Skip to main content

Geachte heer of mevrouw,

U heeft ons benadert en geadviseerd dom over te stappen naar een zakelijk abonnement. Onder de voorwaarde dat alle prestaties van KPN gelijk zouden blijven, zijn wij daarmee akkoord gegaan.

 

Nu blijkt achteraf dat we in internet snelheid zijn achteruit gegaan van 200 naar 50 Mbit EN dat we geen data meer kunnen delen.

 

Wij verzoeken u dit aan te passen of ons abonnement weer terug te zetten naar Prive.

 

Graag uw reactie.

 

Nicolette Koch 06********

 

*Admin* gegevens verwijderd in verband met privacy.

Hallo @Nicolette Koch , als zakelijke klant kun je beter even met 0800 0403 bellen.

Dit forum is voor consumenten en de KPN-moderatoren hebben geen inzicht in het zakelijke klantenbestand.

 


Toch is dit wel een interessante casus. Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat een klant van 200 naar 50 word gezet. Dat data delen vervalt is ook een gevalletje vreselijke kortzichtigheid.


Ik vraag me zomaar even af wat het verschil is tussen consumentenaansluitingen en zakelijk. Weinig of niets toch?


Ik vraag me zomaar even af wat het verschil is tussen consumentenaansluitingen en zakelijk. Weinig of niets toch?

Vergelijk de prijzen eens zou ik zeggen. En hou er rekening mee dat alle prijzen bij zakelijk ex btw zijn. Dit is zakelijk:

Ex btw dus hé... dezelfde bedragen als bij particulier. Alleen daar is het inclusief btw.

Bovendien moet je opletten dat je niet aan een 3 jarig contract vast zit... tenzij je dat leuk vind natuurlijk. 


Thx Nick dus TS is nog duurder uit ook.


En zakelijke abonnementen hebben:

  • automatische verlenging, met 2-3 jaar standaard
  • geen consumentenrecht

Hoe kan het toch dat consumenten een zakelijk abo kunnen/willen afsluiten?


En zakelijke abonnementen hebben:

  • automatische verlenging, met 2-3 jaar standaard
  • geen consumentenrecht

Hoe kan het toch dat consumenten een zakelijk abo kunnen/willen afsluiten?

Hallo @Ernst-Jan , dat kan ook alléén als je een KvK-inschrijving hebt.

 


En zakelijke abonnementen hebben:

  • automatische verlenging, met 2-3 jaar standaard

Nou... volgens mij word het ook gewoon maandelijks opzegbaar na de contractperiode. 

Net als bij particulier. 


 

Hoe kan het toch dat consumenten een zakelijk abo kunnen/willen afsluiten?

24/7 zakelijke service? 

Hallo @Ernst-Jan , dat kan ook alléén als je een KvK-inschrijving hebt.

En die zal @Nicolette Koch wel hebben denk ik.


Hoe kan het toch dat consumenten een zakelijk abo kunnen/willen afsluiten?

Ik denk dat je de vraagstelling andersom zou moeten stellen?
Er zijn genoeg ZZP’ers / kleine ondernemers die "zakelijk” en privé willen scheiden.  Of een “enkele” privé aansluiting gewoon zakelijk willen opvoeren, omdat het merendeel van de gebruikte "privé” internet services zakelijk wordt ingezet.

Maar daar zijn administratief altijd nog eenvoudige “formules” voor, om een bepaald percentage van de kosten privé te houden en een ander deel zakelijk, en als zodanig gescheiden opgevoerd kunnen worden binnen de boekhouding. Als je dat redelijk van elkaar scheidt, is er geen reden dat het door een accountant of belastingdienst niet wordt geaccepteerd als reëel op te voeren kosten.

Heb in mijn werkzame leven “als ondernemer” (ben inmiddels een aantal jaar gepensioneerd)
zelf werkelijk nooit het voordeel gezien van een “zakelijk” abonnement bij een internet provider.
Juist om de extra hogere kosten, voor dezelfde service die worden doorberekend voor “wat”??

Tja, alleen een hoger “droog aardappelgehalte” in de keel als je door medewerkers te woord wordt gestaan. Maar daar koop je werkelijk niets extra's voor in de services die je afneemt.


