Skip to main content

Hallo,

 

Wij zijn nu vijf jaar klant van KPN en hebben bij het begin van ons abonnement de Experia Box v10 in bruikleen gekregen. Omdat deze erg traag werd, hebben we een ICT’er thuis langs laten komen om er een nieuwe en sterkere router (ik ben geen expert, dus kan ook een andere naam hebben) ‘erboven’ te hangen. Werkte top, tot we na een paar dagen een mail kregen van het KPN Abuse team, met de mededeling dat we dit apparaat moesten verwijderen omdat de verbinding zo onveilig zou zijn.

Hebben we gedaan omdat er gedreigd werd met het afsluiten van ons internet en dus de experia box netjes gereset naar de oude instellingen. Maar de internetverbinding werd daarna alleen maar trager. Zelfs zo erg dat we op onze tweede tv (met een een normale tv-ontvanger van KPN) heel slecht beeld ontvangen. Het beeld en geluid hapert en is regelmatig totaal niet te volgen. Ook de internetverbinding fluctueert enorm qua snelheid. Het ene moment is het goed, het andere moment moet ik overschakelen naar mijn 4G om uberhaupt mijn mail te kunnen checken. Kortom, het werkt gewoon niet goed meer. 

 

Hoe kunnen we dit oplossen? Het lijkt mij dat een nieuwe Experia Box nodig is, maar ik kan nergens een nieuwe aanvragen, vandaar dat ik dit via het forum doe.

 

Ik hoor graag van KPN!  

Admin: Titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Hi @VanDam1, goed dat je op advies van afdeling Abuse de Experia Box teruggezet hebt naar de oude instellingen. Maar ik lees dat de verbinding er niet beter van geworden is, dat is natuurlijk niet de bedoeling. 

Ik vermoed niet dat de Experia Box zelf defect is, maar ik sluit bij voorbaat natuurlijk niets uit. Heb je de Experia Box onlangs een volledige reset gegeven volgens stap 2? Zo niet, dan raad ik je sowieso aan om dat te doen. Daarnaast wil ik ook graag de verbinding voor je nakijken. Kan je je gegevens daarom invullen in je forumprofiel en geef je een seintje zo gauw je dat hebt gedaan?


Hallo @VanDam1 Ik zou die ICT’er maar niet meer inhuren als je zelfs het KPN Abuse-team op je nek krijgt.

 


Hoi @Alexandra,

 

Bedankt voor je reactie, ik heb de Experiabox gereset volgens stap 2 dus daar ligt het niet aan. Ik heb zojuist mijn gegevens ingevuld in mijn forumprofiel! 


@VanDam1 Super, dankjewel. Ik heb de verbinding nagekeken maar zie geen bijzonderheden, de verbinding is goed. Daarom moeten we even verder zoeken naar wat er aan de hand is. 

Hoe zijn je apparaten met internet verbonden, via WiFi of ook bekabeld? Welke snelheid meet je precies? En hoe is de snelheid als je 't test via een kabel? Ik raad je aan om deze speedtest te gebruiken. Ik ben daarnaast ook wel benieuwd naar hoe de tv-ontvangers verbonden zijn met de Experia Box. Dan kijken we vanaf daar verder.


Hoi Alexandra,

 

Die speedtest verheldert een hoop, dankjewel! Vlak bij de meterkast is de draadloze verbinding naar behoren (7 ping, download 104,08, upload 38,84). Voor het complete plaatje, we wonen in het buitengebied in een oude boerderij. De afstanden zijn dus best groot, daarom is de tweede experiabox (degene waar we dus problemen mee hebben) aangesloten op een Devolo versterker (de beste die ik kon vinden, vorig jaar aangeschaft). De experiabox die problemen geeft moet het doen met  6 ping, 12,5 download en 3,82 upload via de kabel.  Draadloos is het nog extremer, ik heb de volgende resultaten draadloos gemeten bij de Devolo versterker: 124 ping, download 0.06, upload 0.89 (slechtste resultaten), en 7 ping, 9,59 download en 2,72 upload is het beste resultaat wat ik kreeg.

 

Nu is er in onze omgeving vorig jaar pas glasvezel aangelegd. De experiabox is hier op aangesloten, maar we hebben ons abonnement hier nog niet op aangepast zie ik. Zou het helpen om een snellere internetsnelheid aan te schaffen? Naar supersnel of razendsnel bijvoorbeeld? Of heeft dat geen gevolgen voor de snelheid in de ‘uithoeken’ van ons huis, die afhankelijk zijn van de devolo versterkers? 

 

Of is dit alleen op te lossen met het leggen van meer kabels? 

 

Met vriendelijke groet,


Je internet snelheid lijkt dus niet het probleem maar de dekking van het WiFi signaal. Vermoedelijk zou een mesh systeem een oplossing zijn, kpn noemt dat superwifi.

Daarbij wordt 1 superwifi punt aangesloten op de Experiabox en het WiFi van de Experiabox uitgezet. Het superwifi punt onderhoudt daarna met andere superwifi punten het WiFi signaal. Als je ze goed plaatst dan kun je het bereik goed vergroten, maar in een groot huis met allerlei uithoeken blijft het puzzelen. In bedrijven worden daar experts voor ingehuurd met de juiste meetapparatuur en kennis, voor de consument vaak te duur.

Zoveel mogelijk bedraad aansluiten is de beste oplossing, maar in oude woningen niet altijd mogelijk. Ik woon ook in zo’n oude grote boerderij en het is puzzelen maar het kan.

De WiFi techniek op 5Ghz is mooi maar kritisch, wellicht helpt ook nog alleen op 2,4Ghz verbinden, dat signaal komt verder maar biedt lagere snelheden.

Devolo “versterkers”, je bedoelt denk ik repeaters? Moeten precies goed geplaatst worden op de rand waar nog goede ontvangst is, net voorbij die rand (denk aan ruwweg een cirkel rond de Experiabox) is het signaal te zwak en valt er niets te “versterken”. 
Eventueel via powerline adapters via het lichtnet het signaal in het huis rondbrengen. Niet ideaal maar kan werken is bij mij gebleken.

Uiteindelijk is in elk huis het goed te krijgen maar helaas vereist het wat kennis en ervaring. Het verbaast mij eigenlijk dat er geen bedrijfjes zijn die hier een oplossing voor de consument bieden van maatwerk. Die gewoon binnen komen met een koffer met een mesh systeem, powerline en repeaters en dan een paar uur knutselen en uitzoeken wat de beste oplossing is en dan goed adviseren. De gemiddelde ICT’er weer misschien wel wat van IT maar niet van de “C” (communicatie).


@VanDam1 Fijn dat de speedtest voor meer duidelijkheid gezorgd heeft! Ik zie dat @Ernst-Jan je hierboven heel goed advies gegeven heeft en hoop dat je daarmee verder komt. We horen graag wat je hebt geprobeerd en wat het effect ervan is.