Skip to main content

Beste KPN,

Sinds mijn overstap van DSL naar Glas ervaar ik elke paar minuten enorme haperingen van mijn internet. Aangezien ik zelf in de IT werkzaam ben ben ik natuurlijk al even op onderzoek uitgegaan, mijn initiƫle vermoeden dat de oorzaak van dit probleem zich buiten mijn netwerk zou bevinden en na een middagje troubleshooten lijkt dit inderdaad het geval te zijn.

Ik heb uiteindelijk via PingPlotter een aantal verschillende IPā€™s getarget om te zien hoe stabiel deze verbinding zou zijn, en wat blijkt, de verbinding is simpelweg enorm instabiel. Zie onderstaand screenshot:
Ā 

Zodra we bij de 3e hop aankomen ervaar ik enorme pieken wat betreft latency en ontstaat er ook veel packetloss. Mijn vraag is nu vooral wat de juiste vervolgstap is om dit opgelost te krijgen, als ik KPN bel word ik doorverwezen naar ā€˜KPN Netwerkā€™, die mij op hun beurt weer terug doorverwezen naar KPN. Een kastje van de muur verhaal dus.

Ā 

Hier nog een ander voorbeeld waarin we hetzelfde zien gebeuren, maar dan met IPv4 adressen voor het gemak:
Ā 

Wie o wie kan mij hiermee verder helpen?

Groet,
Ike

In aanvulling op dit topic, ik zie in andere topics terugkomen dat dit packet loss verhaal waarschijnlijk geen concreet probleem is:

ā€œPacket loss op tussenliggende hops is in feite geen probleem als je daar op de eindbestemming niets meer van ziet.ā€

ā€œRouters die onderweg packet loss veroorzaken, zijn over het algemeen zo ingesteld dat ze reageren op ICMP de laagste prioriteit geven. Ze zijn te druk met routeren om te antwoorden op je verzoeken. Dat leidt tot packet loss, maar al je pakketjes komen wel aan op de eindbestemming.ā€

Wel vraag ik mij af wat dan het euvel zou kunnen zijn aangezien ik sinds de overstap naar glasvezel instabiliteit ervaar, terwijl er in mijn lokale netwerk niks is veranderd t.o.v. de oude situatie. (Maak zelfs nog gebruik van hetzelfde modem e.d.)

Gezien het grote aantal topics met vergelijkbare problemen na het opstappen op glasvezel lijkt het me dat hier toch echt iets niet helemaal goed gaat.Ā 


Hoi @IkeS, welkom op ons forum! Je verbinding hoort er natuurlijk niet op achteruit te gaan met de komst van glasvezel.
Hoe heb je je netwerk ingericht? Gebruik je naast de experiabox nog andere apparatuur? Kun je alles eens ontkoppeld laten om te testen of het dan beter is?

Wat ook vaak wil helpen is je experiabox resetten en ook het glasvezelkastje even een paar minuten van het stroom te houden.


Ik was blijkbaar te voorbarig met mijn conclusie (lees: aanname), ik heb dit weekend eens alles bekabeld aangesloten i.p.v. draadloos waarna ik geen enkele hapering meer heb mogen ervaren. De PS5 blijft nu dan maar ook bekabeld aangesloten aangezien het probleem blijkbaar toch lokaal aanwezig was. Bedankt voor het meedenken!


Ah dat kan natuurlijk ook, bedankt voor je terugkoppeling in ieder geval! Fijn dat het weer werkt!