Ik ben ZZP’er en een zakelijk abonnement heeft voordelen zoals BTW aftrek en aftrek als bedrijfskosten. De belastingdienst accepteert nl. privé telefoon/mobiel/internet abonnementen niet als aftrekpost, tenzij je dat zakelijk gebruik inderdaad sluitend kunt aantonen. En dat is een heel gedoe en bij een internet abonnement niet te doen. Je krijgt van de provider geen specificatie die je vertelt hoeveel van je internet bundel bijvoorbeeld zakelijk was.

Maar goed, het komt er natuurlijk op neer of je het aan de BD kunt uitleggen.

Ik ben er in mijn reactie vanuit gegaan, misschien onterecht, dat TS - gezien de vraag hier op het consumenten forum - een privé consument is. 


Ik ben ZZP’er en een zakelijk abonnement heeft voordelen zoals BTW aftrek en aftrek als bedrijfskosten. De belastingdienst accepteert nl. privé telefoon/mobiel/internet abonnementen niet als aftrekpost, tenzij je dat zakelijk gebruik inderdaad sluitend kunt aantonen.

BTW staat expliciet gespecificeerd ook op de factuur van een privé account.
Van daaruit mag je het voor die onderdelen voor zakelijk gebruik ook gewoon doorrekenen.

Meer dan een “globale” uitsplitsing heb ik het in mijn hele leven nog nooit hoeven aan te tonen.
“TV” hield ik privé, en voor internet / telefoon iets van 75% van de kosten voerde ik "zakelijk" op.
Ik deed dat voor dit soort “kneuter" onkosten niet per maand / kwartaal, maar rekende dat door in mijn eind jaarcijfers. Dus slechts één keer per jaar kosten p/jaar daarvoor opgeteld / uitgesplitst.
In al die jaren daar nooit problemen mee gehad op de wijze hoe ik die onkosten aanleverde.
(Ben nu enkele jaren gepensioneerd).

Dat wil niet zeggen dat de belastingdienst "zomaar" akkoord gaat met op te voeren kosten.
Het moet wel realistisch zijn in hetgeen je zakelijk omzet. Alles moet wel in verhouding zijn.

Ooit heb ik het meegemaakt dat ik een veel hogere IB belastingaanslag kreeg dan verwacht.
Er was geen uitleg bij in het waarom. En er werd daarop bezwaar aangetekend.
Behandeling ervan bleef echter lang op “de plank" liggen bij de belastingdienst.

Voor de aangifte het jaar erop, hebben we uitstel aangevraagd omdat er geen uitspraak was op het bezwaar het jaar ervoor en we “om die reden” ook niet verder konden voor nieuwe aangiften.
Dat was een trigger om wel snel tot een antwoord te komen van het eerdere bezwaar.

Men had kennelijk problemen (met indertijd de toenmalige regels → weet niet hoe het tegenwoordig zit), de opgevoerde kosten voor '’zakelijke etentjes" buiten de deur.

Men wilde alsnog de daadwerkelijke "bonnetjes" zien. In tegenstelling tot “Teeven” had ik die wel :laughing:
Ik kon elke cent verantwoorden en aantonen.  Bezwaar gerond verklaard, Herziening van de aanslag.
Daarmee was de zaak rond.  Klaar….     Nooit geen gezeur meer gehad over dit soort gedoe.

 

Ik ben er in mijn reactie vanuit gegaan, misschien onterecht, dat TS - gezien de vraag hier op het consumenten forum - een privé consument is. 

Zou best een privé account kunnen hebben, maar wel (gedeeltelijk) zakelijk ingezet??

Zoals uiteengezet, is die scheiding "administratief gezien" in veel gevallen eigenlijk moeilijk te maken als het gaat om rechten en service. (Dat wordt overigens ook in veel officiële regelgeving erkend, met het advies om in die omstandigheden daarin geen onderscheid te maken in die plichten en rechten).

Maar meer nog in de praktische uitvoerbaarheid van een organisatie als "KPN”  in het onderscheid ervan. Want dat blijkt er dus helemaal niet te zijn als men beroep doet op die “zakelijke" service.

Doorsturen "van het kastje naar de muur", om te bellen met de zakelijke afdeling, waarom??


