Skip to main content

omdat glasvezel nog niet werkte bij het betrekken van ons nieuwe huis waren we aangewezen op Ziggo. geen problemen mee, zelfs zeer tevreden. maar bij aanvraag van een betrouwbare  alarminstallatie bleek de coax van ziggo niet te voldoen aan de eisen. na 3 weken werd er door digitale stad een “kastje” geplaatst voor de glasvezelaansluiting en vanaf dat moment werd op kpn.com zichtbaar: “hoera , glasvezel op uw adres beschikbaar” !zwaar balen , net een 1-jarig ziggo contract afgesloten. per 1 juli 2022 werden de prijzen verhoogd en daarom kon ik mijn ziggo abonnement kosteloos opzeggen. per direct via internet en telefoon contact gezocht met kpn. na maximaal 7 dagen zou glasvezel beschikbaar kunnen zijn. voordat er een medewerker zo bekwaam was dat het helemaal niet klopte waren we weken verder. er is helemaal geen glasvezel beschikbaar op dit moment. er komt geen signaal door de aangelegde kabel. DOP pakket gekregen. het duurde 3 weken!!!! voordat een telefonist ons kon vertellen dat we buiten het bereik van de "zendmasten” wonen. en helaas wonen we ook in een stukje Nederland waar heel slecht wifi / internet bereik is. dus streamen gaat niet/ per kwartier valt het beeld wel 3 keer stil. koper- verbinding  is allang  weg op dit adres . en na vele beloftes dat het opgelost gaat worden blijkt nu dat er na de bouwvakvakantie pas weer een nieuwe planning gemaakt gaat worden. dus…...in plaats van de beloofde glasvezelverbinding zitten we al weken en nog vele maanden zonder goed functionerend  internet en tv.  dit kan toch niet!! wees dan voorzichtig met wat je belooft!! 

.... maar bij aanvraag van een betrouwbare  alarminstallatie bleek de coax van ziggo niet te voldoen aan de eisen. ...

Je kan beter een betrouwbare leverancier zoeken voor die alarminstallatie.

Er is geen enkele reden waarom het via Ziggo niet goed zou werken en een beetje alarmcentrale heeft er een simkaartje inzitten als backup verbinding want alle vaste verbindingen kunnen uitvallen of gesaboteerd worden.


Hoi @RietjeB . Welkom op het forum.

Wat een narigheid als ik dat zo lees. Ik wil graag even meekijken. Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven?


@Erwin_  profiel aangevuld. ik denk voldoende informatie om mee te kijken en hopelijk een oplossing te vinden.


Ik heb alles nagelezen en helaas heb ik hier geen invloed op.  Zou een setje voor het installeren van een buitenantenne (voor de digitenne) nog zin hebben? Vaak is er aanzienlijke verbetering als je een antenne hoog en buiten neerzet. 

(voor informatie over de voortgang kun je het beste het interne nummer bellen die je gekregen hebt. Hoewel ik vrees dat die je momenteel ook niet veel meer kunnen vertellen dan te wachten tot de aannemer weer aan de slag gaat)


antenne niet de juiste oplossing. internet het grote probleem. afgelopen weekend extreem weinig ontvangst. afspraken maken in het gezin wie zijn mail mag uitlezen of zijn digitale krant mag lezen. eigenlijk niet te doen. mijn man kan niet begrijpen dat KPN mensen met zoveel problemen opzadelt door valse beloftes te doen. achteraf zie ik dat het heel vaak voorkomt. wij wonen sinds 1 april in dit huis wat we aan het verbouwen zijn. volgens vorige bewoner Ziggo prima, de rest niet mogelijk en wachten op glasvezel. in april zomaar ineens glasvezelaansluiting in meterkast geplaatst. ( eerste kastje!!!, heeft ook bijna niemand bij klantenservice van KPN verstand van blijkt achteraf) ik heb op internet gecontroleerd en telefonisch contact gehad met KPN. Inderdaad…..hoera glasvezelaansluiting op uw adres. omdat tarieven werden verhoogd kon ik kosteloos ons 1-jarig abonnement bij Ziggo opzeggen. per 1 juli.  Intussen alle nieuwe bekabeling aangelegd op basis van glasvezel. bij aanvraag glasvezel abonnement bleek glasvezel helemaal nog niet werkzaam en na 6 weken blijkt het voorlopig helemaal nog niet te gaan werken. Delta heeft problemen en krijt het niet opgelost. het beste alternatief is terug naar Ziggo want het kan nog maanden duren, wat ons tegenhoudt is het feit dat we dan weer opnieuw dat jaar moeten wachten omdat je een 1-jarig contract af moet sluiten. kan KPN ons tegemoet komen en ons contract overnemen zodra de glasvezel goed werkt?


