelheid... Niks helpt ook, KPN heeft al een klantprofiel reset gedaan, ik heb vanaf huis allemaal tests gedaan die zijn verder uitstekend. Alleen richting mijn server(s) in Amsterdam haal ik maximaal maar 5 a 7MB/s. Terwijl 15MB/S of hoger normaal zou moeten wezen want dat haal ik naar een iperf3 server van worldstream.nl ook (ook die staat in Amsterdam).

Thuis loopt alles prima en haal ik de snelheden, de server haalt prima snelheden voor wat het krijgt. Dus waar ligt het dan aan.. Ik persoonlijk heb werkelijk geen flaaauw idee meer.

 

Wordt zelf ook wel een beetje simpel hier van om mensen hier ook mee lastig te vallen.


Ik zie meerdere hosts:

host1 iperf.worldstream.nl

host2 Thuis

host3 PC

host4 router

host5+ weggelakt

 

Het is denk ik vrij simpel: de verbinding tussen jou thuis en die server is asymmetrisch kwa snelheid. Dat kan gewoon het prijsplan of strategie zijn van KPN en/of de server hoster. Dat die server een 1000/1000 aansluiting heeft en jouw abo 200/200 is, wil nog niet zeggen dat alles ertussen ook die capaciteiten heeft. Het zou ook zo kunnen zijn dat inbound conneccties een andere route begaan dan outbound.

Als ik een iperf3 vanaf mijn thuis naar een iperf3 server in Duitsland doe dan haal ik ook zo rond de 12 a 15MB/s en dat is verder weg. Zou het dan werkelijk aan NL-IX liggen waar waarschijnlijk mijn verbinding overheen gaat wil ik iets naar de server uploaden? 

Je kan m.b.v. traceroute and diverse whois-achtige databases/tools waarschijnlijk wel uitzoeken welke partijen/knooppunten er bij een bepaalde verbinding betrokken zijn.

Sorry dat ik zoveel vraag/twijfels heb ik probeer dit alleen te snappen. Over dat mijn upload naar een server 130KM verder minder goed is dan een Upload naar een server die 200+KM verder ligt. Al is mij wel vaker verteld dat het aan NL-IX kan liggen (drukte op de lijn)

Het is terecht dat je hier vragen over stelt. De oorzaak zal niet in dubbel IP o.i.d. liggen, dat is denk ik een verzinsel van iemand (van KPN service in de breedste zin). Of je antwoord krijgt van provider KPN, operator KPN of netwerkbeheerder KPN is maar zeer de vraag. Zolang een 200/200 abo via speedtest.net of ander snelheidstestknooppunt ook ongeveer 200/200 laat zien, is het geen provider/abo zaak. Maar meer iets van de grote partijen enz die achter de hele handel in internetverbindingen schuil gaat. Er moet betaald worden voor capaciteit/verbindingen, het gaat dus om geld en dan kan je zo ongeveer alles wel verwachten. Als schoolvoorbeeld de zaak van complete omleidingen bij provider T-Mobile Thuis een half jaar geleden, inclusief de leugen van de CEO, zoek maar na. ‘drukte op de lijn’ kan men met opzet zo laten, net als met opzet minder olie oppompen (of juist erg veel meer).

Je kan misschien m.b.v. een VPN een andere, snellere uplink route forceren tussen jouw thuis en de server, maar ligt er ook aan wat het doel/gebruik van die server is. Andere hoster kan ook, of helemaal opzeggen misschien.


Ik zie meerdere hosts:

host1 iperf.worldstream.nl

host2 Thuis

host3 PC

host4 router

host5+ weggelakt

 

Het is denk ik vrij simpel: de verbinding tussen jou thuis en die server is asymmetrisch kwa snelheid. Dat kan gewoon het prijsplan of strategie zijn van KPN en/of de server hoster. Dat die server een 1000/1000 aansluiting heeft en jouw abo 200/200 is, wil nog niet zeggen dat alles ertussen ook die capaciteiten heeft. Het zou ook zo kunnen zijn dat inbound conneccties een andere route begaan dan outbound.

Als ik een iperf3 vanaf mijn thuis naar een iperf3 server in Duitsland doe dan haal ik ook zo rond de 12 a 15MB/s en dat is verder weg. Zou het dan werkelijk aan NL-IX liggen waar waarschijnlijk mijn verbinding overheen gaat wil ik iets naar de server uploaden? 

Je kan m.b.v. traceroute and diverse whois-achtige databases/tools waarschijnlijk wel uitzoeken welke partijen/knooppunten er bij een bepaalde verbinding betrokken zijn.

