Skip to main content
Beantwoord

Error op bekabeld aangesloten PC: "network connection lost"

• March 7, 2025
  • 23 reacties
  • 172 keer bekeken

Hallo,

Mijn zoontje heeft een pc voor het gamen, onlangs ervaart hij dat er een error ontstaat met de melding network connection lost, de pc is bekabeld aangesloten.

Iemand enig idee waar dit in zou kunnen zitten.

met vriendelijke groet,

Dirk

Beste antwoord door dk.v

@GeSp uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om geheel Windows 11 opnieuw te installeren, nu 5 dagen verder en geen problemen meer ondervonden.

Bekabeld werkt prima en geen netwerk connectie onderbrekingen meer gehad.

bedankt voor jullie oplossingsrichtingen,

met vriendelijke groet, Dirk

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

23 reacties

• March 8, 2025

Hallo ​@dk.v 

Krijgt hij die melding alleen in het spel of geeft Windows ook aan dat de verbinding verbroken is (soort wereldbolletje rechts onderin de taakbalk)?

Indien het laatste probeer dan eens een andere netwerkkabel.

• Auteur
  • Topper
  • March 8, 2025

Hallo ​@GeSp 

Het ziet eruit als alleen in de game. En het is alleen bij bekabeld, via de wifi geen problemen.

Hebben inderdaad al verschillende kabels gebruikt maar nog geen succes.

Nu maak ik wel gebruik van een netwerk switch vanuit de meterkast met een snelheid van 1GB/s naar zijn kamer toe. Kan het zijn dat er in de switch een vertraging ontstaat waardoor hij niet in het spel komt en wanneer wel hij eruit wordt geknikkerd omdat de verbinding verloren gaat.

Mvg Dirk 

• March 8, 2025

Hallo ​@dk.v 

Welke merk en type switch is het en is er nog meer op aangesloten?

Als er ook een TV ontvanger op aangesloten is dan is het belangrijk dat de switch IGMP snooping ondersteunt.

Kan je met een lange netwerk kabel de PC rechtstreeks op het modem aansluiten?
Als hij dan geen problemen meer heeft dan is de switch de oorzaak.

• Auteur
  • Topper
  • March 8, 2025

Merk: goobay 5 poorten snelheid tot 1 Gbps.

Ik ga inderdaad de computer met een kabel direct aansluiten op de modem om te kijken of de switch het probleem is.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@dk.v Welkom op de KPN Community! Ik zie dat ​@GeSp je goed advies heeft gegeven, heb je nog kunnen testen of de switch het probleem was?

• Auteur
  • Topper
  • March 10, 2025

@Remco van KPN 

Wij hebben de test uitgevoerd en helaas de conclusie dat er nog steeds hetzelfde probleem wordt ondervonden. De switch is niet het probleem.

Gebruikte kabel cat 6.

Daarbij valt ook op dat de lampjes op de ethernet poort oranje knippert.

1 lampje brandt continue oranje en 1 lampje knippert oranje. Als ik dit naloop op internet betekent dit een langzame informatie stroom onder de 100Mbps. Mijn vraag klopt dit?

Mvg Dirk 

• Auteur
  • Topper
  • March 10, 2025

@Remco van KPN 

Het sporadische geval dat via bekabeld in het spel komen zien wij dat, in gamerstaal, de ping twee keer zo hoog is als wanneer hij via wifi speelt, respectievelijk 15 tot 20 en draadloos onder de 10, gemiddeld tussen de 10 en 15.

• March 10, 2025

@dk.v Lampjes van de ethernet poort op welk apparaat , PC, switch of modem?

Per apparaat kan de betekenis van die ledjes verschillen.

Je kan in Windows bij de Netwerkinstellingen zien welke verbindingssnelheid de PC heeft.
In Windows 11 via Netwerk en internet en dan Eigenschappen.

Dat is een ping naar de gameserver?

Als jet het modem pingt op 192.168.2.254 (als dat IP-adres nog op default staat) welke waardes krijg je dan bedraad en via Wifi?

Welk KPN modem heb je?