Delta? Wat heeft Delta hier mee te maken? Is het glasvezelnetwerk van Delta dan? KPN levert niet over het glasvezelnetwerk van Delta. 


Zeker wel, ik was ook heel verbaasd om dat te horen. en elke keer als de prachtige tv reclame van Delta glasvezel op tv verschijnt komt er stoom uit mijn oren !!! Delta interesseert het geen ene moer als jij problemen hebt, communicatie nul,nul!!


Hoi @RietjeB 
Ik denk dat je bij de verkeerde provider zit, bij mijn weten levert de KPN niet over Delta.
En mocht dat wel zo zijn, dan kan de KPN er niets aan doen omdat de glasvezel van Delta is en die moet het oplossen.
Dus moet je daar klagen, niet hier.
Maar ja ik kan mis zijn natuurlijk…

Wat zegt kpnnetwerk er van als je daar je postcode  en huisnummer invult?


Zeker wel...

Wat bedoelt u hier mee? Op welke manier is dat een antwoord mijn vragen?


KPN Netwerk is tijdelijk niet bereikbaar

Wij plegen op dit moment onderhoud aan onze systemen, hierdoor kun je nu even geen gebruikmaken van de website. Onze excuses voor het ongemak, probeer het straks nog een keer.

Wat zegt fourstack als u daar uw postcode en huisnummer ingeeft ?

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search?utf8

 


Hoi @HansaanZet 
kpnnetwerk  is hier prima bereikbaar hoor


@Nick83 ik ging er ook vanuit dat KPN onze glasvezelkabelbeheerder zou zijn. Echter…...dat blijkt niet zo te zijn. Delta is de eigenaar. 

van KPN een telefoonnummer gekregen van Delta. zodat ik zelf kan klagen en overleggen. Natuurlijk ook gebeld en het antwoord is dat ik geen invloed of urgentie of klacht of wat dan ook kan doorgeven. Dat kan alleen KPN. En KPN stuurt mij weer terug naar Delta. 

Wat betreft bereikbaarheid KPN voor @HansaanZet : na 3 weken!! elke dag telefonisch contact kwam er eindelijk iemand bij KPN achter dat we voor Digitenne buiten het bereik van de zendmasten zitten en voor internet ook op een slecht punt. 3 weken lang werd er van alles geactiveerd, opnieuw opgestuurd en aan het lijntje gehouden. Toen we dat eindelijk wisten kreeg ik een bericht dat onze apparatuur weer opgewaardeerd was. mijn antwoord: maar wij kunnen toch geen Digitenne ontvangen. Antwoord KPN: dat klopt.  zo gaat het al weken totdat het stil werd. na de bouwvakvakantie wordt er een nieuwe planning gemaakt. op jouw doorgegeven site staat achter FttH: beschikbaar ( groen vinkje)

Kort onze klacht: als er geen glasvezel beschikbaar is dan moet je dat niet op internet bij ons adres aangeven en voor de zekerheid heb ik  zelfs voordat ik over wilde stappen telefonisch navraag gedaan ( schriftelijk contact niet mogelijk!) en een werd mij heel blij verteld dat dat inderdaad zo is. maak geen beloftes die je niet waar kunt maken. en los het anders netjes op. ik zie ( helaas) achteraf dat er heel veel klachten zijn van dezelfde aard. 


Delta en KPN zijn concurrenten van elkaar. Ze leveren niet over elkaars netwerk. U kunt dus geen abonnement hebben bij KPN en verbinding hebben over het netwerk van Delta. Net zo als bij Ziggo: u kunt geen abonnement hebben bij KPN en verbinding hebben over het netwerk van Ziggo. 

KPN, Delta en Ziggo, het zijn 3 volledig gescheiden netwerken. De ene kunt u niet combineren met de andere.


