Skip to main content

Hallo allemaal,

Momenteel heb ik een abonnement bij Ziggo. Ik zit er aan te denken om over te stappen op KPN glasvezel. Bij Ziggo heb ik mijn modem/router in bridgemode laten zetten en er zelf een pfSense XG7100 achter geplaatst. Op die XG7100 heb ik zelf allerlei vlan's geconfigureerd. Die XG7100 krijgt op z'n WAN-interface het WAN ip adres, dus het externe IP.

 

Dit is allemaal hobby, maar wel een hobby die ik graag wil kunnen voortzetten indien ik op glasvezel zou overstappen. Ik mis nog wel bepaalde kennis dus stel ik hier wat vragen daar over.

 

  1. Ik begreep dat dat er vrije modemkeuze is bij glasvezel kpn. Als ik het goed begrijp zou ik dan zelf een willekeurige modem kunnen kopen, die in bridge-mode configureren en aansluiten. Klopt dit?
     
  2. Of staat een ander modem eigenlijk per definitie in die bridge-mode en sluist die automatisch al het WAN-ip adres door naar mijn pfSense wan interface?
     
  3. Als ik een FRITZ!Box van KPN er bij zou huren, zou ik die dan in bridge mode kunnen zetten, of laten zetten door KPN en dat daardoor de WAN interface op mijn pfSense router, het externe WAN-ip adres krijgt?

 

 


Ik zal eens proberen met querier uit

eerder switch ingesteld met trunk poort en daarna vlans gesplits alleen daar kon ondermeer Sonos niet mee omgaan


hoe jij het u doet is niet echt de manier hoe het normaal gaat.
Je hebt alleen accesspoorten dus voor elk vlan wil je een aparte kabel vanaf router naar switch laten gaan?

@jhenjoy gaat in eerste instantie meerdere routers op die switch aansluiten.

VLAN 4 is het LAN van de Experia Box.

VLAN 1 is het LAN van de pfSense.

En waar vlan 2 voor gebruikt wordt weet ik niet.


Trunkpoort heb ik ooit geprobeerd

probleem was dat oa Sonos niet goed omgaat met meerdere vlans 

 

Als je het opzet zoals ik eerder zei.
Dat je alle poorten eerst op vlan 1 hebt met een uplink poort als trunk waar later dus alle vlans op binnen komen moet het werken.
als jet dan werkt zou je later bijv vlan 100 voor gasten en vlan 150 voor oit oid kunnen gebruiken.
Mijn prive net thuis zit NIET in een vlan en op de switch dus gewoon op vlan1.
Mijn gasten netwerk is een appart vlan en mijn camera netwerk is een apart vlan.
verder niet


hoe jij het u doet is niet echt de manier hoe het normaal gaat.
Je hebt alleen accesspoorten dus voor elk vlan wil je een aparte kabel vanaf router naar switch laten gaan?

@jhenjoy gaat in eerste instantie meerdere routers op die switch aansluiten.

VLAN 4 is het LAN van de Experia Box.

VLAN 1 is het LAN van de pfSense.

En waar vlan 2 voor gebruimt wordt weet ik niet.



Oke oke dan heb ik het verkeerd begrepen


Dank allebei….

ik ga querier uitzetten en dan kijken wat er gebeurd…

eerlijk gezegd wil ik wel heel graag alles via mijn pfsense maar zie ik er erg tegenop om dit goed werkend te krijgen.

Hebben jullie nog ervaring met de betaalde technische helpdesk van kpn? Kunnen die mij daarin begeleiden… dat je 1:1 door de instellingen kunt lopen samen met iemand van de helpdesk?


@jhenjoy 

 

Ik ben niet heel erg bekend met pfsense.
Maar ik ben hem nu aan het downloaden en daarna installeren.
Morgen ga ik een setup daarop maken, gewoon basic met dhcp server voor prive lan en tv verbindingen er op zodat het werkt.

Kun je een pfsense een export maken? en dat ik jou die dan geeft dat je die kan importeren of vergelijken?
Of kan dat niet?