• Auteur
  • Topper
  • March 10, 2025

@GeSp 

De lampjes op de pc knippert oranje

Pingtest wifi average 8 ms

Pingtest bedraad 0ms

Speedtest:

Ping 3 ms

Jitter 1 ms

Download 940 Mbps

Upload 902 Mbps

Modem ? Een zwarte uitvoering, hebben sinds dit jaar pas KPN glasvezel.

Mvg Dirk 

• Auteur
  • Topper
  • March 10, 2025

@GeSp 

Modem is KPN Box 12

• Auteur
  • Topper
  • March 11, 2025

Bij deze korte moment opnames lijkt alles prima, zodra er een langere tijd overheen gaat onstaat ergens een storing in de informatiestroom lijkt het.

V.w.b. de lampjes op de pc, ik heb dit ook gecheckt bij de aansluiting van mijn laptop bekabeld en daar is het net zo. 1 lampje continue oranje en 1 knipperend oranje.

Bij de modem zijn de lampjes groen en oranje.

• March 11, 2025

Het ziet eruit als alleen in de game. En het is alleen bij bekabeld, via de wifi geen problemen.

WiFi van hetzelfde thuisnetwerk? Of WiFi via een hotspot op mobiele telefoon? Of WiFi elders?

• Auteur
  • Topper
  • March 11, 2025

@Marlon92 betreft wifi van hetzelfde thuisnetwerk 

• March 11, 2025

@dk.v Die waardes zien er prima uit.

Kijk eens in logboeken op die PC.
In het Overzicht en samenvatting kan je dan zien of er fouten en/of waarschuwingen zijn, misschien kom je daar iets tegen over de netwerkkaart.
Als het een tijd goed gaat en het valt af en toe uit dan zou het een stuurprogramma probleem kunnen zijn.

• Auteur
  • Topper
  • March 11, 2025

@GeSp zou dit bij een test bovenwater moeten komen, de PC is namelijk onder andere vanwege dit probleem 4 weken bij de leverancier ondergebracht die de pc heeft blootgesteld aan allerlei testen, met als uitkomst "alles werkt prima".

Ik ga in ieder geval het logboek nalopen. Als het een stuurprogramma probleem zou kunnen zijn is dit dan een kwestie van het stuurprogramma van de netwerkkaart updaten? Zo ja waar kan ik dit checken?

• March 11, 2025

@dk.v In Apparaatbeheer kan je zien welke netwerkkaart erin zit en welke versie de driver heeft, soms kan je bij de fabrikant een nieuwere versie vinden als Windows update geen update vind.

• March 11, 2025

Zou je een schermafdruk van de melding kunnen plaatsen?

Gebeurt het bij 1 specifieke game? Of bij meerdere games?

• Auteur
  • Topper
  • March 11, 2025

@GeSp het ziet er naar uit dat wij het lek bovenwater hebben. Vanuit het logboek zagen wij veel foutmeldingen en waarschuwingen, verder geen idee wat het allemaal inhoud.

Maar wat opviel dat de naam Logitech (G915 TKL) veel voorkwam deze eruit geplugd oude toetsenbord aangesloten, bedraad en voila tot nu toe geen problemen. Gaan nog even door met testen zal laten weten of alles foutloos blijft gaan.

Toch vreemd aangezien ik een S/FTP datakabel gebruik.

Bedankt voor al het meedenken,

Mvg Dirk 

• Auteur
  • Topper
  • March 11, 2025

@GeSp  helaas te vroeg gejuicht 

• Auteur
  • Topper
  • March 11, 2025

@GeSp zegt bovenstaande uit het logboek u iets?

• March 11, 2025

@dk.v Zo te zien een DNS fout, maar dat kan ook veroorzaakt worden indien de netwerkverbinding onderbroken wordt.

Staat er niets in zo'n foutmelding met de naam van de netwerk adapter?

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • March 16, 2025

@GeSp uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om geheel Windows 11 opnieuw te installeren, nu 5 dagen verder en geen problemen meer ondervonden.

Bekabeld werkt prima en geen netwerk connectie onderbrekingen meer gehad.

bedankt voor jullie oplossingsrichtingen,

met vriendelijke groet, Dirk

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Wat fijn dat het gelukt is ​@dk.v en bedankt iedereen voor alle assistentie in dit topic mensen!