Skip to main content

Hallo,

 

De klacht die ik zo zal omschrijven ervaren wij inmiddels al meer dan een half jaar, soms meerdere malen per dag, soms een week niet.

 

De WiFi van de Experia Box(v10) heb ik uitgeschakeld omdat deze geen dekking biedt op onze eerste verdieping, laats staan op zolder waar mijn kantoor zich bevindt. Om wel overal WiFi dekking te hebben heb ik 3 stuks DECO M9 van TP-Link geïnstalleerd, allemaal bedraad. Een mooie feature van deze M9 units is dat er een indicatie lampje op zit en daar begint ook de omschrijving van de storing.

 

Zoals omschreven hebben wij regelmatig een storing. Dan lijkt het er op dat we geen toegang tot het internet hebben. De lampjes op de M9 units zijn dan ook rood. Netflix geeft aan dat er een storing is en geen van alle netwerk apparaten en/of computers hebben nog een internet verbinding. Wel een netwerkverbinding uiteraard. Al lange tijd lossen wij de storing op door de Experia Box een power cycle te geven. Op het moment van de storing geeft de Experia Box allemaal GROENE lampjes, maar toch is er iets niet pluis.

 

Na een langere periode van meerdere malen per dag de EB te moeten power cyclen wilde ik meer informatie over de storing. Bij de eerstvolgende storing heb ik alle bedraadde netwerkaansluitingen uit de EB gehaald en er slechts 1 rechtstreeks aangesloten op mijn laptop. Ik kreeg via DHCP een netwerk adres. Echter, de website van de EB was niet te bereiken. Ook op ping kreeg ik geen response. Een power cycle loste alles weer op.

 

Wij weten nu niet zo goed wat we nog meer kunnen doen dus ik heb mijn verhaal zo volledig mogelijk opschreven in de hoop hier meer informatie te vinden die wellicht tot een oplossing lijdt.

 

Gr Tom

 

Hallo @Vossert, welkom! Jammer om te lezen dat je hier tegenaan loopt! Goed dat je al een aantal dingen uitgetest hebt, maar ik begrijp dat dit geen soelaas heeft geboden. Je geeft aan dat je een powercycle doet. Dat is gewoon het herstarten van de Experia Box? Heb je deze ook al eens teruggezet naar de fabrieksinstellingen? Je kunt met een paperclip o.i.d. in het ‘reset’ gaatje aan de zijkant drukken. Dan moet je de T9's wel weer opnieuw koppelen. Wil je, als dit ook niet helpt, je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en klantnummer? Dan kijken we vanaf hier ook even met je mee. 


Hallo,

Na het plaatsen van mijn bevindingen ben ik niet meer terug geweest op het forum. Zojuist heb ik weer 2x de storing gehad. Ik heb toen geen resets uitgevoerd, ik heb een ping gestart naar 192.168.2.254 en naar 8.8.8.8 en deze waren na 3 minuten weer bereikbaar.

 

Ik zal nu mijn profiel aanpassen met de juiste gegevens. Als jullie zouden kunnen meekijken, graag! :)

 

Gr Tom


Ik heb je aansluiting gecontroleerd en dat ziet er allemaal perfect uit. Geen verbroken of weggevallen verbindingen. Mijn advies is toch om alle M9's eens te ontkoppelen en te kijken of alles dan stabiel werkt. Je kunt ze dan één voor een weer aansluiten. Je zou ook nog eens kunnen proberen om het glasvezelkastje 2 minuten stroomloos te maken, maar ik betwijfel of het daar aan ligt. 


De glasvezelbox even uitzetten en daarna weer aan leek voorheen het probleem op te lossen, echter als ik ‘even’ wacht komt het na ca 5 minuten allemaal weer online.

 

Zoals ik aangaf kan ik als ik de storing heb alles lost trekken en een enkele ethernet kabel naar de EB trekken vanaf mijn laptop en dan heb ik dus geen communicatie met de EB, wel een IP via DHCP. Ik kan een script op een raspberry pi zetten dat continue de EB pingt en de resultaten weg schrijft naar een file, en deze PI dan bedraad aan de EB hangen. Zou dat bevestigen dat er iets mis gaat in de EB? Of is er iets anders dat ik hier kan laten draaien wat migelijkheden uitsluit?


