Skip to main content

Ik kwam deze topic tegen over wifi in verzorgingshuizen. Mijn tante zit sinds 1 april 2020 in een verzorgingshuis. Zij heeft een eigen telefoonaansluiting van KPN. Voor haar TV gebruikt zij de CAI aansluiting van het huis (tegen betaling) en zij heeft gratis wifi van het huis. Wifi is redelijk voor spelletjes maar niet voldoende om bijvoorbeeld Skype gesprekken te voeren met haar dochter in Amerika, het signaal is daarvoor te zwak en het gesprek valt dan ook regelmatig weg wat heel hinderlijk is. Nu zit ik te denken aan een wifi versterker,  of anders een eigen internetaansluiting. Ik kom op de site van KPN niet verder, kan alleen internetaansluiting met TV of telefoon aanvragen maar telefoon en TV heeft ze al, en een enkele internetaansluiting kan ik niet vinden. Graag advies hoe ik dit op zou kunnen lossen. Het gaat puur om de internetverbinding te versterken. Of door versterker, of toch door een eigen internetaansluiting maar graag een simpele oplossing. Ik woon in Duitsland dus ben niet meer regelmatig bij haar om dingen uit te zoeken of uit te proberen. Ik heb ook alleen een tablet ter beschikking.

Groeten, Tunnie

 

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt

. . .Zij heeft een eigen telefoonaansluiting van KPN.

In dat geval zou het logisch zijn dat dat is om te zetten naar internet + bellen.

Word je hier iets wijzer van :

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/

 


Ik kan helaas vanaf mijn huisadres deze link niet openen. Heb het liefste internetaansluiting van KPN anders moet alles weer omgezet worden en daar ga ik niet meer aan beginnen.


Ik kan helaas vanaf mijn huisadres deze link niet openen. Heb het liefste internetaansluiting van KPN anders moet alles weer omgezet worden en daar ga ik niet meer aan beginnen.

Hallo @tunnie , dat is vreemd, het is gewoon een website waarin je de postcode/huisnummer in kunt voeren en dan kun je zien wat er op het betreffende adres leverbaar is door KPN.

 


Heb je al eens contact opgenomen met de technische dienst van het huis hierover?

Je kunt met Hussel gewoon internet + telefoon nemen zonder (keuze) voor TV.

Via deze link: https://shop.kpn.com/internet-tv/internet-tv/

 

De Fourstack link is niet geblokkeerd om v.a. bep. plekken te gebruiken. Het is raar als deze het niet doet: https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/

 


Ik kwam deze topic tegen over wifi in verzorgingshuizen. Mijn tante zit sinds 1 april 2020 in een verzorgingshuis. Zij heeft een eigen telefoonaansluiting van KPN. Voor haar TV gebruikt zij de CAI aansluiting van het huis (tegen betaling) en zij heeft gratis wifi van het huis. Wifi is redelijk voor spelletjes maar niet voldoende om bijvoorbeeld Skype gesprekken te voeren met haar dochter in Amerika, het signaal is daarvoor te zwak en het gesprek valt dan ook regelmatig weg wat heel hinderlijk is. Nu zit ik te denken aan een wifi versterker,  of anders een eigen internetaansluiting. Ik kom op de site van KPN niet verder, kan alleen internetaansluiting met TV of telefoon aanvragen maar telefoon en TV heeft ze al, en een enkele internetaansluiting kan ik niet vinden. Graag advies hoe ik dit op zou kunnen lossen. Het gaat puur om de internetverbinding te versterken. Of door versterker, of toch door een eigen internetaansluiting maar graag een simpele oplossing. Ik woon in Duitsland dus ben niet meer regelmatig bij haar om dingen uit te zoeken of uit te proberen. Ik heb ook alleen een tablet ter beschikking.

Groeten, Tunnie

 

Hoi Tunnie,

 

Een internet-alleen abonnement van KPN is er ook wel maar het wordt niet automatisch getoond.

Als je op kpn.com klikt op “bestel direct” en dan de postcode en het huisnummer invult kom je vanzelf terecht op de pagina Internet en TV (zoals je waarschijnlijk gemerkt had). Maar links bovenin de pagina staan drie woorden naast elkaar:

"Shop” “Internet” “Internet en TV”

Daar klik je op Internet en dan zit je in de bestelpagina voor alleen Internet. Dan kun je in het geval van je tante kiezen “nee, nog geen KPN klant (vaste telefonie telt blijkbaar niet als klant denk ik...)

Dan voor “KPN WIFI” (die KPN Super Wifi's hebben geen waarde voor iemand in een klein appartement) en zo verder met de bestelling.

 

LET OP: Bij stap 3 zie je als eerste de werkelijk beschikbare snelheid op dat adres. Als deze heel laag is (bijvoorbeeld minder dan 10 Mbit) denk ik dat het geen zin heeft om het te doen. Dan betaalt je tante een eigen internetabonnement dat waarschijnlijk nog langzamer is dan die Wifi van het huis.

