Skip to main content

Sinds twee maanden is het wifi snelheid in huis (en de achtertuin) dramatisch. 

We hebben een 1Gb abonnement en halen bekabeld uit de modem circa 850 mb. We hebben een (omgeruilde) KPN Box 12 en 2 Superwifi 2 (SW) punten. De KPN Box 12 staat in de meterkast, 1sw achter in de woonkamer bij de tv en 1 de staat op de 1e verdieping. De tv ontvanger staat op aanraden van de installatiemonteur aangesloten op het sw punt in de woonkamer.

De afgelopen maand was de wifi snelheid zo dramatisch dat we nog maar circa 7-10 mb download haalden in de woonkamer. Meerdere keren telefonisch contact gehad en de boel meerdere malen gereset. Op de goede momenten hadden we circa 200 mb via de wifi in de woonkamer. Dit lijkt wel of het elke keer gehalveerd wordt, 850mb in modem, via wifi sw circa 425mb en de sw straalt vervolgens circa 200mb uit.

Afgelopen zaterdag is er een zogeheten wifi monteur geweest. Deze constateerde na dik een uur dat onze stalen deur omlijstingen de wifi snelheid dramatisch zouden dempen. Vreemd verhaal aangezien we bij Ziggo icm Ziggo versterkers en ook met onze eigen Google Wifi Mesh hier nooit last van hebben gehad. Het betreft een reguliere nieuwbouwwoning, dus het lijkt me vreemd, anders zullen er veel meer klachten zijn.

Uiteindelijk hebben we een oplossing gevonden die (nog) niet helemaal geweldig is. Op de tegenliggende muur van waar de tv staat hebben we een bedrade UTP aansluiting. Deze kunnen we direct in de KPN Box12 prikken. Gevolg is dat het Superwifipunt bedraad circa 850mb binnenkrijgt en via wifi 6 circa 400mb uitstraalt.

Nu zal je zeggen dat we tevreden zijn, het is tenslotte een verdubbeling van de snelheid in de woonkamer. Echter werkt nu het KPN tv kastje niet omdat deze op een sw aangesloten was. Een directe kabel naar de tv trekken werkt niet, deze zal dan over de vloer van de hal, keuken en woonkamer lopen. Balen dus!

Wederom telefonisch contact met de klantenservice (in 1e aanleg omdat de monteur ondanks de belofte gratis te zijn toch kosten in rekening bracht, is terug gedraaid) dit probleem uitgelegd. Het voorstel wat we kregen is dat er een DVS 1200 wordt opgestuurd en dat we  daar het Superwifipunt op kunnen aansluiten bij de tv. Dit lijkt me persoonlijk geen goed plan maar de medewerker (vertelde lange tijd bij de technische dienst te hebben gewerkt) dacht dat dit wel eens de organisatie lossing zal kunnen zijn. Mijn alternatieve oplossing is om het sw in de woonkamer bedraad te laten en de DVS enkel en alleen voor de tv te gebruiken. Maar kan ik zo'n DVS op een stekkerblok in de meterkast plaatsen? Ik heb namelijk maar 1 normaal stopcontact in de meterkast. Daar hangt een stekkerblok aan waarin de modem, allerlei bridges en het glasvezelkastje aan hangen.

 

Kortom:

  • Kan een SW2 punt zoals voorgesteld op een DVS?
  • Hoe bezwaarlijk is het dat de DVS in een stekkerblok komt?
  • Heeft het invloed op de apparatuur als ik de DVS in (het enige) stopcontact in de meterkast plug en daarop het stekkerblok aansluit? Wetende dat op het stekkerblok de modem, bridges en het glasvezelkastje is aangesloten.

Ik hoor graag jullie mening :)

Alvast bedankt voor het doorlezen van de lange post 👍

Wat een paniekvoetbal toch weer ... alles wat u opnoemt in uw verhaal zijn kostbare halfbakken flutoplossingen. Die misschien werken, maar heel vaak ook niet of slecht.

Heeft u een kruipruimte? Laat dan gewoon een kabel door de kruipruimte naar de tv leggen. Waarom ligt die er überhaupt niet allang? 


Hallo @Sabas79 het voordeel dat je hebt met glasvezel is dat er geen noodzaak meer bestaat om het modem in de meterkast te laten staan, zoals met een koperlijn vroeger wel moest.

