Skip to main content

Ik heb glasvezel met nieuwe KPN box 12 en NT box (ca 10x20cm wit kastje, naast 10x20cm oranje kastje).

Gemeten energieverbruik NT box is 8 watt. Dat is absurd veel in vergelijking met de modem KPN box: 2,5 watt. 

  1. Hoe kan dat energie efficiënter?
  2. Kan het ook zonder NT box, of moet ik dan op Fritzbox overstappen?

 

Hallo @WebEd  de NT-box is als het ware je internetmodem voor glasvezel waar je een KPN-router of eigen router op aan kunt sluiten, dat ding heeft stroom nodig, geen stroom, geen internet. Het is niet anders.

Je mag tegenwoordig een eigen router rechtstreeks op glasvezel aansluiten zonder het gebruik van de NT, maar dat wordt niet ondersteund door KPN en je moet bovendien behoorlijk technisch zijn om dat voor elkaar te maken, want de glasvezel is supergevoelig voor beschadiging en vervuiling.

 

 

 


Hallo @JanD de functie van de NTBox is helder, dank.  Maar waarom een apparaat met zoveel stroomverbruik? 8 Watt lijkt niet veel, maar met alle glasvezelaansluitingen samen in Nederland  telt dat aardig aan.

Ik zie dat de door KPN leverbare Fritzbox 7590  ook geen digitale ingang heeft, en dus ook een NTbox nodig heeft. Bovendien gebruikt de FB idle 10 Watt, met tot 30 Watt onder Full load. Geen energiebesparing dus, waar het mij juist om te doen is.

Het kan ook anders: in Zwitserland eindigt de Swisscom glasvezelkabel in een klein stroomloos “ glasvezel stopcontact”. De klant verbindt zelf de Swisscom internet modem hiermee mbv een meegeleverde optische kabel. Dus maar 1 apparaat dat stroom verbruikt, en nog plaatsbesparend ook. Inschakelen en installatie verloopt volledig automatisch in een paar minuten. FritzBox kan ook: model 5530 of 5491. 
Wat kan de Swisscom dat KPN  niet kan?

iemand van KPN die hier op wil reageren?

 

 

 

 

 


om het verhaal richting kpn volledig te krijgen, wat verbruikt zo'n Swisscom moden dan?


Dus jouw NTU en V12 verbruiken tezamen zo'n 10,5 watt?

Dat ongeveer gelijk aan het verbruik van de FRITZ!Box 5530.


Verbruik rust/actief Swisscom Modem internetbox3 9W/10W; TVbox: 3W/5W

 


Verbruik rust/actief Swisscom Modem internetbox3 9W/10W; TVbox: 3W/5W

Dat is dus zo ongeveer gelijk aan het verbruik van een NTU + V12 en een TV ontvanger van KPN.


8 Watt lijkt niet veel, maar met alle glasvezelaansluitingen samen in Nederland  telt dat aardig aan.

En het is nog steeds in zijn totaliteit ruim 60% energiezuiniger dan de DSL-verbindingen, hierbij tel ik de apparatuur in de wijkcentrale mee. Met PON is het zelfs een nog groter verschil in de positieve zin.

KPN staat aan de top van meest klimaatvriendelijke internet providers en als het energiezuiniger kan zonder dat het ten koste gaat van performance dan zal dat echt wel overwogen worden. Dat is ook een van de redenen waarom nieuwe glasvezelnetwerken op een PON-technologie worden uitgerold. 


8 Watt lijkt niet veel, maar met alle glasvezelaansluitingen samen in Nederland  telt dat aardig aan.

En het is nog steeds in zijn totaliteit ruim 60% energiezuiniger dan de DSL-verbindingen, hierbij tel ik de apparatuur in de wijkcentrale mee. Met PON is het zelfs een nog groter verschil in de positieve zin.

KPN staat aan de top van meest klimaatvriendelijke internet providers en als het energiezuiniger kan zonder dat het ten koste gaat van performance dan zal dat echt wel overwogen worden. Dat is ook een van de redenen waarom nieuwe glasvezelnetwerken op een PON-technologie worden uitgerold. 

Wat is PON?

Fijn om te horen dat KPN zo klimaatvriendelijk mogelijk bezig is. Documenteren ze hun ambities en successen ook ergens op hun website?


Wat is PON?

Passive Optical Network.


8 Watt lijkt niet veel, maar met alle glasvezelaansluitingen samen in Nederland  telt dat aardig aan.

En het is nog steeds in zijn totaliteit ruim 60% energiezuiniger dan de DSL-verbindingen, hierbij tel ik de apparatuur in de wijkcentrale mee. Met PON is het zelfs een nog groter verschil in de positieve zin.

KPN staat aan de top van meest klimaatvriendelijke internet providers en als het energiezuiniger kan zonder dat het ten koste gaat van performance dan zal dat echt wel overwogen worden. Dat is ook een van de redenen waarom nieuwe glasvezelnetwerken op een PON-technologie worden uitgerold. 

Wat is PON?

Fijn om te horen dat KPN zo klimaatvriendelijk mogelijk bezig is. Documenteren ze hun ambities en successen ook ergens op hun website?

Jaarverslag, kopje “Duurzaamheid”.

https://jaarverslag2021.kpn/introductie


Ik heb glasvezel met nieuwe KPN box 12 en NT box (ca 10x20cm wit kastje, naast 10x20cm oranje kastje).

Gemeten energieverbruik NT box is 8 watt. Dat is absurd veel in vergelijking met de modem KPN box: 2,5 watt. 

  1. Hoe kan dat energie efficiënter?
  2. Kan het ook zonder NT box, of moet ik dan op Fritzbox overstappen?

 

Lijkt mij sterk dat deze 8watt trekt 

Deze trekt (te) bij mij onder de 3watt

Ik heb nu een oude fritzbox 5490 zonder NT direct op glasvezel werkt prima 

Als je dat zal willen zorg wel voor het juiste gereedschap

En patchcover


Ik heb glasvezel met nieuwe KPN box 12 en NT box (ca 10x20cm wit kastje, naast 10x20cm oranje kastje).

Gemeten energieverbruik NT box is 8 watt. Dat is absurd veel in vergelijking met de modem KPN box: 2,5 watt. 

  1. Hoe kan dat energie efficiënter?
  2. Kan het ook zonder NT box, of moet ik dan op Fritzbox overstappen?

 

Lijkt mij sterk dat deze 8watt trekt 

Deze trekt (te) bij mij onder de 3watt

Ik heb nu een oude fritzbox 5490 zonder NT direct op glasvezel werkt prima 

Als je dat zal willen zorg wel voor het juiste gereedschap

En patchcover

Je hebt gelijk. Heb het nog eens gecontroleerd, bij mij is NT verbruik ook 2,52 Watt (gemeten met Eve Energy) en dus geen 8 Watt. Mijn excuses aan alle forumleden. Ik heb verschillende smart stekkers in gebruik om metingen te doen, en heb er twee verwisseld. Had niet mogen gebeuren. 🤭 De KPNmodem is dus geen 2,5 watt maar 7,7. 
NT + modem samen 10,2 watt. 

En, mooi, dat Fritzbox 5490 zonder NT ook werkt! 


@WebEd

Geeft niet hoor ik vondt het vreemd dat de NT 8 watt zal trekken en daarom mijn melding 

In dit topic (foutje is menselijk toch)

Het kpn forum is een open forum dus alle vragen zijn welkom 😃