 

We horen graag of je hier verder mee komt.


Op de startpagina van kpn.com heb je direct de keuze voor alleen internet. Dat gaat dan ongetwijfeld over de bestaande telefoonlijn. Vaste telefonie kun je er als optie bij bestellen. 

 


Hoi @tunnie, welkom! Je kunt via de website inderdaad ook alleen Internet bestellen. Je kunt via deze pagina het bestelproces doorlopen om te kijken wat er kan en hoeveel dat kost.

Vul eerst helemaal bovenaan haar postcode in. De site geeft dan aan wat er qua internetsnelheid haalbaar is. Vink dan bovenaan aan dat ze géén klant is van KPN. Dit schuifje dient namelijk om te kijken of je tante in aanmerking komt voor Husselvoordelen. Dat is alleen het geval als ze ook een mobiel abonnement bij ons heeft. Dus om een zo goed mogelijk beeld van het pakket te krijgen kun je het schuifje het beste op nee zetten.

Vervolgens komt de keuzeoptie voor de actie, die kun je zetten op KPN Wifi (Superwifi is voor je tante niet nodig).

Daarna kun je internetsnelheid kiezen. Ik zou gaan voor het tot 50 Mbit pakket, dat is gebaseerd op wat je schrijft ruim voldoende. 

TV staat via deze link als het goed is al uitgevinkt, zo niet, kies alsnog voor de ‘Nee, ik wil geen tv’ optie.

En dan, tenslotte, helemaal beneden, kies voor ‘Ja, ik wil vaste telefoon’, en ook eventueel de belbundel als ze er nu ook een heeft. 

Vervolgens zie je aan de rechterkant wat dit gaat kosten. Als je het wilt bestellen, kies voor ‘In winkelmand’. Je kunt dan op de volgende pagina's de bestelling voor je tante in orde maken. Je kunt daarbij dan aangeven dat het telefoonnummer behouden moet worden. Deze wordt dan overgezet van de losse telefonie die ze nu heeft naar dit nieuwe pakket. 

 

Let wel goed op wat Ward zegt over de internetsnelheid:

LET OP: Bij stap 3 zie je als eerste de werkelijk beschikbare snelheid op dat adres. Als deze heel laag is (bijvoorbeeld minder dan 10 Mbit) denk ik dat het geen zin heeft om het te doen. Dan betaalt je tante een eigen internetabonnement dat waarschijnlijk nog langzamer is dan die Wifi van het huis.

 


Hartelijk dank voor bovenstaande reacties. Zal zien wat ik er mee kan. Het weekend bij haar geweest en in het restaurant is de verbinding beduidend beter. Daar met haar dochter zitten video bellen tijdens diner en dat ging zonder storingen. Wil nu eerst proberen om daar via een versterker /repeater het internet signaal op te vangen. Dan deze versterker mee naar haar kamer te nemen en zien of dit gaat werken. Dit zou de goedkoopste en simpelste oplossing zijn. Maar of dit gaat werken weet ik niet. Ik ben niet zo een techneut maar het is het proberen waard en zo niet dan kan ik zoals jullie beschrijven toch een enkel internet abonnement nemen.

Wat ik wel raar vind dat ik NEE  aan moet klikken als gevraagd wordt of ze al klant is bij KPN. Je telt alleen als klant als je internet en mobiele telefoon hebt 😬


Neem contact op met het huis (hun technische dienst) voordat je zelf ermee gaat rommelen. Zij weten hoe het in elkaar zit en wat de mogelijkheden zijn.

Als je die wifi-”versterker” mee neemt naar haar kamer zal die daar het evenzo zwakke signaal oppikken en dus nutteloos zijn natuurlijk!

Zo werkt zo’n ding niet. Hij versterkt niet een zwak signaal. Hij dient op een plek te zitten waar het signaal nog goed (genoeg) is. Van daar af kan men dan inloggen op de versterker binnen diens zendbereik.

Zie “hoe werkt een wifi versterker” (tweede deel v.d. tekst van deze alinea)

De wifi versterker plaats je binnen het gebied van je huidige signaal. Wanneer je dat hebt gedaan pakt de wifi versterker automatisch het signaal op zendt die het signaal weer opnieuw uit. Hierdoor reikt het wifi signaal veel verder dan eerst.

 

kan alleen internetaansluiting met TV of telefoon aanvragen maar telefoon en TV heeft ze al

Vraag een internet aansluiting MET telefoon met nummerbehoud aan. Want anders raakt je moeder haar tel.nr. kwijt. De huidige aansluiting PSTN (alleen telefoon) dient namelijk vervangen te worden door Internet (DSL) met vaste telefoon (via Phone-aansluiting op het modem). De analoge lijn moet daardoor vervallen.