Je zou bijvoorbeeld het modem in de huiskamer kunnen zetten, slechts 1 LAN-kabel van meterkast naar modem in de huiskamer nodig en vanuit het modem daar alle overige verbindingen aanpassen. Je hebt 4 LAN-poorten op het modem, kun je 1 voor de TV gebruiken en de overige 3 voor de SW2-punten en andere toepassingen. Het voordeel van de SW2-punten is dat ze 2 LAN-aansluitingen hebben, dus daar heb je ook weer een LAN-poort per SW2 vrij om iets om aan te sluiten, er van uitgaande dat je de SW2 bekabeld op het modem aansluit of de 2 SW2-punten in cascade-opstelling aansluit. Dan lijken de DVS ‘en niet nodig.

Wil je toch per sé een setje DVS’ en gebruiken dan inderdaad aansluiten zoals voorgesteld, alleen op een enkel stopcontact of op een meervoudig stopcontact,maar de overige plekken binnen het stopcontact vrij laten. Verder de DVS’en alleen gebruiken voor TV of voor internet, nooit gecombineerd.

Als je zonnepanelen op het dak hebt, vergeet de DVS’en dan maar helemaal, dan gaat het gegarandeerd fout.

Met een goede glasvezelverbinding blijft een DVS een lapmiddel en blijft bekabeld werken de voorkeur hebben aangaande snelheid, stabiliteit en veiligheid.

Ik heb dus ook een lang verhaal voor je om terug te lezen, doe er je voordeel mee.

 


Heeft u een kruipruimte? Laat dan gewoon een kabel door de kruipruimte naar de tv leggen. Waarom ligt die er überhaupt niet allang? 

Nee, de kruipruimte is helaas niet toegankelijk. Nieuwbouw en verplichte isolatienormen en zo.

Tot nu toe hebben we gebruik gemaakt van het Ziggo netwerk en, ja hoor de Coax aansluiting zit wel aan de goede kant.

We waren zelf al zo ver dat we het contract willen beëindigen en terug naar Ziggo willen gaan. Echter hebben we nog een contract voor een goed half jaar en wil men ons daar aan houden. Begrijpelijk van KPN maar erg jammer dat het op zo'n manier gaat. De keuze om voor internet+tv en de aankoop van de Superwifipunten te gaan werd beïnvloed door de uitspraken dat de tv prima op een SW kan en dat SW's ongeveer 10% snelheidverlies zal hebben. Het hele rare is dat de SW's gewoon niet werken, toch te gek voor woorden dat er maar 10mb overblijft op een afstand van circa 10 meter waarbij alle lampjes op groen staan?!

 

Wellicht dat KPN in de toekomst een IpTV kastje uitbrengt die net als die van Ziggo op wifi werkt. Maar ik ben bang dat dit zo lang gaat duren dat we dan al weg zijn bij KPN.

Het antwoord over slechte WiFi was: "tja we garanderen wifi van 5-900mb, eigenlijk zijn we alleen verantwoordelijk tot de meterkast". De rest waren marketingtermen volgens de medewerker en die moet/kan je niet serieus nemen. Leest u de de voorwaarden maar!

 

 


Goed wifi is bij iedereen mogelijk maar daar komt echt wel wat voor kijken.  Zo heeft de 5ghz band van wifi een bereik van 8 meter maar wel  zonder belemmeringen zoals muren en deuren. Het is dus zaak om de wifipunten strategisch te plaatsen.  Op de één of andere manier is in de wereld gekomen dat alles draadloos zou werken.  Dat kan naar problemen liggen op de loer. We helpen u graag met tips.


Ik heb zojuist de DVS'en binnen gekregen. Jullie tips ter harte genomen en deze niet in een stekkerdoos in de meterkast geplaatst.

Ik heb het eerste DVS met een UTP kabel aangesloten op het SW punt in de woonkamer (die weer bekabeld op de modem zit). Deze heb ik in een vrij (dubbel) stopcontact gedaan en de andere DVS in een vrij (dubbel) stopcontact bij de tv gedaan.

 

Lijkt te werken zo op het eerste gezicht.


Goed wifi is bij iedereen mogelijk maar daar komt echt wel wat voor kijken.  Zo heeft de 5ghz band van wifi een bereik van 8 meter maar wel  zonder belemmeringen zoals muren en deuren. Het is dus zaak om de wifipunten strategisch te plaatsen.  Op de één of andere manier is in de wereld gekomen dat alles draadloos zou werken.  Dat kan naar problemen liggen op de loer. We helpen u graag met tips.

