Skip to main content

Wanneer ik mijn MacBook Air (1/2 jaar oud) met Big Sur 11.5.1 via Ethernet-poort aansluit op internet (wifi uit) dan valt na 1-2 minuten de verbinding weg. Ik heb de netwerkverbinding op DHCP staan met automatische toekenning van IP-adressen. Hebt handmatige toewijzing geprobeerd maar werkt ook niet, Ook vernieuwing DHCP-release gedaan geen oplossing, ook volgorde van verbindingsvoorkeur aangepast geen oplossing. Conclusie alleen internet verbinding via wifi werkt maar dus niet bekabeld mogelijk. Hierdoor kan ik geen gebruik maken van stabieler en sneller internet bij het uploaden van veel data (> 20 GB) maar ook de TV app op de laptop werkt bekabeld niet. USA-forum geeft vergelijkbare fouten die in Big Sur lijken te zitten. Ik ben geen apple expert en ook geen netwerk expert maar kom wel een eind. Iemand suggesties, morgen zou Apple-support contact opnemen met mij maar wellicht zijn er hier experts die het probleem ook hebben.

De Mac hangt via FritzBox4040 aan Experiabox (V10) maar wanneer ik de utpkabel voor de verbinding rechtstreeks in de Experia plug werkt het ook niet. Op verschillende poorten geprobeerd geeft geen oplossing. Ook volledig opnieuw opstarten van Experia en FritzBox4040 geeft geen resultaat.

Hallo en welkom op het forum @Twinkelbel, heb je inmiddels al contact gehad met Apple support voor dit probleem?


Welk merk USB-dongel gebruik je om de UTP-kabel op je macbook aan te sluiten?

 

Ik zou die als eerste verdenken. Daarna mogelijk de UTP-kabel zelf, heb je het al eens met een andere kabel geprobeerd?


Dank voor jullie tips, Apple zit met een verloop USB-c stekker aan de utp. Werkt ook op mijn bedrijfscomputer laptop met windows.

 

KPN heb ik benadert en wat blijkt…..De experia levert een IP-conflict. Kennelijk houdt hij IP-adressen ergens vast en een harde reset lost dat niet op (had ik al gedaan) Op afstand is er een reset gedaan en is kennelijk een geheugen geleegd waardoor de zaak nu weer werkt. Hopelijk blijft dat zo want een dag later vertoonde mijn apple netwerk problemen. Die heb ik ook maar gereset en het lijkt er nu op dat eea werkt. Nogmaals dank voor de suggesties :)