Sorry dat ik zoveel vraag/twijfels heb ik probeer dit alleen te snappen. Over dat mijn upload naar een server 130KM verder minder goed is dan een Upload naar een server die 200+KM verder ligt. Al is mij wel vaker verteld dat het aan NL-IX kan liggen (drukte op de lijn)

Het is terecht dat je hier vragen over stelt. De oorzaak zal niet in dubbel IP o.i.d. liggen, dat is denk ik een verzinsel van iemand (van KPN service in de breedste zin). Of je antwoord krijgt van provider KPN, operator KPN of netwerkbeheerder KPN is maar zeer de vraag. Zolang een 200/200 abo via speedtest.net of ander snelheidstestknooppunt ook ongeveer 200/200 laat zien, is het geen provider/abo zaak. Maar meer iets van de grote partijen enz die achter de hele handel in internetverbindingen schuil gaat. Er moet betaald worden voor capaciteit/verbindingen, het gaat dus om geld en dan kan je zo ongeveer alles wel verwachten. Als schoolvoorbeeld de zaak van complete omleidingen bij provider T-Mobile Thuis een half jaar geleden, inclusief de leugen van de CEO, zoek maar na. ‘drukte op de lijn’ kan men met opzet zo laten, net als met opzet minder olie oppompen (of juist erg veel meer).

Je kan misschien m.b.v. een VPN een andere, snellere uplink route forceren tussen jouw thuis en de server, maar ligt er ook aan wat het doel/gebruik van die server is. Andere hoster kan ook, of helemaal opzeggen misschien.

 

Kreeg net toevallig iemand van de KPN aan de lijn die mij terugbelde. Het zou eventueel ook aan de routering kunnen liggen, maar dat gaan ze even uitzoeken.


Inmiddels is door het Coronavirus helaas mijn case gesloten (Begrijpelijk natuurlijk).

Alleen nu ben ik ergens achtergekomen.

Als ik via Express VPN een verbinding opzet naar een VPN in Amsterdam of ergens in Nederland. Dan springt mijn uploadsnelheid ineens naar 19.0+MB/s. Zodra ik de VPN er weer afhaal komt de uploadsnelheid niet boven de 10MB/s. Dus dan mag ik de conclusie trekken dat er inderdaad een routing probleem is bij KPN (Als een wilde gok?). Ik denk dat ik dit ook ga voorstellen zodra het Coronavirus voorbij is, tenzij iemand anders nog een tip heeft?


Dus dan mag ik de conclusie trekken dat er inderdaad een routing probleem is bij KPN (Als een wilde gok?).

Maar op basis waarvan zou je die conclusie dan moeten trekken, de routing is immers niet anders met of zonder VPN.


Dus dan mag ik de conclusie trekken dat er inderdaad een routing probleem is bij KPN (Als een wilde gok?).

Maar op basis waarvan zou je die conclusie dan moeten trekken, de routing is immers niet anders met of zonder VPN.

 

Nou ik vind het wel heel raar, overigens lijkt het mij dat als je een VPN hebt je een soort andere route neemt. Want je verbindt vanuit die VPN server richting een server ergens anders. Wat zou je anders als conclusie kunnen trekken?  Als je op je eigen thuis verbinding maar max 10MB/s haalt en via een VPN server in Amsterdam je een snelheid van minimaal 19+MB/s haalt. Dan zou ik zeggen dan ligt het aan de routing. Overigens had CaseManagement het daar ook over.


Dus dan mag ik de conclusie trekken dat er inderdaad een routing probleem is bij KPN (Als een wilde gok?).

Maar op basis waarvan zou je die conclusie dan moeten trekken, de routing is immers niet anders met of zonder VPN.

Nou ik vind het wel heel raar, overigens lijkt het mij dat als je een VPN hebt je een soort andere route neemt. Want je verbindt vanuit die VPN server richting een server ergens anders.

Oeps, te snel gelezen en daarbij de aanname gedaan dat de VPN verbinding naar de server zou lopen die je ook benadert voor die upload. :disappointed_relieved:

Zo'n foutieve aanname is snel gemaakt immers ik gebruik VPN verbindingen (tientallen per dag) namelijk altijd om met mijn thuisnetwerk of een netwerk van mijn bedrijf danwel klant te verbinden, nooit om via die VPN verbinding op Internet te gaan.

 

Je hebt gelijk, in jouw geval is de route anders. Blijft de vraag of de bottleneck zich binnen het "verantwoordelijkheidsgebied" van KPN bevindt of daarbuiten.


De route tussen uw pc en KPN blijft hetzelfde. Vanaf KPN is dan de route iets anders ja.