De spijker op z'n kop!

KPN zegt zelf op hun website en in reclames: het volgende in onderstaande screenshot: 

 


En eigenlijk is er nog geen woord van gelogen.  Die SuperWiFi's zijn prima als je ze met een kabel  aan het modem doet.  Perfect wifi krijg je alleen als je op iedere verdieping een bekabelde wifipunt hebt.


En eigenlijk is er nog geen woord van gelogen.  Die SuperWiFi's zijn prima als je ze met een kabel  aan het modem doet.  Perfect wifi krijg je alleen als je op iedere verdieping een bekabelde wifipunt hebt.

Precies, alleen "bekabeld aangesloten" wordt vermeden in de tekst(en).


Hoe is de opstelling van de wifipunten bij jou en welk type modem heb je?


Hoe is de opstelling van de wifipunten bij jou en welk type modem heb je?

Hallo @Joep1965 een KPN Box12, zie de start van het topic.

 


Ik heb zojuist de DVS'en binnen gekregen. Jullie tips ter harte genomen en deze niet in een stekkerdoos in de meterkast geplaatst.

Ik heb het eerste DVS met een UTP kabel aangesloten op het SW punt in de woonkamer (die weer bekabeld op de modem zit). Deze heb ik in een vrij (dubbel) stopcontact gedaan en de andere DVS in een vrij (dubbel) stopcontact bij de tv gedaan.

 

Lijkt te werken zo op het eerste gezicht.

Kost wel weer 80 euro extra, zonde van het geld.


Ik heb zojuist de DVS'en binnen gekregen. Jullie tips ter harte genomen en deze niet in een stekkerdoos in de meterkast geplaatst.

Ik heb het eerste DVS met een UTP kabel aangesloten op het SW punt in de woonkamer (die weer bekabeld op de modem zit). Deze heb ik in een vrij (dubbel) stopcontact gedaan en de andere DVS in een vrij (dubbel) stopcontact bij de tv gedaan.

 

Lijkt te werken zo op het eerste gezicht.

Kost wel weer 80 euro extra, zonde van het geld.

Na een middag en avond functioneerd het geheel. Dat wil zeggen circa 400mb wifi in de woonkamer en de tv via de DVS'en.

 

Qua kosten is het te overzien. De twee superwifipunten heb ik gekocht voor €79 en de drie DVS'en krijg ik van KPN als dit een werkende oplossing blijkt te zijn.

Heb overigens het derde DVS gekoppeld aan de laptop in dezelfde (woon)kamer voor een test. Snelheid is echt minimaal, in mijn geval circa 80mb. Beter is om de laptop op de wifi te laten draaien. Maar voor de tv box is dit schijnbaar genoeg.

 

De tijd zal leren of dit een werkende oplossing zal zijn. 

 


Het zal best een tijdje werken maar het blijft een houtje touwtje oplossing.  Glasvezel is de beste verbinding die je kan hebben maar na het modem zit het netwerk gewoon niet goed in elkaar. Je benut de 1gb dus niet optimaal.  Mochten  er weer problemen zijn dan weet je in ieder geval waar het mis gaat😉.


Het zal best een tijdje werken maar het blijft een houtje touwtje oplossing.  Glasvezel is de beste verbinding die je kan hebben maar na het modem zit het netwerk gewoon niet goed in elkaar. Je benut de 1gb dus niet optimaal.  Mochten  er weer problemen zijn dan weet je in ieder geval waar het mis gaat😉.

Pff wist ik maar waar het verkeerd gaat.... Ik kan me niet vinden in de uitspraak van de wifi monteur dat onze metalen deurposten (die standaard in elke nieuwbouwwoning zitten) het wifi signaal drastisch omlaag drukken. Zoals ik al aangaf hebben we hier met twee andere mesh systemen (Ziggo en Google en wifi) nooit problemen mee gehad. Volg na de monteur zou Ziggo met hun Mesh systeem een heel ander protocol gebruiken. Als het de metalen deurposten zijn die zo storen dan zullen veel meer mensen  hier last van moeten hebben aangezien het gewoon standaard deurposten zijn.