Toch lees ik in uw eerste post:

... na 3 weken werd er door digitale stad een “kastje” geplaatst voor de glasvezelaansluiting en vanaf dat moment werd op kpn.com zichtbaar: “hoera , glasvezel op uw adres beschikbaar” 

Dat lijkt er toch heel erg op dat u toch glasvezel van KPN heeft. Heeft u misschien beide? 2 glasvezelaansluitingen? 1 van Delta en 1 van KPN?


Hoi @RietjeB . Ik moet bekennen dat ik het nu ook verwarrend ga vinden.

Hier is wat ik kan zien:

Jij hebt een lopende bestelling voor glasvezel.  Die kan nog niet geleverd worden omdat de infrastructuur nog niet gereed is.  Daar zullen we op moeten wachten.

Is Delta misschien de naam van een lokale aannemer? Of hebben we het dan écht over de glasvezelboer? 


Daarom mijn vraag kijk eens wat  kpnnetwerk  zegt dan weet je zeker of de KPN daar levert
Op fourstack kijken heeft in dit geval geen zin….


"na 3 weken werd er door digitale stad een “kastje” geplaatst voor de glasvezelaansluiting"

 

Wat zijn de verschillen tussen Digitale Stad, KPN NetwerkNL en providers?

Digitale Stad legt het glasvezelnetwerk aan. KPN NetwerkNL beheert het glasvezelnetwerk. Providers leveren diensten via het glasvezelnetwerk. Digitale Stad en KPN NetwerkNL bieden zelf geen abonnementen aan. Dit doen providers. Zie het als volgt: Digitale Stad legt een snelweg aan en KPN NetwerkNL zorgt ervoor dat deze in topconditie is. Providers zijn de auto’s op de snelweg die jouw data vervoeren. Daarom is ons glasvezelnetwerk open. Zo kunnen verschillende providers gebruikmaken van onze snelweg.

Wie beheert het netwerk?

Delta Infratechniek Rijssen en KPN NetwerkNL zijn de beheerders van het open glasvezelnetwerk en zorgen samen met de providers voor de dienstverlening op het glasvezelnetwerk. Digitale Stad is het klantloket voor vragen over aanleg, na-aansluitingen, financiële en netwerk-administratie.

Ik heb glasvezelaansluiting van DeltaFiber/Glasvezel Buitenaf. Kan ik dan ook kiezen voor providers als KPN, XS4ALL of T-Mobile?

Nee, op het netwerk van DeltaFiber/Glasvezel Buitenaf leveren slechts een beperkt aantal providers. Hier vallen KPN, XS4ALL en T-Mobile niet onder.

Per regio kunnen kleine verschillen bestaan in het aanbod van providers. Sommige providers leveren niet in alle regio’s. U kunt bij een provider de postcodecheck doen om zeker te zijn.


Daarom mijn vraag kijk eens wat  kpnnetwerk  zegt dan weet je zeker of de KPN daar levert
Op fourstack kijken heeft in dit geval geen zin….

Ja, kijk daar inderdaad, daar kun je de status zien voor het Glasvezelnetwerk van KPN. Zou je dan meteen moeten kunnen zien of er al iets bezig is vanuit KPN Netwerk zijnde.

 

@RietjeB het lijkt trouwens dat in de gemeente Maasdriel (jij woont in Kerkdriel zeg je op je profiel) wel glasvezel is/komt maar dat dit een lokaal initiatief is, dan heb je waarschijnlijk niet altijd dat KPN daarop kan/wil leveren. Dat ligt dan aan je adres. (Zie  https://www.digitale-stad.nl/regio/rivierenland/ en https://ubrivierenland.nl/voortgang/)

 

Dit staat er op https://www.digitale-stad.nl/regio/rivierenland/glasvezel/#providers

Per regio kunnen kleine verschillen bestaan in het aanbod van providers. Sommige providers leveren niet in alle regio’s. U kunt bij een provider de postcodecheck doen om zeker te zijn.
Indien u verschillende providers wilt vergelijken dan kan onze vergelijkingssite u daar wellicht bij helpen. De prijzen van de providers zijn de prijzen van dit moment en kunnen afwijken op het moment dat u een abonnement afsluit. U kunt in onze vergelijker de providers en de abonnementen vergelijken en direct bestellen bij de provider van uw voorkeur. Wel zo gemakkelijk.