Dus dan mag ik de conclusie trekken dat er inderdaad een routing probleem is bij KPN (Als een wilde gok?).

Maar op basis waarvan zou je die conclusie dan moeten trekken, de routing is immers niet anders met of zonder VPN.

Nou ik vind het wel heel raar, overigens lijkt het mij dat als je een VPN hebt je een soort andere route neemt. Want je verbindt vanuit die VPN server richting een server ergens anders.

Oeps, te snel gelezen en daarbij de aanname gedaan dat de VPN verbinding naar de server zou lopen die je ook benadert voor die upload. :disappointed_relieved:

Zo'n foutieve aanname is snel gemaakt immers ik gebruik VPN verbindingen (tientallen per dag) namelijk altijd om met mijn thuisnetwerk of een netwerk van mijn bedrijf danwel klant te verbinden, nooit om via die VPN verbinding op Internet te gaan.

 

Je hebt gelijk, in jouw geval is de route anders. Blijft de vraag of de bottleneck zich binnen het "verantwoordelijkheidsgebied" van KPN bevindt of daarbuiten.


Ik kan me wellicht ook niet duidelijk hebben geuit 🙂.

Wellicht dat ik dit even ga voorleggen aan KPN, casemanagement zei dat ze erin zouden kijken aangezien zij een onafhankelijke partij zijn van KPN.


De route tussen uw pc en KPN blijft hetzelfde. Vanaf KPN is dan de route iets anders ja.


Dit weet ik niet 100% zeker, aangezien ik uit het Noorden kom. Kan het zo wezen dat hij bij een bepaald punt ineens linksafslaat om het zo te zeggen.


De route tussen uw pc en KPN blijft hetzelfde. Vanaf KPN is dan de route iets anders ja.


Dit weet ik niet 100% zeker, aangezien ik uit het Noorden kom. Kan het zo wezen dat hij bij een bepaald punt ineens linksafslaat om het zo te zeggen.

Teken maar eens een vierhoek, met hoeken: thuis, KPN_gateway, VPNserver, VPShoster

Er zijn dan 6 enkelvoudige directe lijnen/verbindingen mogelijk. Meer/dubbel zou ook kunnen, minder/dunner/langzamer ook. En e.v.t. 2x 6 als je uplink en downlink apart zou hebben. Of zelfs uplink+downlink dynamisch (Time Division Multiplexing).

Bedenk dan van elke lijn wie het betaalt en wie er aan kan/wil verdienen. En een welk internet knooppunt ze het sterkst gelieeerd zouden kunnen zijn. Er is AMS-IX en NL-IX, de laaste is van KPN als ik het wel heb, AMS-IX is meer algemeen. Maar pin me er niet op vast, in principe zelf grondig uitzoeken voor je conclusies gaat trekken.


De route tussen uw pc en KPN blijft hetzelfde. Vanaf KPN is dan de route iets anders ja.


Dit weet ik niet 100% zeker, aangezien ik uit het Noorden kom. Kan het zo wezen dat hij bij een bepaald punt ineens linksafslaat om het zo te zeggen.

Teken maar eens een vierhoek, met hoeken: thuis, KPN_gateway, VPNserver, VPShoster

Er zijn dan 6 enkelvoudige directe lijnen/verbindingen mogelijk. Meer/dubbel zou ook kunnen, minder/dunner/langzamer ook. En e.v.t. 2x 6 als je uplink en downlink apart zou hebben. Of zelfs uplink+downlink dynamisch (Time Division Multiplexing).

Bedenk dan van elke lijn wie het betaalt en wie er aan kan/wil verdienen. En een welk internet knooppunt ze het sterkst gelieeerd zouden kunnen zijn. Er is AMS-IX en NL-IX, de laaste is van KPN als ik het wel heb, AMS-IX is meer algemeen. Maar pin me er niet op vast, in principe zelf grondig uitzoeken voor je conclusies gaat trekken.


Ik ben hier al bijna een maand mee bezig om dit uit te zoeken, heb allemaal materie aangeleverd en getest. Nu mag ik toch zeker wel een conclusie trekken dat wanneer ik bij ExpressVPN een hogere uploadsnelheid heb dan als ik via mijn reguliere huisverbinding verbind naar de server zit een 10 - 12MB/s verschil in. Met ExpressVPN haal ik de 18 - 20MB/s met gemak en met mijn reguliere huisverbinding niet. Dus dan trek ik de conclusie dat het niet aan mijn thuis verbinding ligt en gezien hierbinnen alles op 1gigabit is aangesloten zou dit ook zeker niet het probleem moeten zijn.

