Skip to main content

Hoi toppers!

We zijn trotse en blije gebruikers van de Experia Box versie 8 die we destijds van Telfort kregen. Ons huis is van 1959 en heeft plafonds van bordkarton waardoor het wifi-signaal altijd uitstekend is van kelder tot en met de zolder.

De afgelopen jaren zijn er hier in huis wel wat wifi-clients bij gekomen. Drie smartphones, drie laptops, een televisie en wat randapparatuur waaronder een soundbar met wifi, een wifi-weerstation, een omvormer zonnepanelen die via wifi praat met de server van Growatt, en mijn hobby met de Raspberry Pi waarbij we ook lekker via wifi spelen waaronder een webservertje dat ik (alleen) intern aanroep voor de standen van elektriciteit, gas en water.

De Experia klaagt sinds een jaar. Vooral het opvragen van websites via wifi duurt vaak lang, maar de verbinding is soms ook bijzonder traag. Ik werk thuis en mijn VPN-verbinding valt meer keren per dag uit, terwijl dat met dezelfde apparatuur op andere locaties en via andere netwerken werkelijk nooit gebeurt. VPN valt vooral uit als ook mijn vrouw thuis werkt en videoconferences pleegt via wifi. Soms zijn interne ip-adressen niet eens meer benaderbaar, zoals mijn Raspberry Pi die de slimme meters uitleest en een webclient heeft.

Resetten van mijn Experia doe ik minimaal eenmaal per week. Meestal helpt dat kortdurend, net of ik een cache heb leeggehaald. Soms doen de problemen zich binnen het uur alweer vrolijk voor, een heel enkele keer blijft het even een dag of twee te doen.

Ik vraag me af of het bestaat dat onze Experia een beetje moe raakt. Niet alleen is het aantal actieve wifi-clients in huis behoorlijk hoog (zeker tien clients die constant verkeer veroorzaken) maar totaal gaat het hier om wel 18 clients die wisselend via wifi babbelen. Daarnaast zijn er vijf LAN-clients die ik bekabeld heb aangesloten waaronder twee TV-modems (ook wat oudere beestjes trouwens) en mijn thuiswerkplek. Via LAN gaat alles altijd als een zonnetje.

De instabiele VPN (via LAN) en de erg vervelende trage wifi breken ons een beetje op. Nogmaals, als wifi even lekker werkt, werkt-ie ook op zolder subliem. Het wifi-signaal bereikt ons hele huis perfect. Een versterker zal geen zin hebben, sterker, ik heb er één van Gembird om te kijken of dat hielp, maar helaas.

Welke oplossing heeft u?

Groeten, ook van onze geliefde Experia,
Arian

Hallo @Arianski ,

U kunt proberen om hem om te ruilen via 0800-0402.Waarschijnlijk krijgt u dan de V10 maar vraag vooral voor de v10a want de wifi van die experia box is echt super goed en ik vind de v10a persoonlijk de beste experia box ooit,als ze zeggen dat het niet kan moet je vragen of er een verzoek naar een speciale afdeling verstuurd kan worden.

Groet Martijn


Hoi @Arianski, welkom bij ons op het forum. Het bellen wat Martijn noemt is een optie inderdaad, wat je ook kunt doen is de Wifi Manager op onze website. Die kijkt met je mee naar de huidige apparatuur en de instellingen van het netwerk. Is het via een van beide wegen gelukt?


Hallo @martijn197108 , de Experia V10  zonder a, vinden de meesten op dit forum het beste modem tot nu toe i.v.m.het kunnen splitsen van de 2.4- en de 5.0- band, de 2 banden een eigen naam kunnen geven, de banden apart aan en/of uit kunnen zetten, de mogelijkheid voor pairbonding, de 2 phone aansluitingen en de 4 lan poorten.

De wifi is ook goed, modem hangt in de meterkast en heb in heel mijn huis zonder beton goed bereik en behaal via de 5.0band dezelfde snelheid als mijn bekabelde abosnelheid.:relaxed:

CC: @Arianski 


Hallo @JanD ,

Je zal inderdaad niet er op achteruit gaan.Maar met de v10a haalde ik 60mbps up en met de v10 rond de 30mbps.


Hoi @Arianski, welkom bij ons op het forum. Het bellen wat Martijn noemt is een optie inderdaad, wat je ook kunt doen is de Wifi Manager op onze website. Die kijkt met je mee naar de huidige apparatuur en de instellingen van het netwerk. Is het via een van beide wegen gelukt?

Dag Jasper! Dank je wel voor je idee. Ik volgde zojuist de Wifi Manager. Die komt met de melding ‘Je modem is te oud’ en biedt me vervolgens de KPN Box 12 aan én Super WiFi voor 59 euro. Daarna kan ik alleen nog maar het bestelproces in waarbij ik schijnbaar alleen voor deze kostbare totaaloplossing kan gaan en niet alleen voor de box bijvoorbeeld. Dat is best kort door de bocht want het WiFi-signaal is hier niet het probleem. 


Hallo @Arianski ,

U kunt proberen om hem om te ruilen via 0800-0402.Waarschijnlijk krijgt u dan de V10 maar vraag vooral voor de v10a want de wifi van die experia box is echt super goed en ik vind de v10a persoonlijk de beste experia box ooit,als ze zeggen dat het niet kan moet je vragen of er een verzoek naar een speciale afdeling verstuurd kan worden.