 

Een geluk bij de en ongeluk is dat er gelukkig een bedraad utp contact in de woonkamer zit. Ben het met je eens dat het een habbiekebabbie oplossing is met de DVS. Echter is dit de enige manier om tv te kunnen via het KPN tv kastje. Het is hopelijk de oplossing voor het komende half jaar dat we nog aan het KPN contract vast zitten. 

 

Bedankt voor het meedenken en de tips hoe de DVS'en aan te sluiten.


Heeft u een kruipruimte? Laat dan gewoon een kabel door de kruipruimte naar de tv leggen. Waarom ligt die er überhaupt niet allang? 

Nee, de kruipruimte is helaas niet toegankelijk. Nieuwbouw en verplichte isolatienormen en zo.

Dat wil nog niet zeggen dat er geen kruipruimte kan zijn. Onze vloer is ook geïsoleerd. Maar er zit nog steeds een kruipruimte onder.

Tot nu toe hebben we gebruik gemaakt van het Ziggo netwerk en, ja hoor de Coax aansluiting zit wel aan de goede kant.

Waar loopt die coax kabel naar toe? Komt die in de meterkast uit? U zou dan die coax kabel kunnen laten vervangen door een utp-kabel.


Heeft u een kruipruimte? Laat dan gewoon een kabel door de kruipruimte naar de tv leggen. Waarom ligt die er überhaupt niet allang? 

Nee, de kruipruimte is helaas niet toegankelijk. Nieuwbouw en verplichte isolatienormen en zo.

Dat wil nog niet zeggen dat er geen kruipruimte kan zijn. Onze vloer is ook geïsoleerd. Maar er zit nog steeds een kruipruimte onder.

Tot nu toe hebben we gebruik gemaakt van het Ziggo netwerk en, ja hoor de Coax aansluiting zit wel aan de goede kant.

Waar loopt die coax kabel naar toe? Komt die in de meterkast uit? U zou dan die coax kabel kunnen laten vervangen door een utp-kabel.

Ik snap wat je bedoelt, ons vorige huis van 2006 had ook een kruipruimte die geïsoleerd en toegankelijk was. Echter heeft men bij dit huis er voor gekozen om onder andere het toegangsluik compleet vast te kitten en is kruipruimte volgestort. Helaas geen optie om door heen te breken.

 

Het vervangen van de Coax kabel ging ook door mijn gedachten. Echter weet ik (van de buren) dat deze er lastig uit te krijgen is. Men heeft gewerkt met flexibele buizen waar de kabel zit en deze heeft zo nu en dan behoorlijk korte bochten. Dus dat wordt wel even een klusje zeg maar! Beter om eventueel zelf te doen dan om te laten doen ivm het uurtarief. Daarnaast vraag ik me af of het verstandig is om de Coax er compleet uit te trekken. Over een half jaar gaan we zo het nu lijkt toch weer terug naar Ziggo. En om dan weer de omgekeerde variant uit te voeren is denk ik ook een beetje teveel van het goede.

Het valt me gewoon heel erg tegen dat het KPN Mesh systeem gewoon niet doet wat men voorspiegeld/beloofd/adverteert, namelijk een goed functionerend draadloos wifi netwerk creëeren. Natuurlijk is dit deels marketing praat maar het systeem met de Superwifi 2 werkt netjes gezegd beroerd. De Superwifipinten en het modem staan niet meer dan 7-8 meter uit elkaar. Als ik dat geweten had, had ik nooit geïnvesteerd in de twee superwifipunten. Maar ja, gedane zaken nemen geen keer. Tot het contract is uitgediend moeten we roeien met de riemen die we hebben.

 

Blijf het opvallend vinden dat tijdens de installatie april/mei het Mesh systeem na meting van de installatiemonteur goed was. En nu enkele maanden en updates later gewoon zwaar beroerd. Nee, ik geloof nog steeds niet dat de metalen deur kozijnen daar debet aan zijn.

 

Tot nu toe werkt het houtje, touwtje oplossing. Maar vrolijk word ik zeker niet van.


Hier hetzelfde probleem glasvezel en storing op de tv blijkt dat de glasvezel stoort op de draadloze tv ontvangers dus nu gebruik gemaakt van een ziggoaanbieding.wat blijkt krijg ik de nextmini werkt het beste met draad ben ik aan het google zitten er in nieuwbouwhuizen al loze stopcontacten waardoor je zo een draad kunt trekken dus mischien bij jou ook het geval