 

Tevens als ik een iperf3 uitvoer richting een serverius server in Meppel doe krijg ik ook rond de 18 - 20MB/s. Dus naar mijn weten kan ik gerust de conclusie hierbij trekken. Tevens heb ik Casemanagement aan de lijn gehad een paar weken terug en helaas vanwege het Coronavirus hebben ze de case moeten sluiten, maar gaven wel als tip om weer een nieuwe case aan te maken zodra deze periode voorbij.

Overigens als je verder nog tips hebt waar ik naar kan kijken/informeren dan hoor ik dat graag.

EDIT:

Hierbij een upload met meerdere bestanden naar de server toe via een ExpressVPN verbinding:

Het schommelt tussen de 22 - 26MB/s


Inmiddels hebben we het internet abbonement opgeschroefd i.v.m. het meer kijken van 4K films tegelijk en de streams. Nu is het duidelijk wel zichtbaar dat de Uploadsnelheid richting KPN Amsterdam niet helemaal soepel loopt… Hij blijft steken op 125mb/s
 

 

En hieronder een speedtest naar RoutIT Ede

 

Toch wel vreemd….


Het gros van de servers op internet kun je niet van downloaden met 500 mbit hoor. Probeer maar eens drivers (zijn soms best grote bestanden tegenwoordig) voor je printer te downloaden vanaf de HP of Canon site ofzo. Als het een beetje druk is kan het zomaar wezen dat de snelheid niet veel hoger komt dan 60 of 70 mbit ofzo. Daar zit je dan met je 500 mbit abonnement... te wachten...


Het gros van de servers op internet kun je niet van downloaden met 500 mbit hoor. Probeer maar eens drivers (zijn soms best grote bestanden tegenwoordig) voor je printer te downloaden vanaf de HP of Canon site ofzo. Als het een beetje druk is kan het zomaar wezen dat de snelheid niet veel hoger komt dan 60 of 70 mbit ofzo. Daar zit je dan met je 500 mbit abonnement... te wachten...

 

Het gaat mij hierom ook niet zozeer om het downloaden maar de upload, daaruit komt wel degelijk naar boven dat dit niet hoort lijkt mij. Overigens ben ik net overgestapt na 500mbit dus het verschil moet ik nog zien :)


Zoals u ziet mankeer er in ieder geval niets aan uw verbinding. Want 500 mbit kan die aan blijkt uit de 2de afbeelding. Zowel down als up. De server op de eerste verbinding za ik het wel druk gehad hebben ofzo. Of op de route er naar toe was het druk. Waardoor de snelheid lager is.


Zoals u ziet mankeer er in ieder geval niets aan uw verbinding. Want 500 mbit kan die aan blijkt uit de 2de afbeelding. Zowel down als up. De server op de eerste verbinding za ik het wel druk gehad hebben ofzo. Of op de route er naar toe was het druk. Waardoor de snelheid lager is.

 

Er is ook niks aan de hand met de verbinding alleen de verbinding richting Amsterdam. Want de uploadsnelheid wat nu al een 2 maanden gaande is, is gewoon onder hetgeen wat ik zou moeten krijgen. Ook bij 200mbit. Dit probleem doet zich al even voort en het is niet dat het alleen vandaag het geval is. Het is al een maand of 2 al zo. Met een ExpressVPN verbinding heb ik nergens last van 🙂 Dus dan ga ik het mooi via dat doen als tijdelijk oplossing.


Als u goede resultaten wilt op die ene specifieke speedtest server in Amsterdam, dan moet u dat maar doen...


Als u goede resultaten wilt op die ene specifieke speedtest server in Amsterdam, dan moet u dat maar doen...


volgensmij begrijpt u het verkeerd. Het is niet alleen de speedtest maar ook de uploadtransferspeed naar mijn eigen server in Amsterdam. Het is het totale plaatje, de uploadsnelheid richting, de speedtest, de iperf3 tests alles wat richting Amsterdam gaat qua upload is gewoon traag.

 

Ben wel benieuwd of iemand anders uit Friesland dit ook ervaart


@Marcia_ Weet jij of er eventueel hiernaar gekeken kan worden? :grin:


Ja, Nick legt het hier eigenlijk perfect uit.

Zoals u ziet mankeer er in ieder geval niets aan uw verbinding. Want 500 mbit kan die aan blijkt uit de 2de afbeelding. Zowel down als up. De server op de eerste verbinding za ik het wel druk gehad hebben ofzo. Of op de route er naar toe was het druk. Waardoor de snelheid lager is.

Als je naar die andere server wel 500 Mbit/s upload kunt halen, dan is er niets mis met de verbinding. Ik dan daar weinig anders van maken 🙂.