Skip to main content

Ben een oude Telfort ADSL klant sinds de tijd het nog Speedlinq heette, draai dus al wat jaartjes mee. Sinds kort is er gratis een glasvezelkastje in mijn woonkamer geïnstalleerd en heeft men ONGEVRAAGD een rode kabel met modem opgestuurd en een monteur ingepland (sticker op de doos), waarop ik meteen ben gaan bellen met 0800 0402 om te vragen wat hier de bedoeling van is en heb alvast zelf de monteur gecanceld. Eenmaal doorverbonden met een mens, geprobeerd uit te leggen waarom ik mijn twijfels heb over overstappen naar glasvezel omdat mijn huidige upload snelheid 28 Mbit een stuk boven het in prijs vergelijkbare glasvezel abo van 50/5 Mbit ligt, maar er werd niet naar me geluisterd: hij zei dat ik mazzel had dat mijn huidige up 28 Mbit meer bedraagt dan het officiële abo van Telfort maar dat KPN mij precies dat gaat terug geven wat het officiele getal van Telfort was, maar dat dit in de praktijk hoger uitpakt en dat dit getal louter een “minimum” snelheidsbelofte is. Waarop ik vroeg of het dus theoretisch mogelijk is dat mijn nieuwe up minder wordt dan ik nu heb en mocht het dus inderdaad zo zijn dat ik dan geen poot heb om op te staan. Zijn reactie was letterlijk: “zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten”.

Ik ben dus even wat abo gaan vergelijken en zag dat het volgende abo is 100/10 en daarna 200/20 en dan zitten we dus al aan €50 per maand, terwijl ik nu 70/28 Mbit up heb voor €40. Minder down weliswaar maar het gaat mij om de up. Ik had daar dus wat vragen over omdat gegarandeerd werd dat er helemaal niets zou veranderen in mijn abo, dus niet qua prijs en ook niet qua snelheden, dus ben ik maar weer gaan bellen. De huidige abo’s geven een ander beeld dus ik wilde daar gewoon vragen over stellen. Bijvoorbeeld ook hoe het komt dat glasvezel niet meer synchroon is (gelijke up en downsnelheid) terwijl dit vroeger wel altijd zo was. Dat wilde ik dus vragen maar kreeg de kans niet. Zo wilde ik ook vragen in welk abo ik dan zou gaan vallen als ze alleen 50 en 100 hebben en ik dus nu op 70 zit. Krijg ik dan die van 100/10 of gaan ze me afknijpen tot 70? En wat gebeurd er met de up? Hussel, asynchroon vs. synchroon etc. etc. Maar er werd gewoon niet geluisterd en heb gevraagd of ze svp even haar mond wilde houden om mij mijn vragen te laten stellen ipv constant haar verkoopverhaaltje af te draaien waar ik dus maar niet tussen kwam.

Uiteindelijk ging de mevrouw mij vertellen dat ze er niet van gediend was dat ik dit tegen haar zei en ze ging ophangen omdat ze op dit niveau niet verder wilde praten. Daar heb ik een stokje voor gestoken door zelf maar op te hangen.

Lang verhaal kort: ik heb meerdere keren (ook de dag daarvoor) aangeven dat ik graag gehoord wilde worden maar werd behandeld als een achterlijk persoon.

Je kunt toch ook 50/50 kiezen? Bij iedere snelheid heb je ook de keuze voor wel of niet de zelfde upload snelheid dacht ik.

Maar bij glas 50/5 krijg je meestal 71/39, dus daar zul je gewoon mee winnen.

 


U maakt zich een hoop zorgen voor niets. Uw abonnement blijft hetzelfde. Aan de snelheden veranderd ook niets. Bij glasvezel krijgt u waar u voor betaald. 

U kunt het nu tegenhouden, maar bedenk dat uw telefoonlijn over enige tijd afgesloten word. Want KPN blijft geen 2 verschillende netwerken onderhouden, dat is veel te duur. Glasvezel is echt ter vervanging van uw huidige koperaansluiting. Niet bedoeld  extra netwerk erbij.


