Skip to main content

Ik heb een Experiabox v10 waar ik een privénetwerk heb en een gastnetwerk. Nu heb ik het privénetwerk zo ingesteld dat alleen de apparaten toegang hebben op MAC adres en wachtwoord, daarna het MAC ACL ingeschakeld. Echter het gastnetwerk neemt deze instellingen over. Dus met andere woorden ik kan niet inloggen op het gastnetwerk. Schakel ik MAC ACL uit dan kan ik wel inloggen op het gastnetwerk. Weet iemand hoe ik dit kan aanpassen?

 

Ik heb hetzelfde probleem als @Mark1968  met mijn Experiabox v10a:

  • privé netwerken (2.4 en 5 GHz) voorzien van ingeschakeld 'Wireless MAC filter', werken OK
  • Gastnetwerk werkt niet voor 'niet in het MAC filter geregistreerde apparaten'
  • Zodra ik de MAC filtering uitzet, werkt het gastnetwerk weer voor alle (ook niet geregistreerde) apparaten.

Het is dus precies als #Mark1968 beschrijft voor zijn Experiabox v10, de MAC filtering wordt ook op het gastnetwerk toegepast.

Het lijkt me een denkfout bij het ontwerp van de MAC filtering m.b.t. het gastnetwerk: MAC filtering zou niet moeten worden toegepast op het gastnetwerk, anders gaat je voorbij aan het hele idee van een gastnetwerk, namelijk (niet geregistreerde) gasten gemakkelijk toegang geven tot een separaat deel van je netwerk.

Ik weet uit ervaring dat MAC filtering op bv routers die Ziggo levert wel alleen wordt toegepast op privé netwerken, en niet op gastnetwerken.

Weet iemand of dit binnenkort wordt aangepast in de firmware van de Experiabox?

@Erik_Heb je inmiddels al meer duidelijkheid hierover?

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 

 

Hoi @GAJa . Dank voor je heldere bericht. 

Ik heb het één op één doorgezet naar onze ontwikkelaars. Zodra ik antwoord heb, laat ik jou dat weten.


Dit is momenteel in onderzoek. We gaan kijken of dit in een toekomstige firmware is op te lossen. Wanneer? Daar is nog helemaal niks over te zeggen.


Is er al een update over dit probleem? Wordt het opgelost? Ik heb namelijk dit zelfde probleem waardoor ik mac filtering uit heb moeten zetten en zou toch graag mac filtering gebruiken.


Is het al mogelijk om Mac filtering te gebruiken voor de thuis WiFi in combinatie met een guest WiFi? De guest WiFi dan natuurlijk zonder Mac filtering 


Helaas ervaar ik dat er nog steeds MAC-filtering wordt toegepast op het wifi-gastnetwerk van de v10a.

 

Is er al zicht op een oplossing van dit issue? Zou toch moeten kunnen, want voorheen heeft het wel naar behorengewerkt.