Hoi @Nicolette Koch, welkom bij ons op het forum. Er zijn al een hoop reacties op je vraag gekomen zo te zien, waarvan niet alles een antwoord op jouw vraag is. Waarom de snelheid is veranderd is een goede vraag. Ik weet niet of ik daar een antwoord op heb, aangezien dit het consumentenforum is. We hebben ook een zakelijk forum, waar je je vraag kunt stellen: KPN Zakelijk forum.

Ook kan je de zakelijke collega's bellen zoals Jan al noemde:

als zakelijke klant kun je beter even met 0800 0403 bellen.

 


Ik heb geen antwoord na drie dagen bellen met 8 verschillende mensen. Ik heb iets getekend waar niks opstaat over de wijzigingen die zijn doorgevoerd. Aan de telefoon is gemeld dat er niks zou wijzigen. Ik heb zelfs gevraagd welk addertje er onder het gras zat. Ik heb een hele riedel aan mail naderhand (nadat we het formulier wijziging tenaamstelling hadden getekend waar de wijzigingen niet verder gespecificeerd opstaan) ontvangen. In 1 van deze mails staat inderdaad dat er wijzigingen zijn. Toen Spotify family wegviel, hetgeen ook niet aan de telefoon gemeld was, ging ik zoeken. Toen vond ik die mail met wijzigingen die ik na ondertekening pas ontvangen heb. Deze mail zag ik nadat de bedenktermijn voorbij was, maar dit had aan de telefoon gemeld moeten worden, aangezien ik expliciet gevraagd heb naar wat er zou wijzigen. Nu weet niemand ergens van, natuurlijk niet. Je belt en krijgt steeds iemand anders aan de lijn. Terug naar prive willen we, we willen wat we hadden gewoon terug, ook al is de 14 dagen termijn verlopen. We zijn op basis van onjuiste info akkoord gegaan, een wijziging van de tenaamstelling, en nu zitten we met de gebakken peren. We zijn al heel lang trouwe klant. Maar als dit niet opgelost wordt, stappen we op en komen nooit meer terug. Maakt me niet uit wat de kosten zijn. Ik wil een klant zijn bij een bedrijf met zuivere intenties. Hoe kan het dat jullie mij bellen met een advies, dat het beter zou zijn om over te stappen op zakelijk (vanwege de lagere kosten en de service die beter zou moeten zijn) en dat dat helemaal niet waar blijkt te zijn? In de verste verte niet eens. Als ik de internetsnelheid wil die ik had, ben ik het dubbele aan maandelijkse kosten kwijt. Ik neem het mezelf ook kwalijk, want ik ben te goed van vertrouwen geweest. Maar logisch want op de wijziging tenaamstelling staat verder niks, dat heb ik gelezen en je krijgt verder niks vooraf voor de overstap op papier behalve dat. Ik ben al minstens 3 dagen kwijt met overstappen. Spotify family werd dus uitgezet door Kpn. Weer aangemeld, vervolgens krijgt geen mens het geactiveerd. Zeker 6 mensen gesproken. Uiteindelijk maar geannuleerd en rechtstreeks bij Spotify het family abonnement geactiveerd. Staat er op de bevestiging van de annulering dat ik wel een maand moet betalen. Werkelijk. Kpn bakt er niks van, ik mag betalen.

Dus beste KPN vertel me maar hoe we dit op gaan lossen, want per telefoon kom ik er niet uit. Ze zeggen dat ik online kan overstappen naar prive, maar wat dat voor gevolgen heeft, krijg ik niet vooraf op papier en zoals ik bet heb geschreven, kan dat leiden tot heel onaangename verrassingen, dus dat durf ik niet meer.

Het staat nu op het forum voor particuliere klanten. Ik kan dezelfde vragen ook in het zakelijke forum plaatsen als jullie willen? Maakt mij niet uit, als het maar wordt opgelost.


Het hangt er vanaf wat voor type abonnement het is geworden, veel zakelijke abonnementen zijn voor ons überhaupt niet te zien. Hoe graag we ook willen helpen, er is dus een kans dat wij er via deze weg niet alles over kunnen zien. Je kunt je forumprofiel volledig invullen en een seintje geven, dan kan ik kijken of en wat ik kan zien. Een bericht plaatsen op het zakelijke forum blijft ook een optie inderdaad.