Heb je 'm echt minimaal 2 minuten van het stroom gehad? Doe dat nog eens. Mocht dat echt geen soelaas bieden, ga ik proberen een monteur bij je te krijgen. Wanneer schikt jou dat? Het kan op doordeweekse dagen tussen 8 en 18 uur. 


Ik zal het voor de zekerheid nog een keer doen, dan weten we dat dat het niet geweest is.

Een monteur zou ons op ma/di het beste uitkomen.


Laat het maar even weten. Ik ben zo vrij, maar morgenavond weer aanwezig. Dan kan ik een monteur inplannen voor volgende week maandag of dinsdag hopelijk. :-)


Ik zie dat je niet meer gereageerd hebt, @Vossert. Hoe staat het er nu voor?


Ik heb de EB een flinke periode uit gehad en het draait nu voor de 4e dag op rij zonder de storing. Nu hadden we wel vaker langere periodes dat het storingsvrij ging dus ik zal weer op de lijn komen op het moment dat we het opnieuw ondervinden.

 


We hebben de storing nu: 18:50


Ik zie dat als de storing zich voordoet dat het Service lampje 4 tellen groen is en 1 flitsje rood. Ik heb er een filmpje van. Mocht je dit willen zien moet je mij even vertellen waar ik hem naartoe kan sturen of uploaden


Hoe stond het er nu de afgelopen dagen voor? Ik zie aan onze kant nog steeds niet echt iets wat erop duidt dat er iets aan de hand is. Als jij een laptop/pc bekabeld aansluiten op de TP-Link, merk je dan ook dat het internet wegvalt? Misschien wil @wjb eens met ons meedenken!


Zou je bij de eerstvolgende storing alleen het "glasvezelkastje" even stroomloos kunnen maken.

Komt Internet vrijwel direct weer op als je "glasvezelkastje" weer van stroom voorziet.


Dit weekend zijn de zelfde type storingen zich weer gaan voordoen. De gehele vakantie periode hebben we er hooguit 1 of 2 keer last van gehad maar de afgelopen dagen is het meerdere keren per dag. Vandaag al 2 keer en met thuis werken is dat echt verre van ideaal.

 

Alleen het “glasvezelkastje” stroomloos maken en weer inschakelen loste deze keren niets op. Wat ik de laatste keer heb geprobeerd nadat de storing bij een power cycle van zowel het glaskastje als de EB het niet oploste, is de herstel knop op de EB >5sec. indrukken. Het was wilde gok maar dit loste de storing vrijwel direct op.

 

Wat ik overigens constateerde was dat de ‘ledjes’ van de netwerkaansluiting van de blauwe poort op de EB (die naar het glaskastje gaat) continue branden, geen knippers, als de storing zich voordoet. Na de herstelknop knipperde de lampjes net zoals poort 1,2,3 en 4 dat doen.

Constatering 2, bij het voordoen van de storing kan ik ieder lokaal ip adres hier op mijn netwerk pingen en krijg ik een response, behalve van de EB (192.168.2.254). Dit terwijl de EB met zijn status lampjes aangeeft dat Internet ok is. Storing weg, en ik kan ook de EB pingen.

 

Zelf vermoed ik dat het in de EB zit, maar ik snap ook dat dit het zelfde is al bij de huisarts vertellen wat je denkt dat er aan de hand is :)

Is het mogelijk een vervangende EB te krijgen?

 

Gr Tom


Ha Tom, dit is wel heel rot! Ik wil je eigenlijk eens adviseren om even met de mobiele telefoon te bellen naar ons (0800-0402) op het moment dat je dit constateert. Mijn collega's kunnen dan direct meekijken met je en wat testjes doen. Ik zie namelijk inderdaad de afgelopen dagen wel verbroken verbindingen, maar vandaag dan weer niet. En het systeem denkt dan dus ‘er iets niets aan de hand, want er zijn vandaag geen verbroken verbindingen'. En in dat geval kan ik ook bijvoorbeeld de Experia Box niet omwisselen:sweat_smile: .


