Hallo allemaal,
Momenteel heb ik een abonnement bij Ziggo. Ik zit er aan te denken om over te stappen op KPN glasvezel. Bij Ziggo heb ik mijn modem/router in bridgemode laten zetten en er zelf een pfSense XG7100 achter geplaatst. Op die XG7100 heb ik zelf allerlei vlan's geconfigureerd. Die XG7100 krijgt op z'n WAN-interface het WAN ip adres, dus het externe IP.
Dit is allemaal hobby, maar wel een hobby die ik graag wil kunnen voortzetten indien ik op glasvezel zou overstappen. Ik mis nog wel bepaalde kennis dus stel ik hier wat vragen daar over.
- Ik begreep dat dat er vrije modemkeuze is bij glasvezel kpn. Als ik het goed begrijp zou ik dan zelf een willekeurige modem kunnen kopen, die in bridge-mode configureren en aansluiten. Klopt dit?
- Of staat een ander modem eigenlijk per definitie in die bridge-mode en sluist die automatisch al het WAN-ip adres door naar mijn pfSense wan interface?
- Als ik een FRITZ!Box van KPN er bij zou huren, zou ik die dan in bridge mode kunnen zetten, of laten zetten door KPN en dat daardoor de WAN interface op mijn pfSense router, het externe WAN-ip adres krijgt?