Skip to main content

Hallo,

 

Ik word echt een beetje moe van deze kwestie. En KPN lijkt maar niet te kunnen helpen.

 

We zijn recent overgestapt van KPN ADSL naar Glasvezel
De monteur kon niet goed overweg met onze Apple apparatuur (“Ik heb geen ervaring met Apple”)
Sindsdien: onze Wifi valt steeds weg
Al meerdere malen contact gehad met Online helpdesk
Al heel vaak de Wifi Manager gebruikt (Alleen tijdens het meten, kan hij al geen verbinding maken op 2e verdieping)

Onze setup is echt heel eenvoudig:
 

In de meterkast heb ik de Experia V10A staan, die 3x bedraad is aangesloten:

  1. naar VS650 extender
  2. naar Experia Wifi (Arcadyan) beneden
  3. naar Experia Wifi (Arcadyan) 2e verdieping

De VS650 is gekoppeld via stroomnetwerk met een andere VS650 in de woonkamer. Deze voorziet de KPN kast van netwerk en werkt prima.

De Experia beneden doet zijn werk, en versterkt het reguliere WIFI netwerk.

De Experia boven is bedraad aangesloten op de KPN kast en deze werkt naar behoren. Ook is er op de 2e verdieping en iMac draadloos aangesloten op deze Experia. Deze werkt ook altijd, internet is prima. Maar op de Macbooks en de telefoon dus vaak niet. Soms wel, en dan 1 minuut later niet. Hij schommelt tussen de 512Kbps en 100Mbps op de tweede verdieping.
Op de eerste verdieping (de enige plek waar geen Wifi Experia staat) is het internet helemaal dramatisch: 0,2Mbps en soms als we mazzel hebben even een paar minuten 18Mbps. Om dan weer weg te vallen. 


Dus mijn conclusie (maar ik ben een leek): de Experia Wifi’s hebben alleen bereik op hun eigen verdieping, de verdieping ertussen redden ze niet. Lopen van de ene verdieping naar de andere verdieping is funest: internet valt weg. Omdat Wifi de hele tijd schommelt tussen 512Kbps en 100Mbps vermoed ik dat het iets is wat vooral in de extenders zit.

Resultaat van KPN chat: doe even de manager. Haal even je Apple drive ertussen uit. Doe even restart. 
Ik heb dat allemaal al gedaan. Meerdere malen. Al het randapparatuur al verwijderd. Gerestart. Opnieuw geinstalleerd. Stekkers eruit. Maar het blijft belabberd. En voorheen toen we ADSL hadden, hadden we nooit problemen. Ik zeg niet dat het aan Glasvezel ligt, maar wel dat we sinds glasvezel geen behoorlijk internet gehad hebben. 

Is er echt niemand @KPN die hier een beetje verstand van heeft? Dit gaan we met 2 thuiswerkers niet lang door laten gaan. 

Dank,

Tascha

Ha @Tascha_L, heel vervelend dat het niet optimaal werkt! Wil je je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Mag ik een test doen om te kijken hoe het allemaal aangesloten is bij je? Heb je al eens geprobeerd om de Experia Wifi van verdieping 2 op verdieping 1 te zetten? Wellicht kan je er nog één extra aanschaffen om de afstand te verkleinen. Ze maken geen gebruik van mesh, dus zullen inderdaad niet naadloos in elkaar overgaan. Ik kan me ook voorstellen dat je het een gedoe vindt om dat allemaal bekabeld aan te sluiten. Je kunt er daarom ook voor kiezen om Super Wifi punten aan te schaffen. Dit is wel even een investering, maar deze kan je ook draadloos aansluiten. Dit lijkt me trouwens wel echt los te staan van zowel glasvezel als Apple apparatuur 🙂.


Hi @Marcia_,

Dank voor het reageren. Ik heb mijn gegevens aangevuld. Uiteraard mag je testen, maar je collega’s op de chat hebben al geconcludeerd dat internet tot de meterkast prima binnen komt.
Daarna gaat het mis.

Ik begrijp dat de Experia Wifi’s niet naadloos overgaan, en dat ik soms even moet wachten tot mijn Macbook (of die van mijn partner) weet welke Experia hij moet pakken. Maar het punt is, dat de laptops (en soms ook de telefoons) dit pas doen na een herstart, of nadat we een paar keer de wifi op de laptop/telefoon hebben gedeactiveerd cq op flightmodus gezet hebben. En dat is best frustrerend. 