Bedankt voor je reactie en dat zal best maar waarom laten ze mij niet gewoon mijn vragen stellen? Die 50/50 informatie is overigens nergens te vinden, ook niet bij Hussel (wat vroeger de enige optie was om ‘synchroon’ te krijgen). Sowieso dat hele “glasvezel product” gedeelte op de website is erg onduidelijk voor mij. Alles is asynchroon aangegeven, niet één woord over een synchroon optie. Stuur mij een link waarin dat wel staat en ik corrigeer me.


Hoi @hotswank

Als je je postcode op de KPN.com website invult en er is glasvezel leverbaar dan zullen automatisch de snelheden aangepast zijn naar 50/50 100/100 200/200 enz…

Zolang je je postcode niet invult of de glasvezel is nog niet leverbaar dan zul je de 'oude' snelheden blijven zien.


Hoi @hotswank

Als je je postcode op de KPN.com website invult en er is glasvezel leverbaar dan zullen automatisch de snelheden aangepast zijn naar 50/50 100/100 200/200 enz…

Zolang je je postcode niet invult of de glasvezel is nog niet leverbaar dan zul je de óude'snelheden blijven zien.

Dat heb ik gedaan maar zie alleen maar dat het mogelijk is om 1000/1000 te halen. Als ik vervolgens op bestellen klik moet ik inloggen op mijnkpn en kan alleen op “abonnement wijzigen” klikken en krijg een actie overzicht maar nergens upload snelheden. Ik kan er toch niet zomaar vanuit gaan dat dit synchroon is terwijl er overal heel specifiek asynchrone snelheden worden aangegeven.

 


U heeft nu een 50/10 abonnement als ik het goed begrijp. Misschien zelfs een 50/5 abonnement? Op glasvezel zult u dat ook geleverd krijgen. Waarschijnlijk zelfs meer.

Bij nieuwe abonnementen is de upload gelijk aan de download op glasvezel. Gegarandeerd. Bij oudere abonnementen niet altijd.

 


U heeft nu een 50/10 abonnement als ik het goed begrijp. Misschien zelfs een 50/5 abonnement? Op glasvezel zult u dat ook geleverd krijgen. Waarschijnlijk zelfs meer.

Bij nieuwe abonnementen is de upload gelijk aan de download op glasvezel. Gegarandeerd. Bij oudere abonnementen niet altijd.

 

Nou dit wilde ik dus allemaal vragen maar kreeg de kans niet. Ik weet niet wat mijn “officiële” Telfort ADSL specs waren, ik weet alleen dat ik al 10 jaar een stabiele 70/28 Mbit heb. Dat is dus meer als 50/5 of 50/10. Ik wilde daar gewoon wat meer over weten maar nogmaals: ER WERD NIET NAAR ME GELUISTERD. sorry hoor.


Die 50/50 informatie is overigens nergens te vinden, ook niet bij Hussel (wat vroeger de enige optie was om ‘synchroon’ te krijgen). Sowieso dat hele “glasvezel product” gedeelte op de website is erg onduidelijk voor mij. Alles is asynchroon aangegeven, niet één woord over een synchroon optie. 

Inderdaad blinkt KPN niet uit in haar communicatie.

Bij het bestellen wordt overigens wel aangegeven dat er sprake is van een symmetrische snelheid…

...maar in mijnKPN staat dat nog doodleuk een asymmetrische snelheid vermeld.

 


Het gaat niet om wat er besteld word @wjb@Nick83@huistijger , Het gaat er om wat er geleverd gaat worden als @hotswank van het koper afgaat en op glasvezel komt.

Dat er nu 70/28 geleverd word kan ook betekenen dat er op 50/50 gepatcht gaat worden, tenzij het huidige abonnement een hoger dan 50 overeenkomst is, en er niet teveel via het koper word geleverd.

Vraag is van @hotswank heel simpel,

Wat voor snelheid krijg ik op die glasvezel, hetzelfde, meer of minder snelheid??????

Want hij wil geen nieuw contract, dat is altijd duurder dan het huidige.