 


Op zich kan dat wel,

maar dan zou ik mijn instellingen kwijt zijn…

Wat top zou zijn is foto’s van werkende setup in pfsense


Op zich kan dat wel,

maar dan zou ik mijn instellingen kwijt zijn…

Wat top zou zijn is foto’s van werkende setup in pfsense

Ik ga morgen een pfsense box in elkaar zetten.
Zodra ik een werkende box heb.
Zal ik hier de screenshots met settings delen.


Super!


Kijk eens of je hier wat aan hebt.
Artikel is oud maar mensen plaatsen nog reacties.
Dus denk dat deze wel gaat werken.
Ziet er goed uit.

https://venxir.tweakblogs.net/blog/12507/kpn-glasvezel-via-pfsense


@jhenjoy Ik heb het werkens op een pfsense box.
Zal ik een video maken?
Of wil je screenshots in mail ontvangen oid


Super!

video met wat uitleg zou super zijn!

Is het ook gelukt om het telefoonsignaal te isoleren? Door alsnog modem kpn achter pfsense te plaatsen? Heb zelf ook telefonie via kpn namelijk.

ik ben erg benieuwd, heb nu de tv’s weer direct op het kpn modem aangesloten en vooralsnog krijg ik geen foutmelding meer. Toch wel gek! 

dank!

 

 

 


Super!

video met wat uitleg zou super zijn!

Is het ook gelukt om het telefoonsignaal te isoleren? Door alsnog modem kpn achter pfsense te plaatsen? Heb zelf ook telefonie via kpn namelijk.

ik ben erg benieuwd, heb nu de tv’s weer direct op het kpn modem aangesloten en vooralsnog krijg ik geen foutmelding meer. Toch wel gek! 

dank!

 

 

 

ik heb zelf geen telefoon dus kan ik je niet bij helpen.
Video word gemaakt voor tv en internet


Screenshots kun je hier toch gewoon op het forum zetten?


Is het ook gelukt om het telefoonsignaal te isoleren? Door alsnog modem kpn achter pfsense te plaatsen? Heb zelf ook telefonie via kpn namelijk.

Als je dat echt via jouw Experia Box wilt laten lopen dan zal je vlan 7 moeten bridgen en alleen vlan 7 tagged aan jouw Experia Box moeten aanbieden. Let op je zult de Experia Box wel eerst moeten configureren door hem gewoon aan te sluiten en het bovenstaande werkt ook niet met een V12.

Het is mijns inziens beter om dan een VoIP ATA achter jouw pfSense te plaatsen.


@jhenjoy 

Bijdeze even een snelle video.
Denk dat je er zo wel uit komt 

 


Super!

Dank… krijg het filmpje alleen in 360p dat maakt de instellingen wat lastig te zien…

heb je een link naar hogere kwaliteit?

of screenshot van de belangrijke pagina’s?

dank vast!

 


@jhenjoy 


Link

 


Klopt filmpje is niet helemaal zuiver..

doe dit normaal niet lol


Zag dat als ik het filmpje in YouTube zelf open het al hogere resolutie heeft… dan denk ik dat het wel goed komt met de instellingen… 

ga nog even goed kijken hoe ik het dan met de telefoon ga doen… want die heb ik wel nodig… wrsch met een voip ata dus … 

Dank voor al je moeite!


Is het ook gelukt om het telefoonsignaal te isoleren? Door alsnog modem kpn achter pfsense te plaatsen? Heb zelf ook telefonie via kpn namelijk.

Als je dat echt via jouw Experia Box wilt laten lopen dan zal je vlan 7 moeten bridgen en alleen vlan 7 tagged aan jouw Experia Box moeten aanbieden. Let op je zult de Experia Box wel eerst moeten configureren door hem gewoon aan te sluiten en het bovenstaande werkt ook niet met een V12.

Het is mijns inziens beter om dan een VoIP ATA achter jouw pfSense te plaatsen.

Is dit een geschikte voip-ata daarvoor: https://www.dectdirect.nl/nl/grandstream-handytone-801-ata.html?id=109171391&gclid=EAIaIQobChMIk-n78frm9QIVTAKLCh1XKQqjEAQYASABEgJHg_D_BwE of heb je een link naar een niet al te prijzige, heb maar 1 telefoonlijn nodig

dank vast!


Voor onder de 45 euro ga je denk ik niks anders vinden hoor...