Een derde Experia Wifi experia aanschaffen overweeg ik, maar is dat niet een beetje veel van het goede? Ons huis is 160m2 en ik zou dan 1 Experia en 3 Experia Wifi’s moeten hebben? Is dat een beetje de norm? Ik hoor het graag, bedankt vast voor het meekijken/meedenken.

Tascha 


Beste @Marcia_ , heb je al kunnen testen? Internet is vandaag weer eens niet te bereiken. De Experia’s maar weer eens resetten. Zag een mooi poster in het bushokje hangen van jullie over snel internet. Nou ja, dat is dan tot de meterkast. Daarna helaas belabberd. 

Ik hoor graag van je!

Tascha


Wat bedoel je met "Apple drive"? Is dat een apparaat?

Speelt het probleem dus alleen op de eerste verdieping? Waar geen versterker staat?

Kunt u inloggen op http://192.168.2.150?

U heeft een Experiabox v10a, dus op de begane grond zou je in principe geen versterker nodig hebben. Waar staat die? Naast de Experiabox? Dat zou helemaal nutteloos wezen. Dan kunt u hem beter bovenaan de trap op de eerste verdieping plaatsen.


Ja, sorry voor de late reactie! Alles lijkt inderdaad aangesloten zoals moet. Klopt het vermoeden van Nick? Heb je de Experia Wifi op de begane grond naast de Experia Box staan? Is het een idee om die Experia Wifi op de eerste verdieping te plaatsen?


Beste @Nick83,

Die Apple Timecapsule gebruikte ik in de oude situatie als een soort verdeler, maar die is er al geruime tijd tussen uit.

Nee, ik kan niet inloggen op http://192.168.2.150/ (wat is dat?). Ik kom wel op de Experia (via http://192.168.2.179/) en op de Experia Wifi’s (via http://192.168.2.168/).

Het probleem is tweeledig: op de 1e verdieping nauwelijks bereik, en 2 laptops die weigeren over te schakelen naar een andere Experia Wifi (op alle verdiepingen). Pas na reboot of paar keer Wifi uitzetten.
Ik zal de Experia Wifi van beneden verplaatsen naar de 1e verdieping.

Groet,

Tascha


Beste @Marcia_ 

Kan ik zonder problemen de Experia Wifi aansluiten op een VS650 extender? Ik heb geen bekabeling naar de 1e verdieping.

Hoor het graag, dank alvast!

Tascha


Beste @Marcia_ 

Kan ik zonder problemen de Experia Wifi aansluiten op een VS650 extender? Ik heb geen bekabeling naar de 1e verdieping.
 

Ik heb hier in eerste instantie een beetje overheen gelezen, maar is dit precies voor apparaat? Bedoel je een draadloze verbindingsset? Dat kan wel, maar we ondersteunen dat in principe niet. Het is dus echt uitproberen of dat werkt of niet. Het versturen van signaal over het stroomnetwerk is gevoelig, als er dan wifi signaal versterkt moet worden, dan gaat dat wel eens mis.


@Marcia_ , klopt de VS650 hebben we via KPN gekregen.

Mijn buurman zegt dat de Experia Wifi de snelheid kan halveren. Ik weet niet of dat klopt?

En als ik dan toch die Super Wifi aanschaf waar je eerder aan refererende, kan ik die dan dus draadloos op elke verdieping aansluiten op een stopcontact?  

 


 


In principe, als je de Experia Wifi gewoon aansluit zoals bedacht, moet je gewoon een goede snelheid halen. Als je er een DVS tussen gaat zetten, dan garanderen we dit niet meer. De Super Wifi punten kan je bekabeld, maar inderdaad ook heel goed draadloos aansluiten. Je kunt ze altijd eens aanschaffen en bevalt het niet, mogen ze binnen 14 dagen teruggestuurd worden. 


Voor een ieder die dit leest ;-)

Ik heb uiteindelijk alle Experia Wifi’s vervangen door TP-LINK Multiroom met Mesh technology. Op elke verdieping 1. De TP-Link als Access Point en de de Experia V10A als Router. Werkt voorlopig als een zonnetje. Installatie was kinderlijk eenvoudig en die dingen zien er nog mooi uit ook! De laptops hebben geen moeite meer en op elke verdieping prima internet.

Dank iedereen voor het meedenken. 

Groet,

Tascha


Jammer dat het uiteindelijk toch niet meer gelukt is met de Experia Wifi's! Leuk dat je het nog even laat weten!:grinning: