Skip to main content

Wij hebben vandaag de nieuwe experiabox v12 aangesloten en vervolgens 3 superwifi punten aangesloten. 

we hebben nu overal in huis een sterk signaal en goed werkende wifi, maar er zijn 2 problemen waar ik tegen aan loop:

1: de wifi op de experiabox v12 is niet uitgeschakeld terwijl de handleiding van de superwifi aangeeft dat dit wel (en automatisch) hoort te gebeuren.

2: de wireless clients zijn niet zichtbaar in de experiabox . (In het vakje wi-fi staat bij zowel 2.4ghz en 5ghz ‘there are no connected devices’, en ook onder my modem->device info->DHCP leases staan alleen de apparaten die met kabel verbonden zijn, de draadloze apparaten staan er niet bij.

hierdoor kan ik niet zien welke apparaten er allemaal op mijn netwerk verbonden zijn en ik kan aan de draadloze apparaten geen vast ip adres toewijzen, wat problemen geeft met port forwarding.

voor de duidelijkheid: die draadloze apparaten hebben wel degelijk verbinding en hebben werkend internet. Ik stel deze vraag op mijn telefoon die verbonden is via wifi (maar niet zichtbaar in de lijst).

voordat ik de superwifi punten aansloot waren de draadloze apparaten nog wel zichtbaar in de experiabox.

 

Heb ik iets verkeerd gedaan bij de installatie van de superwifi of hoort het zo te werken?

En hoe zorg ik dat de via wifi verbonden apparaten zichtbaar worden zodat ik een paar daarvan een vast ip kan geven en poorten kan forwarden?

 

Met vriendelijke groet, Leo

Hoi @Leo.B, welkom! We helpen je hier graag op weg met jouw wifi verbinding met de KPN Box 12 en SuperWifi.  Ik ben allereerst benieuwd naar welke softwareversie op jouw KPN Box 12 staat? Dat kan je zien door in te loggen op je Experia Box en te kijken naar het versienummer van de firmware. Je vindt dit onder de knop ‘My Modem’ op de hoofdpagina van de webinterface.

Om je eerste vraag te beantwoorden: Het klopt dat de wifi niet uit gaat op de KPN Box 12. We zijn bezig met een zogenaamde mesh-update voor de KPN Box 12. Deze update zorgt ervoor dat de wifi van de Box 12 gaat samenwerken met je SuperWifi. Dat betekent dat de wifi op de KPN Box 12 ook aan blijft, en het één groot wifi netwerk wordt. Als jouw Box 12 nog een oudere softwareversie heeft werkt de wifi nog niet samen met je SuperWifi, maar blijft de wifi ook aan staan.

Wat je tweede vraag betreft; de softwareversie op jouw Box 12 heeft hierop invloed. Bij de nieuwe software is de Box 12 de ‘master’ en dus de baas van het wifinetwerk. Bij de oude software is het bekabelde SuperWifi-punt de master. De Box 12 is dan een apart, los wifi netwerkje als het ware. Als je verbonden bent met 1 van de SuperWifi punten, dan zie je dat apparaat niet in de Box 12 - want die netwerken staan los van elkaar.

Ik raad je ook aan om de KPN Thuis app te downloaden en gebruiken. Deze helpt je bij het beheren van je wifi netwerk, ik ben ook benieuwd of je de verbonden apparaten daar wel ziet staan bij de SuperWifi punten.