1 ding is zeker, word 50/50 of 100/100.


Het is toch niet zo raar dat ik graag EERST meer informatie (en geruststelling) wil voordat ik überhaupt ook maar IETS ga bestellen? Kan echt nergens info vinden mbt het overstappen als ‘oude’ Telfort ADSL klant naar glas. Alleen maar beweren dat “er niets veranderd” is nou niet echt een garantie dat er ook daadwerkelijk niets veranderd. Daarom wilde ik de klantenservice daar wat vragen over stellen maar men deed echt alsof ik achterlijk was en niet moest zeuren.


Het is toch niet zo raar dat ik graag EERST meer informatie (en geruststelling) wil voordat ik überhaupt ook maar IETS ga bestellen?

Wat gaat u bestellen dan? U hoeft helemaal niets te bestellen. 

Kan echt nergens info vinden mbt het overstappen als ‘oude’ Telfort ADSL klant naar glas.

Logisch. Want uw abonnement blijft gewoon hetzelfde. Dat loopt gewoon door. Er bestaat helemaal geen abonnement speciaal voor glasvezel ofzo. Dus 'overstappen naar glas' bestaat helemaal niet / kan helemaal niet. Dan vind je er dus ook geen info over.

U kunt natuurlijk uw abonnement veranderen naar Hussel. Als u dat leuk vind ofzo. Maar dat staat dan los van het feit dat u glasvezel krijgt.


Inderdaad…. ik dacht nog even misschien toch mee met de glazvezel hype en gelijk maar een dik abo scoren, maar nee, die kans is nu helemaal verkeken: ik blijf lekker op mijn oude vertrouwde koperdraadje zitten en volgens de man van de KLT-service duurt dat nog wel een paar jaar, dusssss… of zo.


ik blijf lekker op mijn oude vertrouwde koperdraadje zitten 

Waarom? Wat is nu precies het probleem? 

 


... volgens de man van de KLT-service duurt dat nog wel een paar jaar, dusssss… of zo.

Reken er wel op dat er geen onderhoud meer gedaan word. En als de kabel een keer door bijvoorbeeld graafwerkzaamheden beschadigd raakt, dat je misschien een week of langer mag wachten op reparatie. Want dat ene adres wat dan nog op die koperkabel zit, terwijl die allang op glasvezel had kunnen zitten, dat heeft niet zo'n hoge prioriteit hoor...


Lees dit draadje ook maar eens dan. Wat het probleem is? Dat ik mijn vragen niet kan stellen wanneer ik die KLT-service bel omdat het allemaal super onduidelijk is.


Ach @Nick83 , Mooie poging om TS met dwang toch op glasvezel te krijgen, werk je nu toch stiekem voor KPN of krijg je voor elk kwats bericht hier in het voordeel van KPN een kleine vergoeding, man man man wat kan jij soms op de hand van KPN een klant dwingend aanspreken, ik zou gelijk weglopen naar een andere provider als dit de standaard was binnen KPN.:laughing::stuck_out_tongue_closed_eyes::stuck_out_tongue_winking_eye::scream:

Maar nu de werkelijkheid, KPN is gewoon verplicht een goed product te leveren, of dit nu over koper of glasvezel is maakt geen ene moer uit, alleen men moet duidelijkheid verschaffen, dat is ook het enige pijn punt wat TS ervaart, er is geen communicatie met wat hij nu werkelijk gaat krijgen als die over gaat,

KPN communiceer duidelijk, probleem opgelost,

weer een tevreden klant van het duurdere te onderhouden koper af op het mooiere glasvezel.


Als ik zou kunnen kiezen tussen VDSL of glasvezel dan zou er geen haar op mijn hoofd er maar een seconde voor nodig heeft om tot een keuze te komen, dat wordt glasvezel.

Glasvezel is beduidend stabieler en dan kan je eindelijk ook gaan genieten van de hogere beeldkwaliteit van de Nederlandse (commerciële) zenders op kanaal 661 t/m 670.