Hallo Marcia_,

 

De storing deed zich zojuist voor, heb het nummer gebeld en de bot constateerde een fout die kon worden opgelost door het modem te resetten(?) Welke fout is mij niet verteld.

 

Is er nu dan echt iets verholpen, of heeft het systeem nu gedaan wat ik ook doe op het moment dat ik de storing ervaar; een power cycle van de ExperiaBox?


 

Is er nu dan echt iets verholpen, of heeft het systeem nu gedaan wat ik ook doe op het moment dat ik de storing ervaar; een power cycle van de ExperiaBox?

Dat is inderdaad hetzelfde.

 

Ik zie dat je daarna wel een ‘echte’ collega aan de lijn hebt gehad. Heb je inmiddels meer duidelijkheid?


Ik ben net toch als een stuk **** behandeld, NIET NORMAAL.

Ik probeer er nu weer doorheen te komen.

---

De eerste ‘collega’ stond mij goed te woord en wist wat ze deed en had voldoende technische kennis om mijn probleem te begrijpen. Helaas verbrak die verbinding.

 

Opnieuw bellen, collega nummer 2 aan de telefoon. Nadat ik 2 minuten mijn probleem aan het uitleggen ben zegt ze: “Ja het zal wel, die termen zeggen mij allemaal niet zo veel.” Ik vroeg daarop of ik misschien doorverbonden kon worden met iemand die meer technisch is, dat vond mevrouw een rare opmerking. Vervolgens gingen we de molen door van, zet uw modem eens uit, zet het glasvezel boxje eens uit, en naar meerdere malen aangegeven te hebben dat ik dat zelf allemaal al gedaan had en dat er een meting liep door collega 1 omdat het probleem een stuk technischer is dan collega 2 dacht, vroeg ik nogmaals om een doorverbinding. “Ik ben ook bekwaam en als dat uw standpunt is verbreek ik nu de verbinding”, aldus collega 2. Gadverdamme.

 

Aan het begin van het gesprek hoor je dat het wordt opgenomen. Ik wil dat dit gesprek door een leidinggevende wordt beluisterd en dat die mevrouw duidelijk wordt gemaakt dat als je op deze manier met klanten om gaat, dat klanten opstappen.

 

Collega nr 3 (Saskia) is wel goed bezig !

Een meting uitgevoerd met een modem dat van de stroom is losgekoppeld. Daar kwamen meerdere maren ‘vreemde’ metingen uit (alsof het modem nog aan stond). De laatste meting was succesvol en er wordt een nieuwe ExperiaBox opgestuurd.

 

Admin: bericht iets aangepast i.v.m. huisregels


Ha @Vossert wat jammer om te lezen dat je er dan toch nog zoveel werk van hebt.. Ik zie dat je op Facebook ook je beklag had gedaan over de betreffende medewerker: mijn collega's hebben dat opgepakt! Goed om te lezen dat er nu een nieuwe Experia Box jouw kant op komt. Laat je t.z.t .nog even weten of je inderdaad helemaal storingsvrij bent?


Ha @Vossert wat jammer om te lezen dat je er dan toch nog zoveel werk van hebt.. Ik zie dat je op Facebook ook je beklag had gedaan over de betreffende medewerker: mijn collega's hebben dat opgepakt! Goed om te lezen dat er nu een nieuwe Experia Box jouw kant op komt. Laat je t.z.t .nog even weten of je inderdaad helemaal storingsvrij bent?

Fijn te horen dat daar iets mee gedaan wordt. 
 

ik kan niet wachten op de nieuwe box want het is nu 12:00 uur en heb de storing vandaag al 3x gehad :(

zit er nu alweer 2 minuten in.

Als het probleem met de nieuwe box is opgelost laat ik dat zeker weten, en zo niet, dan kom ik hier vast ook weer terug :)


De nieuwe box is binnen, De Sagemcom F5359, KPN Box 12.

Het was plug & pray, maar met 30 minuten had ik weer verbinding. (Waarschijnlijk eerder maar ik zat op z’n wifi te wachten maar die staat standaard uit 🙂 )

 

Nu eens kijken of de storingen uit blijven.