Skip to main content

Al maanden knalt de lijnsnelheid dagelijks diverse keren van normaal 100mb down naar onder de 10. Zet ik de experia V10 even uit, is het weer goed. etc.etc.etc. 

Wat te doen, of liever gezegd, wat kan KPN daaraan doen?

Heb je glasvezel of koper?


Is dat via één specifieke LAN netwerkkabel of maakt het niet via welke LAN netwerkkabel?


Wat te doen, of liever gezegd, wat kan KPN daaraan doen?

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, er kan immers van alles aan de hand zijn. Allereerst is het belangrijk om te weten of het een lijn op glasvezel of VDSL betreft. Indien dat laatste, als de lijnsnelheid terugzakt naar 10Mbps, log dan eerst eens in op 192.168.2.254 en maak een screenshot van de geavanceerde DSL-statuspagina waarop de lijnsnelheid precies weergegeven wordt inclusief CRC-fouten en FEC's. Dat kan al wat helpen.

Bij een VDSL-verbinding kan de klantenservice ook iets gerichter meekijken (op koper is nou eenmaal meer te meten dan op glasvezel). Stel dat het probleem speelt dan kan je op dat moment het beste de klantenservice bellen op 0800-0402 en niet herstarten. Dan kunnen ze namelijk zien dat er inderdaad een veel lagere snelheid gehaald wordt en indien nodig een monteur sturen.

Zoals ik al zei kan er van alles aan de hand zijn, op koper kan er bijvoorbeeld een bridge tap aanwezig zijn maar slecht koper kan ook voor issues zorgen, ook zou een stoorbron nog wel eens voor problemen kunnen zorgen. Met glasvezel zijn er veelal veel minder variabelen en is het voornamelijk een van deze drie: er klopt administratief iets niet, er is aan een van beide zijden iets met de apparatuur aan de hand, er is iets met de fysieke glasvezel niet goed.


Koper; juist op dit moment is de snelheid 9mb; v10 30 sec. uit en de snelheid is weer 100mb. 


Bedankt voor de reactie hr. Hendriks, maar uw uitleg gaat mij boven de pet. 


Maar weet je de VDSL status pagina op http://192.168.2.254 wel te vinden?


Ik raad u aan om de klantenservice 0800-0402 te bellen en dring dan aan op een monteur. Als u niet zo technisch bent dan gaat het inderdaad boven uw pet. Helemaal niet erg. 


Ik raad u aan om de klantenservice 0800-0402 te bellen en dring dan aan op een monteur. Als u niet zo technisch bent dan gaat het inderdaad boven uw pet. Helemaal niet erg. 

Dit. Het is echter wel het beste om te bellen op het moment dat de snelheid zo is teruggelopen zoals ik ook al aangaf:

Bij een VDSL-verbinding kan de klantenservice ook iets gerichter meekijken (op koper is nou eenmaal meer te meten dan op glasvezel). Stel dat het probleem speelt dan kan je op dat moment het beste de klantenservice bellen op 0800-0402 en niet herstarten. Dan kunnen ze namelijk zien dat er inderdaad een veel lagere snelheid gehaald wordt en indien nodig een monteur sturen.