@wjb Daar gaat het ook helemaal niet om… Het feit dat er zo moeilijk gedaan wordt door de KLT-service is voor mij een rode vlag.


... dat is ook het enige pijn punt wat TS ervaart, er is geen communicatie met wat hij nu werkelijk gaat krijgen als die over gaat,

Die duidelijk is er wel. Als je een abonnement hebt afgesloten voor 50/10, dan krijg je 50/10. Mogelijk meer, maar daar kan niemand wat over zeggen. Maar wat is daar het probleem aan? En wat is daar onduidelijk aan? Verwacht je nu echt dat een KPN medewerker gaat beloven dat je een hoge snelheid zult halen dan waar je voor betaald? Dat kun je toch niet verwachten? 


@Nick83 Die duidelijkheid is er niet. Daar gaat het nou juist allemaal om! Ik heb nu in praktijk 70/28 mbit maar is blijkbaar meer dan het oude contract van Telfort volgens KPN. Zoals Ward_ zegt in dat andere draadje hier boven: KPN is wettelijk verplicht om hetzelfde te bieden als het oude contract, ook al is dat in de praktijk meer: ik kan daar geen rechten aan ontlenen. De vraag is dus wat ga ik dan precies krijgen, want als dat op papier minder is, ga ik er op achteruit. En geloof me, zoals ik internet, merk ik echt geen verschil tussen koper en glasvezel, dus waarom het risico lopen dat ik geknepen wordt? En als ik daar vervolgens kritische vragen over wil stellen wordt er gewoon opgehangen.

 Wat wil de KPN nou? Dat ik van het koper afga of niet? Dan moeten ze toch echt wat vriendelijker gaan doen.

Zoals ik het nu inschat ben ik als oude Telfortklant alleen maar een kostenpost.


@Nick83 Die duidelijkheid is dus niet gecommuniceerd zoals al meerdere malen door @hotswank aangegeven, hij wil alleen maar weten op welke snelheid die gepatcht word zodat die kan afwegen of het zin heeft om over te gaan, niks meer of minder, dus als KPN nu 1 regeltje doorgeeft, je word gepatcht op …/.. snelheid is het klaar, nu blijft het gissen wat het word en weet je dit pas als je de verbinding hebt en niet meer terug kan.


... hij wil alleen maar weten op welke snelheid die gepatcht word zodat die kan afwegen of het zin heeft om over te gaan, niks meer of minder, ...

De verbinding wordt gecapt op de gecontracteerde bandbreedte. Bij de asymmetrische profielen is er altijd sprake van een extra stukje bovenop de gecontracteerde bandbreedte om zo de gecontracteerde bandbreedte ook te kunnen waarborgen als er TV gekeken wordt. Als zo'n VDSL profiel op glasvezel actief is zal dat nog steeds zo zijn en is de kans dat er nog steeds 70Mbps binnenkomt aanzienlijk. Contractueel is het echter zo dat er 50Mbps geleverd wordt.


... hij wil alleen maar weten op welke snelheid die gepatcht word zodat die kan afwegen of het zin heeft om over te gaan, niks meer of minder, ...

De verbinding wordt gecapt op de gecontracteerde bandbreedte. Bij de asymmetrische profielen is er altijd sprake van een extra stukje bovenop de gecontracteerde bandbreedte om zo de gecontracteerde bandbreedte ook te kunnen waarborgen als er TV gekeken wordt. Als zo'n VDSL profiel op glasvezel actief is zal dat nog steeds zo zijn en is de kans dat er nog steeds 70Mbps binnenkomt aanzienlijk. Contractueel is het echter zo dat er 50Mbps geleverd wordt.


Maar up en down of niet, duidelijk word het met aannames niet.


Het gaat mij dus om de up… zoalsvik al zij: koper is prima. Wat een gezeur allemaal zeg. Ik doe KPN een plezier door over te stappen naar glasvezel. Jammer dan.  Bedankt iedereen voor het begrip!


Het gaat mij dus om de up… 

Als het je om de up gaat dan moet je juist overstappen naar glasvezel.