Skip to main content

Hallo,

Recentelijk ben ik klant geworden van KPN met de combinatie van 1Gbit/s glasvezelinternet en KPN TV+. Op zich ben ik over beide afzonderlijk tevreden. Er doet zich echter een probleem met het internet voor wanneer ik KPN TV+ kijk. Gemiddeld haal ik, wanneer ik geen TV+kijk,  met het in huis ingeinstalleerde Wifi Access Point nog een  downloadsnelheid van zo'n 670 Mbps.  Wanneer ik echter ook TV+kijk dan neemt die snelheid af tot zo'n 350 tot 390 Mbps, dus zeg maar zo’n 300 Mpbs lager. Ik heb dit op meerdere dagen, op verschillende momenten en op verschillende laptops getest. Zodra ik het TV+ kijken stop, dan neemt de snelheid weer toe tot de eerder genoemde 670 Mpbs.

 

Nu snap ik uiteraard dat ook het TV+ kijken enige bandbreedte vergt en dat de downloadsnelheid die ‘overblijft’ dan iets minder is dan wanneer er geen tv gekeken wordt. Maar van wat ik zelf als leek een beetje weet en van wat ik gelezen heb, vergt dat tv kijken bij lange na geen 300 Mpbs.  Mijn vraag is dan ook of iemand weet waar het aan kan liggen dat dit bij mij wel het geval is en hoe dit op te lossen is.

 

Ik weet overigens niet of het relevant is, maar de TV+box heb ik direct bekabeld aangesloten op het KPN-modem, terwijl het Access Point bekabeld is aangesloten op een switch, die op zijn beurt weer aan het KPN-modem ‘hangt’.

Alvast dank voor het meedenken!

Welk WiFi accesspoint gebruikt u? Merk en type? U heeft er 1? Het WiFi van de KPN Box staat uit? Of heeft een andere naam?


En wat voor switch?


En wat voor switch?

In theorie zou dat niet uit moeten maken. Aangezien de tv ontvanger rechtstreeks aangesloten zit op het modem. Maar ... ik weet het ook niet. Misschien ligt het daar wel aan.


Hallo Nick,

Dank voor het antwoord. Ik heb twee access points, een Unifi AC Lite op de overloop en een Unifi AC In-Wall in de woonkamer. Testen en snelheden zijn gemeten wanneer ik de woonkamer zit en apparaten verbinding hebben met de In-Wall.  Wifi van het KPN-modem is inderdaad uitgeschakeld.


EAZ1964 , ook bedankt voor het antwoord. Ook de switch is van Ubiquiti, namelijk de Switch Lite 16 PoE.


Zet de Video mode op de TV+ Box eens op "unicast".

Heb je dan nog steeds dat de snelheid zo in elkaar stort?


Dank wjb. Wanneer ik dat doe, is er wel een verbetering zichtbaar en komt de downloadsnelheid weer tot zo'n 470 Mbps. Echter lijkt de tv-kwaliteit dan wel wat minder en is er bovendien nog steeds een verschil van zo'n 200 Mbps met de ‘reguliere’ snelheid, wat nog steeds heel veel is als ik me niet vergis?


Dank wjb. Wanneer ik dat doe, is er wel een verbetering zichtbaar en komt de downloadsnelheid weer tot zo'n 470 Mbps. Echter lijkt de tv-kwaliteit dan wel wat minder en is er bovendien nog steeds een verschil van zo'n 200 Mbps met de ‘reguliere’ snelheid, wat nog steeds heel veel is als ik me niet vergis?

Het op "unicast" zetten was ook alleen t.b.v. het testen.

Er gaat op jouw accesspoints iets mis met de "multicast to unicast" want het lijkt er op dat jouw accesspoints wel de multicast stream afleveren op de TV+ Box maar dat ze die stream ook vrolijk naar andere aangesloten apparaten verzenden. Ik ben bang dat je dit met Ubiquiti op zult moeten nemen.


Die switch vervangen door een die wel IGMP snooping ondersteund, zou dat helpen? Dan wordt de multicast in elk geval niet verder doorgestuurd naar de wifi?


Is het een idee om de accespoints eens los te koppelen en dan via de wifi van het kpn modem dezelfde meting nog eens te doen? 


Uit het 1e bericht “ de TV+box heb ik direct bekabeld aangesloten op het KPN-modem“.
Dit klinkt als dat er geen access point tussen de KPN modem en de KPN TV+ zit.

Zolang er geen KPN TV+ ontvanger (of een andere KPN tv ontvanger) op een switch word aangesloten die geen “IGMP Snooping” ondersteund dan zou die switch toch gewoon gebruikt kunnen worden?

De KPN TV+ testen via wifi werkt alleen met de Experiabox 12 (met of zonder SuperWifi 2.0) of met de Experiabox v10 met SuperWifi 2.0.


Enorm bedankt voor het meedenken allemaal. Het leek/lijkt inderdaad in de Ubiquiti instellingen te zitten. Ik was wel in staat de IGMP snooping aan te zetten. Dit alleen sorteerde nog geen effect, maar wel in combinatie met het uitschakelen van Multicast DNS, dus de zaken die door jullie al genoemd zijn. Nu gaat de downloadsnelheid omhoog tot zo'n 560-570 Mbps, dus er is een flinke verbetering zichtbaar. Is dit volgens jullie acceptabel tov van de reguliere snelheid van 670 of is het gat van zo'n 100 Mbps nog steeds te veel voor het kijken van TV+?


VwDt, er zit inderdaad geen Access Point tussen het KPN-modem en de TV+. De TV+ is direct bekabeld verbonden aan het KPN-modem. Ook de switch hangt aan het KPN-modem en aan die switch hangen weer de Access Points.


Voor zover ik weet, is dat geen garantie, zodra ergens op je netwerk een multicast is, wordt die naar alle devices gestuurd. Een niet IGMP switch zal deze ongeadresseerde pakketten dus ook weer doorsturen  naar alle aangesloten poorten en je wifi netwerk, met de bekende waterval aan verkeer tot gevolg.

Alleen verkeer via de router, daar zou het moeten stoppen want veel routers sturen ongeadresseerd niet door. Maar ook dat is niet altijd het geval, er zijn wel degelijk ook routers die alles weer doorsturen.


Is dit volgens jullie acceptabel tov van de reguliere snelheid van 670 of is het gat van zo'n 100 Mbps nog steeds te veel voor het kijken van TV+?

Een verschil van 100Mbps is nog altijd veel te hoog. Als je live naar kanaal 1 t/m 10 kijkt dan is het verbruik niet meer dan 14,2Mbps.


Mja, zoiets meende ik al gelezen te hebben. Dat scheelt dan inderdaad alsnog een hoop.