Skip to main content

Ben een oude Telfort ADSL klant sinds de tijd het nog Speedlinq heette, draai dus al wat jaartjes mee. Sinds kort is er gratis een glasvezelkastje in mijn woonkamer geïnstalleerd en heeft men ONGEVRAAGD een rode kabel met modem opgestuurd en een monteur ingepland (sticker op de doos), waarop ik meteen ben gaan bellen met 0800 0402 om te vragen wat hier de bedoeling van is en heb alvast zelf de monteur gecanceld. Eenmaal doorverbonden met een mens, geprobeerd uit te leggen waarom ik mijn twijfels heb over overstappen naar glasvezel omdat mijn huidige upload snelheid 28 Mbit een stuk boven het in prijs vergelijkbare glasvezel abo van 50/5 Mbit ligt, maar er werd niet naar me geluisterd: hij zei dat ik mazzel had dat mijn huidige up 28 Mbit meer bedraagt dan het officiële abo van Telfort maar dat KPN mij precies dat gaat terug geven wat het officiele getal van Telfort was, maar dat dit in de praktijk hoger uitpakt en dat dit getal louter een “minimum” snelheidsbelofte is. Waarop ik vroeg of het dus theoretisch mogelijk is dat mijn nieuwe up minder wordt dan ik nu heb en mocht het dus inderdaad zo zijn dat ik dan geen poot heb om op te staan. Zijn reactie was letterlijk: “zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten”.

Ik ben dus even wat abo gaan vergelijken en zag dat het volgende abo is 100/10 en daarna 200/20 en dan zitten we dus al aan €50 per maand, terwijl ik nu 70/28 Mbit up heb voor €40. Minder down weliswaar maar het gaat mij om de up. Ik had daar dus wat vragen over omdat gegarandeerd werd dat er helemaal niets zou veranderen in mijn abo, dus niet qua prijs en ook niet qua snelheden, dus ben ik maar weer gaan bellen. De huidige abo’s geven een ander beeld dus ik wilde daar gewoon vragen over stellen. Bijvoorbeeld ook hoe het komt dat glasvezel niet meer synchroon is (gelijke up en downsnelheid) terwijl dit vroeger wel altijd zo was. Dat wilde ik dus vragen maar kreeg de kans niet. Zo wilde ik ook vragen in welk abo ik dan zou gaan vallen als ze alleen 50 en 100 hebben en ik dus nu op 70 zit. Krijg ik dan die van 100/10 of gaan ze me afknijpen tot 70? En wat gebeurd er met de up? Hussel, asynchroon vs. synchroon etc. etc. Maar er werd gewoon niet geluisterd en heb gevraagd of ze svp even haar mond wilde houden om mij mijn vragen te laten stellen ipv constant haar verkoopverhaaltje af te draaien waar ik dus maar niet tussen kwam.

Uiteindelijk ging de mevrouw mij vertellen dat ze er niet van gediend was dat ik dit tegen haar zei en ze ging ophangen omdat ze op dit niveau niet verder wilde praten. Daar heb ik een stokje voor gestoken door zelf maar op te hangen.

Lang verhaal kort: ik heb meerdere keren (ook de dag daarvoor) aangeven dat ik graag gehoord wilde worden maar werd behandeld als een achterlijk persoon.

Moet wel weten wat je precies krijgt na de CUF. Word dat 50/5, 50/50, enz.

Meneer wil gewoon weten wat ie krijgt en krijgt geen antwoord. 

 

Natuurlijk zit je met glasvezel goed, gezien de ruimte is snelheid. Je kan naar 1000/1000 als je wil, maar daar betaal je ook voor. 

De vraag is, wat geeft kpn deze klant vergelijkbaar aan z'n huidige koper en voor de zelfde kosten?

 

Overigens gebeurt het soms ook wel bij oud Telfort klant, als die bijv koper 20mb hebben en daar ook naar betalen (Telfort tarief), dat als die overgaan naar glas en niet willen bijbetalen (naar kpn tarieven), dat ze geknepen worden tot die 20mb.

Wil niet zeggen dat dat hier ook gebeurt. Maar iemand zal moeten weten wat er wél gaat gebeuren.

 


Formeel -en dat is dan ook het antwoord dat je van KPN zult krijgen- is dat jouw aansluiting conform jouw abonnement gecapt zal worden. Dus als je een 50/5Mbps abonnement hebt dan is dat de snelheid die KPN minimaal zal moeten leveren, ook op jouw huidige VDSL aansluiting. Wat ik echter ook al aangaf is dat bij asymmetrische abonnementen (normaliter VDSL abonnementen) zowel down als up altijd wat extra bandbreedte beschikbaar gesteld wordt. Dat is ook waarom jij downstream op VDSL i.p.v. 50 Mbps zo'n 70Mbps en upstream i.p.v. 5Mbps ruim 25Mbps haalt. Die VDSL profielen laten op glas in de praktijk hetzelfde beeld zien alleen KPN kan/mag niet zeggen dat dat ook geleverd zal worden.

