Skip to main content

We hebben bericht  gehad dat de V8 box een update zou krijgen van Telfort naar KPN in de nacht van 8 july (2021).

Helaas stond door een stroomstoring de modem uit en hebben we deze “update” gemist, de volgende nacht opnieuw geprobeerd echter we zien geen verandering in de firmware of settings.

Vraag 1; Hoe kunnen we alsnog deze update KPN update krijgen op onze V8 box?

Vraag 2; is er ook een mogelijkheid om deze oude “Telfort” V8 box om te wisselen voor een V10 of V12 box met 5Ghz en/of Wifi 6?

alvast bedankt

Hoi @EEO, welkom bij ons op het forum. Als er 1 nacht geen verbinding was is dat hiervoor geen probleem, de update blijft een week na die datum beschikbaar en zal 's nachts tussen 01.00 en 06.00 geïnstalleerd worden als de Experia Box is aangesloten. Is de update inmiddels wel gelukt? Welk versienummer zie je als je in de Experia Box kijkt? Voor de migratie zal dit 02.00.141W4 geweest zijn en als de update is gelukt zal je 02.00.142W4 moeten zien. Als die update gelukt is hoeft het modem niet vervangen te worden, die zal dan net zoals een V8 die door KPN is uitgeleverd functioneren.


Ik heb geen reactie meer van je gezien @EEO, ik hoop dat dat betekent dat de update inmiddels is gelukt. Als dat niet zo is, of als je andere vragen hebt, horen we het graag.


Dank Jasper, update is intussen gelukt maar werkte niet als verwacht. Deze vervangen door een V12 die we nu aan het instaleren zijn.

Gr @EEO 


Dat is goed om te lezen, hopelijk werkt alles weer naar wens als je de Box 12 hebt aangesloten :slight_smile:


Bij mij kwam er, na mij aan alle voorschriften van KPN in de twee mails gehouden te hebben, ook nooit een update door. Daarom de resetknop op het modem 30 seconden ingedrukt gehouden. Er bleef alleen een rood lampje branden waarbij er verder niets gebeurde. Na vijf minuten gewacht te hebben het apparaat tenslotte maar uit en na 10 seconden weer aangezet. Het modem startte normaal. Het leek even of er weer niets ging gebeuren qua update. Maar na een minuut of iets dergelijks begon de update echt! Het resultaat Runtime Code Version: 02.00.142W4 (24.06.2020-13:30:59).


De update zou automatisch moeten komen inderdaad @Wim2021, gek dat die bij jou niet vanzelf is gekomen. Gelukkig had je zelf de reset op die manier gedaan en de firmwareversie die je noemt is de juiste versie. Die krijg je als jouw modem en de verbinding beide technisch overgezet zijn naar het KPN netwerk. Werkt alles nu ook weer zoals voorheen?


Internet werkt, dus in die zin is het goed gegaan. Wat ik me nog afvraag is of de reset er niet voor gezorgd heeft dat ik de optimalisatie kwijt geraakt ben die ooit moest zijn gebeurd na het modem een nacht aan te hebben laten staan, vele jaren geleden. Vanwege energiebesparing zet ik het modem na gebruik normaal meteen uit, tenzij KPN een bericht stuurt dat ik dat een bepaalde nacht niet moet doen. Was de optimalisatie nu opgeslagen in het modem of elders in het netwerk? Ik zou dus een lagere snelheid van mijn verbinding kunnen hebben. Of dat zo is, is denk ik moeilijk vast te stellen, omdat de snelheid van meer factoren afhangt.

Ik heb de test via https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm uitgevoerd. Maar ik weet niet wat het eerder was. De download was bij twee testen 69,6 en 69,0 Mbps en de upload 27,8 en 27,9 Mbps (via een kabel). Ik heb ook nog een test gedaan met een kort kabeltje vlak op het modem. De resultaten waren niet beter: 67,7, 69,5 en 27,9, 28,0. De maximale snelheid op mijn adres is voor download 200 Mbps en upload 59 Mbps.


Wat voor optimalisatie bedoel je precies @Wim2021? Het kan zijn dat dat op het netwerk zit en dat de reset daar geen invloed op heeft, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen zonder te weten wat voor optimalisatie het is. Als het om resultaten van de Wifi Manager gaat bijvoorbeeld zal het wel op de Experia Box zelf zijn en niet blijven na een reset.

Je hebt de speedtest zowel met een kabel als draadloos gedaan dus, waarbij beide hetzelfde resultaat geven. Ik kan jouw verbinding nog niet nakijken, op je forumprofiel staan nog geen gegevens. Als je die invult en een seintje geeft kan ik daar een blik op werpen.


In het boekje die ik bij het modem heb gekregen staat:

Tip voor meer snelheid en stabiliteit!

In de eerste week na de installatie optimaliseert Telfort uw internetverbinding automatisch. Het is belangrijk dat u hiervoor het modem de eerste week continue aan laat staan.

 

Ik heb geen draadloze test gedaan. De tests waren allemaal met een kabel. De eerste keer een lange, de tweede keer een korte. Wifi gebruik ik hoogst zelden. Voor deze gelegenheid heb ik dan nu getest of deze überhaupt functioneert. Dat is het geval.

Ik heb het klantnummer ingevuld in het forumprofiel.


Dat is een instelling aan de netwerkkant, het modem vervangen of resetten verandert dat niets. Ik heb ook geprobeerd om je verbinding na te meten, maar op dit moment krijg ik geen verbinding, vermoedelijk doordat je het modem nog niet aangezet hebt. Het kan geen kwaad om het modem de hele nacht aan te laten staan overigens :slight_smile:


Heel erg bedankt @Jasper, je hebt mijn ongerustheid weggenomen.

Ik heb ook naar de tarieven en de bijbehorende snelheden van KPN gekeken (ik kom immers van Telfort). Je begrijpt dat ik vanuit die optiek nu niets te klagen heb, maar veel te vrezen heb voor de toekomst. :relaxed:

Het modem de hele nacht aan laten staan zonder reden heeft uiteraard het bezwaar dat dit energie kost. Ik probeer zoveel mogelijk alles uit te zetten wat ik niet gebruik. Vele kleintjes maken één grote nietwaar? Daarbij vergeet ik natuurlijk ook niet grote energieslurpers uit te faseren, want anders hebben die kleine besparingen inderdaad weinig zin. Tenslotte, ICT-onderdelen die uit staan vormen op dat moment geen beveiligingsrisico.

Nogmaals bedankt!


Graag gedaan @Wim2021, technisch is het nu overgezet en verder veranderd er niets aan je abonnement. De prijzen die je op KPN.com ziet staan zijn voor jou niet van toepassing. Bij de overzetting van Telfort naar KPN zijn de voorwaarden van het abonnement niet gewijzigd. Mocht er een keer iets gaan wijzigen zal je daarvan ruim op tijd worden geïnformeerd, maar daar is vooralsnog niets over bekend. Je kunt het abonnement gewoon blijven gebruiken zoals het nu is.