Skip to main content

Een stukje achtergrond: Ik ontwikkelde in het verleden DSL CPE's (zowel soft- als hardware) voor o.a. Zonnet/Versatel op ARM en Mips bakjes, en heb ruime kennis van netwerken, embedded devices enzovoort.

Sinds een week of drie last van een gekke storing op de (wifi?) v/d Experia V10a

Tamelijk irritant, mijn deurbel, lampen, google nest/spotify, de hele mikmak is de verbinding dan kwijt.

Voorheen werkte alles perfect, inclusief de wifi.

Als ik probeer te verbinden met het SSID dan wordt de client (bijv. een laptop of telefoon) geweigerd alsof het wachtwoord niet goed is. De laatste keer dat de zaak (draadloos) vastliep knipperde het internet lampje blauw. Dit zou betekenen dat DSL aan het trainen is, ik heb echter glas.

Uiteraard heb ik ook bekabelde clients en kan ik het volgende constateren:

  • Modem loopt gewoon nog en alles werkt prima. (v5.00.53 build498-owl)
  • Modem denkt zelf dat er niks aan de hand is, logs OK en wireless log toont ook verbonden clients. Geen errors of foutmeldingen in de logs.
  • Wireless aan/uit zetten via de admin pagina heeft geen effect.
  • Alleen het modem herstarten werkt. (een tijdje.)
  • Geen enkel device kan wireless inloggen op de beide SSID van het modem. Altijd fouten met het wachtwoord (wat ongewijzigd is.

 

Al geprobeerd:

  • Glas + V10a even 10 minuten v/d stroom af.
  • Bekabeld inloggen op de V10a als het stuk is, en wireless aan/uit zetten.
  • Modem op andere wifi kanalen (helpt niks.)
  • Signal strength is prima, wifi is ook niet weg, je mag er alleen niet op..

Het lijkt alsof er iets vol loopt want het is elke 2-3 dagen feest inmiddels. Wat hebben jullie voor oplossing beschikbaar?

Welkom op het forum @Zonko! Het eerste waar ik aan denk is drukte binnen het netwerk. Komt het ook voor op het moment dat je minder apparatuur hebt aangesloten? Bijvoorbeeld als je een tijdje eerst alleen de slimme deurbel aansluit? Wat is verder de snelheid die in het modem binnenkomt?

Ook geef je aan dat geen enkel apparaat kan inloggen op de SSID. Wat ik je wil vragen te proberen is de SSID te veranderen. Daarna 1 voor 1 de apparaten toe te voegen en tussendoor even te wachten om te zien of de verbinding wegvalt. Als wel de verbinding bij een bepaald apparaat wegvalt die een tijdje uitsluiten.

Als geen van de apparaten voor de verbrekende verbinding zorgen, of juist alle, kijken we met die informatie verder. Laat hier even weten wat het resultaat daarvan is. 


Ik had deze reactie al aan zien komen en heb de v10a vervangen door een Asus ac68u. Inmiddels al 12 dagen storingsvrij internet. Mijn beredenering is dat het aan het modem ligt.

Tijd is geld, en tussen werk, gezin en vrije tijd heb ik niet de zin om één voor één mijn draadloze apparaten uit te schakelen en 3 dagen niet te gebruiken. We hebben hier in huis 4 mobieltjes, probeer het de kids en vrouw eens uit te leggen.

Ik blijf er bij dat de wifi stack in de v10a sinds de upgrade problemen heeft en niet goed getest is. Mij situatie was onveranderd,  het probleem was er voorheen niet. Te makkelijk om het maar bij de klant neer te leggen en uit te laten gaan zoeken. Bij Arcadyan worden er mensen voor betaald om een goed werkend product in een breed ecosysteem te laten landen toch?

(Overigens net zoals er bij KPN door.mij mensen worden betaald om een werkend modem te leveren lijkt me.)


@Zonko super om te horen dat je nu al een paar weken geen storing hebt ervaren. Ookal is dit met een ander modem.

Verder is de reden dat ik deze reactie gaf omdat het vrijwel altijd binen het netwerk ligt. Dan is daarop focussen de beste manier om de oplossing te vinden. Ik snap dat dit, vooral voor een techneut, niet per se een fijn antwoord is. Maar het helpt ons uit te sluiten. Blijkt na het controleren dat het toch in ons modem ligt, dan is het makkelijker in 1 keer de juiste aansturing te doen.

Als je wilt dat we verder kijken hoe we het netwerk ook op de V10a kunnen laten draaien laat het dan hier weten. Dan gaan we er samen naar kijken. Als je de Asus wilt blijven gebruiken is dat geen probleem. Als je tegen zaken aanloopt hebben we een topic waarin je makkelijk oplossingen vindt