Toen KPN nog asymmetrische profielen hanteerde op glasvezel weren op 100/10Mbps profielen snelheden gemeten tot wel 130/70Mbps.


 

Als ik glas aansluit is het verschil meestal:

 

  • 50/5 - 71/39
  • 50/50 - 71/92
  • 100/10 - 121/39
  • 100/100 - 121/161

Altijd ruim meer dus.


 

Als ik glas aansluit is het verschil meestal:

 

  • 50/5 - 71/39
  • 50/50 - 71/92
  • 100/10 - 121/39
  • 100/100 - 121/161

Altijd ruim meer dus.

Precies, dat is de praktijk alleen zal kpn dat zelf natuurlijk nooit formeel zo stellen immers contractueel blijft het de linker kolom.

Ik ben er van overtuigd dat ook @hotswank bij de overgang naar glas in de praktijk zijn huidige snelheden zal blijven halen, er is alleen niemand die hem dat zal garanderen.


Case closed


 

Als ik glas aansluit is het verschil meestal:

 

  • 50/5 - 71/39
  • 50/50 - 71/92
  • 100/10 - 121/39
  • 100/100 - 121/161

Altijd ruim meer dus.

Precies, dat is de praktijk alleen zal kpn dat zelf natuurlijk nooit formeel zo stellen immers contractueel blijft het de linker kolom.

Ik ben er van overtuigd dat ook @hotswank bij de overgang naar glas in de praktijk zijn huidige snelheden zal blijven halen, er is alleen niemand die hem dat zal garanderen.

Klopt. Die marge is er niet voor niets. Als ze dat gaan beloven en het valt lager uit, krijg je daar weer gedonder mee.


Bedankt iedereen voor jullie reacties. Ik ben even in mijn papieren gedoken en aangezien ik al sinds het begin van Speedlinq klant ben was het lastig gegevens terug te zoeken omdat de websites niet meer bestaan. Heb daarom via Wayback Machine nog een en ander terug kunnen vinden maar ook niet echt duidelijk. Vooral sinds Speedlinq Telfort werd, wordt het onduidelijk welke snelheden ik nou in contract heb of had. Op mijn facturen staat toen bij Speedlinq 5120/1024 kbps, en dat is toen omgezet naar Telfort Internet 20 Mb - kan de officiële upload snelheid niet meer herleiden, maar zal in contract rond de 10 of zelfs 5 mbit zijn gezien de technische upload limiet van koper (heb ook vast bellen optie maar dat terzijde) en betaal daar sinds kort iets meer dan €40 p/m voor, dus daar gaat KPN mij op papier glasvezel voor terug geven.

Maar in de praktijk heb ik dus al jaren 70/28 mbps via koper. Snappen jullie nu waarom ik een beetje bezorgd ben?? En waarom de KPN zo moeilijk doet als ik wil vragen wat ik nou in werkelijkheid terug ga krijgen??? Want volgens mij moeten ze me relatief meer terug gaan geven dan de huidige prijsstelling van KPN en als ze dat niet doen zie ik natuurlijk geen reden om van het koper af te gaan en hebben ze voor niets glasvezel naar binnen gebracht.

Dus wat ga ik nou krijgen mocht ik besluiten over te stappen? Zolang niemand mij kan garanderen dat ik er NIET op achteruit ga, zowel down als up, blijf ik dus lekker op de koper. Niks mis mee en gaat al 15 jaar goed. Niks geen storingen of kabelbreuken waar mee gedreigd wordt 😉 Technische vooruitgang is niet ALTIJD vooruitgang…

Bovendien heb ik hier een heel netwerk van ethernet kabels aan mijn Experia v8 modem hangen die straks niet meer passen als het modem in de woonkamer wordt opgehangen, ben niet zo’n fan van wifi… daar wilde ik dus ook meer over weten maar wat ik al 10 keer heb gezegd: ik kreeg de kans niet...


geen reden om van het koper af te gaan en hebben ze voor niets glasvezel naar binnen gebracht.

blijf ik dus lekker op de koper.

Bovendien heb ik hier een heel netwerk van ethernet kabels aan mijn Experia v8 modem hangen die straks niet meer passen als het modem in de woonkamer wordt opgehangen

 

Totdat ze koper uitzetten. Want dat laten ze echt niet doordraaien omdat er een handje vol mensen niet over zijn gegaan.

 

1 utp kabel van meterkast naar je modem, en alles kan blijven staan.


Dat duurt nog wel even en op dat moment is er geen keuze meer, tot die tijd lekker laten gaan, glas is nog niet aan de orde voor TS zonder duidelijkheid toezeggingen.


Dat duurt nog wel even en op dat moment is er geen keuze meer, tot die tijd lekker laten gaan, glas is nog niet aan de orde voor TS zonder duidelijkheid toezeggingen.

Jij snapt het. Dank daarvoor haha!


UPDATE: vanmiddag heeft de monteur me overgezet naar glasvezel en heb nu 70/30 mbit. Als ze dit nou gewoon hadden gezegd was dit allemaal niet nodig geweest… gewoon de klant even zijn vragen laten stellen, heel eenvoudig.