 

Maar lijkt dus op een samenwerkingsverband iets, staat KPN wel tussen maar niet op elk adres. Daarom dus die postcodecheck op die digitalestad website.

 

@RietjeB Wat ik wel raar blijf vinden is die opmerking over de alarminstallatie. Zowel via Ziggo als via KPN zal dit via het internet verlopen, het is niet zo dat je naast je internetverbinding nog een losse ‘oude’ telefoonlijn krijgt. Dus qua dat was Ziggo gewoon geschikt. Wel kan er een eis zijn dat je een UPS of iets aan je modem hangt zodat deze stroom blijft houden. Ook is het wel raar, zoals hier anderen ook al zeggen, dat er geen GSM/mobiele verbinding is als backup in het alarmkastje.


"na 3 weken werd er door digitale stad een “kastje” geplaatst voor de glasvezelaansluiting"

 

Wat zijn de verschillen tussen Digitale Stad, KPN NetwerkNL en providers?

Digitale Stad legt het glasvezelnetwerk aan. KPN NetwerkNL beheert het glasvezelnetwerk. Providers leveren diensten via het glasvezelnetwerk. Digitale Stad en KPN NetwerkNL bieden zelf geen abonnementen aan. Dit doen providers. Zie het als volgt: Digitale Stad legt een snelweg aan en KPN NetwerkNL zorgt ervoor dat deze in topconditie is. Providers zijn de auto’s op de snelweg die jouw data vervoeren. Daarom is ons glasvezelnetwerk open. Zo kunnen verschillende providers gebruikmaken van onze snelweg.

Wie beheert het netwerk?

Delta Infratechniek Rijssen en KPN NetwerkNL zijn de beheerders van het open glasvezelnetwerk en zorgen samen met de providers voor de dienstverlening op het glasvezelnetwerk. Digitale Stad is het klantloket voor vragen over aanleg, na-aansluitingen, financiële en netwerk-administratie.

Ik heb glasvezelaansluiting van DeltaFiber/Glasvezel Buitenaf. Kan ik dan ook kiezen voor providers als KPN, XS4ALL of T-Mobile?

Nee, op het netwerk van DeltaFiber/Glasvezel Buitenaf leveren slechts een beperkt aantal providers. Hier vallen KPN, XS4ALL en T-Mobile niet onder.

Haha, tegelijkertijd gestuurd 👍


Dus voor alle mensen die in de war zijn van de naam Delta… inclusief @Erwin_ 

Er is een Delta Infratechniek Rijssen (handelend onder de naam Digitale Stad) waarop KPN dus wel levert (als alles klaar en geactiveerd zou zijn..) en er is het bekendere Delta Fiber/Glasvezel. Op die laatste levert KPN niet.

 

Er is echter wel iets vreemds hier. Als je bij KPN kan bestellen betekent dat eigenlijk automatisch dat de apparatuur in de PoP klaar is en opengesteld voor levering. Dan kan hooguit de aansluiting zelf wellicht nog niet gereed zijn gemeld door Digitale Stad  waardoor iets blijft vastlopen.

@Erwin_ zou kunnen zien of dit een NL9 of een NL6 order is. Bij het eerste zou dan de aansluiting door Digitale Stad nog niet zijn afgemeld waardoor zaken door de war lopen. Als het een NL6 is zou ik oprecht niet weten waarom er nu niet geactiveerd zou kunnen worden. 


Het is NL type IO , @Ward_  Er is een ticket aangemaakt er mijn collega's zijn in gesprek met WBA. 

De ervaring leert dat het dan afwachten is.  


Het is NL type IO , @Ward_  Er is een ticket aangemaakt er mijn collega's zijn in gesprek met WBA. 

De ervaring leert dat het dan afwachten is.  

Dan weet ik bijna zeker dat Digitale Stad de aansluiting niet gereed heeft gemeld. IO ontstaat als de plandatum verlopen is maar niet is aangepast. De bewoner geeft aan dat de aansluiting is gemaakt. Dus is het wachten op Digitale Stad/Delta Infratechniek om de aansluiting gereed te melden in de Beschikbaarheid Checker van KPN Netwerk.

 

Hopelijk helpt het WBA ticket...