Groet Martijn

Ha Martijn! Bedankt voor je tip. Ik voerde net op aanbeveling van Jasper de WiFi manager en die claimt na de eerste stap meteen dat mijn modem te oud is. Maar vervolgens ziet-ie graag dat ik WiFi versterkers koop terwijl dat oprecht niet mijn probleem is. Ik puzzel voort en overweeg de telefoon in te klimmen. Dank je wel voor je reactie!


Hallo @martijn197108 , de Experia V10  zonder a, vinden de meesten op dit forum het beste modem tot nu toe i.v.m.het kunnen splitsen van de 2.4- en de 5.0- band, de 2 banden een eigen naam kunnen geven, de banden apart aan en/of uit kunnen zetten, de mogelijkheid voor pairbonding, de 2 phone aansluitingen en de 4 lan poorten.

De wifi is ook goed, modem hangt in de meterkast en heb in heel mijn huis zonder beton goed bereik en behaal via de 5.0band dezelfde snelheid als mijn bekabelde abosnelheid.:relaxed:

CC: @Arianski 

Ha JanD. Ik zal deze discussie eens met de medewerkers van KPN aangaan. Dank je wel!


Hallo @Arianski ,

Je kan volgens mij wel alleen de box doen maar dan moet je 1 verdieping en 50 kubieke meter intypen.


Hallo @JanD ,

Je zal inderdaad niet er op achteruit gaan.Maar met de v10a haalde ik 60mbps up en met de v10 rond de 30mbps.

Hallo @martijn197108 , die uploadsnelheid zegt op zich natuurlijk niets, hangt van je abo af, zelf heb ik een abo op koper 50/5Mbit/s en haal in de praktijk 70/30Mbits/s, zowel bekabeld als draadloos via de 5.0-band.


Hoi @Arianski, ik zie dat het gelukt is om een nieuw modem aan te vragen. Zo te zien zal die vanaf morgen op een servicepunt om te ruilen zijn. Ik ben benieuwd hoe het daarmee gaat.


Hoi @Arianski, ik zie dat het gelukt is om een nieuw modem aan te vragen. Zo te zien zal die vanaf morgen op een servicepunt om te ruilen zijn. Ik ben benieuwd hoe het daarmee gaat.

Het modem heb ik vandaag opgehaald en aangesloten. Alles ging op rolletjes en werkt. Alleen telefonie doet het niet. Ook niet na aan/uit-zetten en zelfs resets. Jammer. Heb je een idee hoe ik dit kan verhelpen?


Hoi @Arianski, ik zie dat het gelukt is om een nieuw modem aan te vragen. Zo te zien zal die vanaf morgen op een servicepunt om te ruilen zijn. Ik ben benieuwd hoe het daarmee gaat.

Het modem heb ik vandaag opgehaald en aangesloten. Alles ging op rolletjes en werkt. Alleen telefonie doet het niet. Ook niet na aan/uit-zetten en zelfs resets. Jammer. Heb je een idee hoe ik dit kan verhelpen?

Heb je v10 of v10a gekregen?  In geval van v10, beide telefoonpoortjes geprobeerd? 


Hoi @Arianski, ik zie dat het gelukt is om een nieuw modem aan te vragen. Zo te zien zal die vanaf morgen op een servicepunt om te ruilen zijn. Ik ben benieuwd hoe het daarmee gaat.

Het modem heb ik vandaag opgehaald en aangesloten. Alles ging op rolletjes en werkt. Alleen telefonie doet het niet. Ook niet na aan/uit-zetten en zelfs resets. Jammer. Heb je een idee hoe ik dit kan verhelpen?

Heb je v10 of v10a gekregen?  In geval van v10, beide telefoonpoortjes geprobeerd? 

Ik kreeg een v12. Zojuist belde ik de Klantenservice en ‘sprak’ een computer die mij stap-voor-stap naar herstel geleidde. Heel mooi, joh! De verbinding is dus geheel automatisch via de telefoon en door een stemcomputer hersteld. Alles werkt nu. Ik ben tevree! Bedankt!


Hoi @Arianski, ik zie dat het gelukt is om een nieuw modem aan te vragen. Zo te zien zal die vanaf morgen op een servicepunt om te ruilen zijn. Ik ben benieuwd hoe het daarmee gaat.

Het modem heb ik vandaag opgehaald en aangesloten. Alles ging op rolletjes en werkt. Alleen telefonie doet het niet. Ook niet na aan/uit-zetten en zelfs resets. Jammer. Heb je een idee hoe ik dit kan verhelpen?

Heb je v10 of v10a gekregen?  In geval van v10, beide telefoonpoortjes geprobeerd? 

Ik kreeg een v12. Zojuist belde ik de Klantenservice en ‘sprak’ een computer die mij stap-voor-stap naar herstel geleidde. Heel mooi, joh! De verbinding is dus geheel automatisch via de telefoon en door een stemcomputer hersteld. Alles werkt nu. Ik ben tevree! Bedankt!

Geen mens meer nodig  :joy:  Toppie :thumbsup_tone2:


Gelukkig is het op die manier helemaal opgelost @Arianski, en werkt alles nu goed. Het klinkt alsof de telefonie gegevens niet goed werden geladen door het nieuwe modem en heeft de stemcomputer die er in gezet waardoor het werkt :slight_smile: