Skip to main content
Vraag

Eigen ONT instellen. Servicetool herkent serienummer niet

• December 8, 2025
  • 6 reacties
  • 18 keer bekeken

👋🏽

Vandaag is mijn KPN XGS-PON glasvezel geactiveerd. Nu probeer ik mijn eigen ONT te registreren in de Servicetool (overigens kwam ik niet in de servicepool maar na het zichtbaar maken van mij IP adres en deze vast te zetten wel 😄) maar krijg ik telkens de foutmelding “Ongeldig serienummer”. Ik vul hier het S/N nummer in zoals op de SFP module staat, deze begint met een G en dan volgen 10 cijfers.

Ik gebruik een XGS-ONU-25-20NI (with Mac) SFP module van het merk FS bedoeld voor XGS-PON. Deze is gecheckt en zou moeten werken. 

Herkent iemand dit probleem en is er wellicht een oplossing voor?

Alvast hartelijk dank voor je hulp. 

Groeten Paul 

6 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 8, 2025

Hallo ​@Paul71PR , vul je het hele nummer in, inclusief de G?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 8, 2025

Hallo Arjan, ja klopt inclusief de G.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 8, 2025

Probeerde net met het PON ID die ik van FS had doorgekregen en deze wordt wel herkend. Vermoed dat ik die dan moet registreren. Deze begint met GPON en dan volgen 8 cijfers.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 8, 2025

Ik weet dat er bij Tweakers.net ook een aantal draadjes lopen over deze module, waaronder deze: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2210482

(Ik weet niet welke router je erachter hebt hangen, maar over het algemeen bestaat de PON-code uit vier letters en 8 cijfers. Misschien de je je modem ID moet opgeven?) ← Dan mag je dat laatse negeren

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 8, 2025

Probeerde net met het PON ID die ik van FS had doorgekregen en deze wordt wel herkend. Vermoed dat ik die dan moet registreren. Deze begint met GPON en dan volgen 8 cijfers.

GPON is de generieke code van FS.com, dus dat zou zomaar kunnen kloppen

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 8, 2025

De geldige serienummer kan je achterhalen via SSH 192.168.100.1

fw_printenv | grep nSerial