Skip to main content

 

Hallo,

Ik heb op dit moment een Experia Box v8 die ik zo’n 6 a 7 jaar geleden heb gekregen van Telfort. De laatste paar maanden begint de kwaliteit van de wifi erg af te nemen. Soms is de verbinding slecht (langzaam, dropped connections etc), soms doet het helemaal niets meer tot ik de modem aan/uit doe. Deze problemen gelden voor alle wifi devices die ik thuis gebruik (iphone, ipad, macbooks). Het maakt ook niet uit of ik naast de modem of ergens anders in huis ben. Activiteiten als videobellen kan ik al helemaal vergeten, dan zit ik naar een dia show te kijken.

De (glasvezel) verbinding zelf is verder prima, ik heb twee screenshots toegevoegd van speedtest.nl, één test via wifi (op ongeveer 2 meter afstand van de modem zonder iets ertussen) en één test via bekabeld. Ik weet dat je via wifi wat snelheid verliest, maar dit is wel dramatisch.

Bekabeld

Wifi 

Is het mogelijk om de box te vervangen door een wat nieuwer model? Met het thuiswerken wat we op het moment allemaal doen is een goed werkende wifi wel een must.

Hoi @GVerschuur, welkom bij ons op het forum. Tussen bekabeld en draadloos internet kan altijd een verschil zitten, maar dat is wel een groot verschil inderdaad. Wat heb je al gedaan behalve het testen van de snelheid op verschillende adressen? Heb je de Wifi Manager al eens gedaan? Die helpt om het Wifi netwerk zo optimaal mogelijk in te stellen en als dat niet mogelijk blijkt biedt het andere alternatieven, er zijn situaties waar je daarmee gratis Experia Wifi's kunt krijgen bijvoorbeeld.


Hallo Jasper, 

Ik heb de tool zojuist gedraaid. Het gaf een verbetering, maar niet het effect waar ik op had gehoopt. Zelf als ik letterlijk naast de router zit is snelheid verre van wat het moet zijn. De feedback van de tool was als volgt:

  • Er zijn wat settings aangepast (al weet ik niet welke)
  • Het channel is veranderd. Ik woon in een drukke wijk in Amsterdam, Het is niet te doen om meerdere malen per dag het channel aan te passen omdat het netwerk congested is.
  • Koop een wifi versterker voor €150. Dit is ook geen optie wat mij betreft.

Het kanaal veranderen is een van de dingen die de Manager daarbij kan doen inderdaad, maar het resultaat gaf je weinig verbetering. Laten we het modem vervangen, ik stuur je daarvoor een privébericht.


Ik heb de nieuwe modem geïnstalleerd. Na wat initiële opstart problemen (het leek een paar keer te resetten) draait het tot dusver als een zonnetje. De modem staat nu op dezelfde plek als voorheen, en de wifi snelheid is nu nagenoeg hetzelfde als bekabeld. Al met al blij de vervanging. Bedankt voor de hulp 👍🏼

 


Graag gedaan @GVerschuur, dat klinkt als een goede verbetering inderdaad! Als we nog iets voor je kunnen doen weet je ons te vinden :slight_smile: