Skip to main content

Beste lezer,

Sinds deze week hebben wij glazvezel, deze installatie is goed gegaan en op het moment dat de monteur wegging waren de problemen nog niet zichtbaar. 

Elke ochtend als apparaten (computers, laptops, telefoons) opgestart worden en meerdere momenten op de dag is de kans groot dat een of meerdere van onze apparaten die willen verbinden of verbonden zijn met het internet (wifi of ethernet) ineens de melding gaat geven dat er geen geldige IP-configuratie te vinden is. Het maakt niet uit wat de afstand is tot de Experia Box, het gebeurt overal in huis.

Na veel zoeken hebben we meerdere dingen geprobeerd om dit op te lossen, maar nog geen permanente oplossing gevonden:

  • Wifi/ethernet uit en aan op het apparaat - lost het nooit op.
  • Experia Box uit en aan - lost het vaak op, maar is geen oplossing om dit altijd te doen, meerdere keren per dag.
  • Bepaalde commando’s in CMD - lost het nooit op, ook niet mogelijk op telefoons.

Wij gingen er toen van uit dat het probleem bij de Experia Box ligt, sinds wij dit probleem niet hadden voor de glazvezel installatie. Dus we hebben geprobeerd op de Experia Box:

  • De servicetools (wifi kanaal, etc.) - lost het vaak even op, maar dat komt waarschijnlijk omdat de Experia Box herstart word. Het is niet blijvend.
  • LAN DHCP vaste IP addressen geven/ ze weer verwijderen - dit is op dit moment de beste oplossing omdat we niet de Experia Box uit en aan hoeven zetten, ook niet blijvend.
  • 5GHz uitzetten - scheen even te werken, maar problemen blijven

Het ligt niet aan de internetverbinding want andere apparaten kunnen wel verbonden zijn, ook al is de snelheid soms niet helemaal wat verwacht is. 

Wat kunnen wij doen om het probleem op te lossen? Alvast bedankt voor het lezen.

@ZappaPanda Welkom op het forum. Het lijkt er op dat je op dit moment binnen je netwerk naast je Experiabox nog een apparaat hebt dat ip adressen uitdeelt. Hierdoor krijgen je een apparaten een ip adres dat niet binnen de range van de Experiabox ligt. Mag ik vragen wat er los van de Experiabox nog meer aangesloten is? Denk hierbij bijvoorbeeld aan switch/hubs of routers. Zou je voor mij ook je forumprofiel willen invullen en het mij kunnen laten weten als dit gelukt is? Dan kan ik je gegevens er bij pakken wanneer nodig. 


Beste Rutger,

Dankuwel voor uw reactie.

Ik heb mijn forumprofiel ingevuld, laat even weten of het voldoende is.

Los van de Experiabox is er het volgende aangesloten:

  • 3x Draadloze Verbindingsset DVS 650 (1 naast de Experiabox, 1 verbonden met laptop, 1 verbonden met tv ontvanger Motorola VIP 1853)
  • Nedis Gigabit Ethernet Switch, 5 poorten (poort 1 ethernet kabel van Experiabox, poort 2 en 3 ethernetkabels naar computers)

Verder zijn er geen hubs of routers verbonden met de Experiabox.


Haal die dvs er maar tussen uit. Reset de experiabox en vrijwel zeker is het probleem opgelost!!


@ZappaPanda Bedankt voor het aanvullen van je forumprofiel. Het is inderdaad handig om even te testen wat er gebeurd als we de DVS afkoppelen, om te kijken of het probleem zich dan ook voordoet. Mocht dit alsnog het geval zijn zouden we even de switch af kunnen koppelen. Één van de apparaten lijkt er voor te zorgen dat je andere apparaten een foutief IP adres krijgen. Zou je mij kunnen laten weten wat de resultaten zijn? 


Dat is helaas makkelijker gezegd dan gedaan en is ook de laatst mogelijke oplossing die wij zouden willen zien.

Vanwege de glasvezelverbinding moest het modem verplaatst worden. Meerdere keren hebben wij gevraagd of het modem op dezelfde plaats kon blijven, maar in verband met leidingen en het boren voor de aansluiting hebben de monteurs/kpn besloten dat niet te doen. Ook hebben de monteurs gekeken naar de huidige verbindingen in huis (DVS en ethernet switch) en toen gesteld het goed was.

De apparaten verbonden met de DVS zijn niet gemakkelijk te verbinden met het modem op het moment, wij hebben de (flink lange) kabels niet in huis en zouden de kabels ook weg moeten werken op manieren die niet wenselijk zijn of snel uitgevoerd kunnen worden. Het Motorola VIP 1853 modem heeft als ik het goed heb ook geen optie voor wifi. Toen wij de tv ontvanger in gebruik namen van KPN werden de DVS juist aanbevolen aan ons als vervanger voor een ethernetkabel.

Dankuwel voor uw antwoord Joep, ik zie nu wel na wat zoeken dat het een bekend probleem is met de DVS (ik kan posts van een jaar geleden vinden). Is er misschien een alternatief of ondertussen een v10a update geweest die nog niet doorgevoerd is op mijn Experiabox?

Ik zal zo even proberen te testen wat er gebeurd als ik ze loskoppel.


Even proberen inderdaad. Ik ben heel benieuwd. 


De Motorola VIP 1853 is geen modem, maar een tv ontvanger. Een verouderd type wat u al zowat 2 jaar om kan ruilen bij KPN voor een nieuwere versie.

Niet dat da verder iets oplost voor uw probleem. Maar ik dacht: ik meld het ff 😉


U heeft een switch in uw netwerk lees ik? Een voor mij ietwat onbekend model. Maar is dat de enige? Of heeft u er meer? Zit er ook een tv ontvanger via een switch aangesloten? 


@ZappaPanda Is het gelukt om te testen wat er gebeurt als de apparaten losgekoppeld zijn?


@ZappaPanda Heb je al eens dit topic doorgenomen, mogelijk ligt hier ook jouw oplossing?

 


@ZappaPanda Ik heb niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je het via een andere weg hebt geregeld. Anders hoor ik het graag!