Aangezien het een switch is van een analoge lijn (PSTN; tel only) naar een digitale lijn (DSL en tel via DSL) kun je dit het beste TELEFONISCH bestellen. De site voorziet hier niet in!


Peter heeft helemaal gelijk wat betreft de wifi versterker.  Als je wilt kijken of het met de huiswifi beter kan, ga dan inderdaad eens praten met de technische dienst of IT’er van het huis. 

 

kan alleen internetaansluiting met TV of telefoon aanvragen maar telefoon en TV heeft ze al

Vraag een internet aansluiting MET telefoon met nummerbehoud aan. Want anders raakt je moeder haar tel.nr. kwijt. De huidige aansluiting PSTN (alleen telefoon) dient namelijk vervangen te worden door Internet (DSL) met vaste telefoon (via Phone-aansluiting op het modem). De analoge lijn moet daardoor vervallen.

Aangezien het een switch is van een analoge lijn (PSTN; tel only) naar een digitale lijn (DSL en tel via DSL) kun je dit het beste TELEFONISCH bestellen. De site voorziet hier niet in!

Wat dit laatste betreft, dit kan ook gewoon via de site. Switchen van PSTN naar VoIP valt gewoon onder nummerbehoud. Dus als men tijdens het bestellen aangeeft een bestaand nummer te willen meenemen kan het bestaande KPN-nummer worden ingevuld. Deze wordt dan overgezet en het PSTN abonnement automatisch beëindigd.

 

Wat ik wel raar vind dat ik NEE  aan moet klikken als gevraagd wordt of ze al klant is bij KPN. Je telt alleen als klant als je internet en mobiele telefoon hebt 😬

Is ook een beetje vreemd inderdaad. Maar het komt omdat deze vraag als doel heeft om te kijken of ze in aanmerking komt voor extra voordelen. En vaste telefonie zoals ze dat nu heeft telt daar niet voor. En tevens komt ook dat losse abonnement te vervallen omdat het nummer wordt overgezet naar het nieuwe abonnement. 


Dank jullie allemaal voor het meedenken. De vraag heb ik inmiddels, zoals Peter voorstelde,  voorgelegd bij de technische dienst. Ook werd mij verteld dat hun een gesloten circuit hebben en dat ik dan met een wifi repeater cq versterker daar niet op kan. Ook dat het eventueel het alarm zou kunnen beïnvloeden als de repeater geïnstalleerd zou zijn. Nu heb ik woensdag ook iemand gesproken die het over een dongel had om het signaal te versterken. Maar zijn er dongels verkrijgbaar voor een tablet??? Op verschillende plaatsen in het gebouw en in de gang hangen witte kastjes een soort router aan de muur. Daar ga ik de eerstvolgende keer als ik er weer ben naar vragen of ik die dan misschien kan gebruiken. Ik heb een idee dat die dingen ook versterkers zijn. Dit hangt door heel het huis op elke verdieping wat ik gisteren heb kunnen waarnemen. Nu even de technische dienst afwachten of zij met een oplossing kunnen komen.

Nogmaals dank voor jullie reacties, ben er toch wel wijzer van geworden


Ik denk zo maar dat die witte kastjes voor het communicatiesysteem van de medewerkers/verzorgens is. Piepers of draadloos huistelefoonsysteem. Niet voor wifi.

Het is in dat soort huizen heel gebruikelijk dat de wifi bij de receptie en in de eetzaal/huiskamerruimte werkt maar niet (voldoende) reikt tot in de kamers. (dat zou zo'n huis ook flink kosten door zo'n uitgebreid systeem te laten installeren, terwijl er waarschijnlijk heel weinig bewoners gebruik van zullen maken gezien de leeftijd)

Een wifi dongel gaat het ook niet oplossen. Ook die gebruik je in dezelfde kamer en zal dus hetzelfde zwakke signaal oppakken.

Een 4G-dongel (vaak kan er zelfs een simkaartje in een tablet) is de enige oplossing als je moeder op haar kamer wil Skypen. Daar is dan wel een prepaid of klein abonnement met wat data voor nodig. Dus bij abo minimaal het 2 GB abonnement.

Jij hebt thuis een aansluiting voor kpn internet? Als je het op je eigen naam en adres afsluit betaal je (je moeder) slechts € 14 per maand hiervoor.


Het is in dat soort huizen heel gebruikelijk dat de wifi bij de receptie en in de eetzaal/huiskamerruimte werkt maar niet (voldoende) reikt tot in de kamers. (dat zou zo'n huis ook flink kosten door zo'n uitgebreid systeem te laten installeren, terwijl er waarschijnlijk heel weinig bewoners gebruik van zullen maken gezien de leeftijd)

Het gebruik door oudere mensen zal de komende jaren natuurlijk flink toenemen. Mensen die met internet opgegroeid zijn blijven het gebruiken op latere leeftijd.