Skip to main content

Hallo,

 

Ik heb sinds ik een jaar geleden ben verhuisd een beetje een vreemd probleem. Ik heb een experiabox v10a, maar kan regelmatig niet bij de webinterface. Als ik de router herstart doet deze het tijdelijk en kan ik mijn changes doen, maar na een tijdje (1 a 2 dagen denk ik) doet deze het niet meer. Ik kan wel bij de inlogpagina en op inloggen klikken, maar daarna gaat het fout.

 

Ik krijg bij Google Chrome de melding: “mijnmodem.kpn heeft geen gegevens verzonden."

Ik krijg bij Firefox de melding: "Beveiligde verbinding mislukt”. (het SSL certificaat is tot december nog geldig).

 

Wat ik al heb geprobeerd:

  • Meerdere computers
  • Meerdere browsers
  • Incognito/Private browser windows
  • Cookies resetten
  • Factory reset van de router

Model Name:    VRV9517
Firmware Version:    v5.00.48 build453
Boot Code Version:    1.0.38-161.188
Hardware Version:    R01
Serial Number:    J913622949

 

KPN support weigert mij een nieuwe router te sturen, ondanks dat ze toegeven dat het een uniek probleem is wat ik alleen heb.

 

 

Hallo @BlackMagic ,

 

Naamresolutie? Welke DNS server is in gebruik ?

Lukt op een command prompt PING mijnmodem.kpn ?

Lukt op een command prompt PING 192.168.2.254 ?

Groet Bart

 

 


Hallo @BlackMagic ,

 

Naamresolutie? Welke DNS server is in gebruik ?

Lukt op een command prompt PING mijnmodem.kpn ?

Lukt op een command prompt PING 192.168.2.254 ?

Groet Bart

 

 

Ik heb een lokale pihole die ik gebruik als DNS, en als 2e gebruik ik 1.1.1.1. Ik kan zowel het IP als de domeinnaam pingen zonder problemen. 


Hallo @BlackMagic ,

Als de pihole zijn DNS verzoek forward naar Cloudflare (one.one.one.one) zou dat geen probleem moeten zijn.

De leeftijd van DNS cache is ongeveer een dag, daarna heb je blijkbaar problemen.

Lokaal op de client is ook een DNS server instelbaar en sommige internetbrowsers is dat ook instelbaar.

Makkelijker kunnen we het niet maken, een issue oplossen is dan moeilijker.

Is de Experia box v10A te pingen als die niet benaderbaar is in de browser ?

Groet Bart


Die pihole zal wel de oorzaak zijn van het probleem. De domeinnaam "mijnmodem.kpn" zal niet te vinden zijn op de pihole en ook niet bij Cloudfare. Dat je het wel kunt pingen is leuk. Maar geen garantie dat daarmee alles zou moeten werken.


Die pihole zal wel de oorzaak zijn van het probleem. De domeinnaam "mijnmodem.kpn" zal niet te vinden zijn op de pihole en ook niet bij Cloudfare. Dat je het wel kunt pingen is leuk. Maar geen garantie dat daarmee alles zou moeten werken.

Echter kan ik na een herstart wel via mijnmodem.kpn bij de router komen, en heb ik mijnmodem.kpn ook in mn pihole DNS records staan. Overigens bestond dit probleem volgens mij ook al voor ik de pihole geinstalleerd had.


Hallo @BlackMagic ,

Als de pihole niet de oorzaak is, kijk dan goed naar de client/browser instellingen voor DNS.

In een noodgeval maak je een hosts file (zit ergens in SYSTEM/DRIVERS/ETC) en maak een regeltje voor de Experia V10A box. Dan heb je een DNS server niet nodig. De client kan altijd de naam resolven.

Het geeft ook een verklaring dat het certificaat in Firefox het oude verlopen certificaat geeft. Het certificaat  update niet, als er geen verbinding is. Als er wel verbinding is zou die e'm updaten.

P.S. er is een nieuwe firmware versie onderweg.

Groet Bart


Verwijder 1.1.1.1 eens die je als secundaire DNS ingesteld hebt. Hierop is mijnmodem.kpn sowieso niet te vinden.


Verwijder 1.1.1.1 eens die je als secundaire DNS ingesteld hebt. Hierop is mijnmodem.kpn sowieso niet te vinden.

Ik heb zojuist een nslookup gedaan, maar daar krijg ik nog steeds het juiste IP adres op terug. Ik kan ook via mijnmodem.kpn de login pagina van mijn router laden. Het is dus geen DNS probleem.


Hallo @BlackMagic ,

Als de pihole niet de oorzaak is, kijk dan goed naar de client/browser instellingen voor DNS.

In een noodgeval maak je een hosts file (zit ergens in SYSTEM/DRIVERS/ETC) en maak een regeltje voor de Experia V10A box. Dan heb je een DNS server niet nodig. De client kan altijd de naam resolven.

Het geeft ook een verklaring dat het certificaat in Firefox het oude verlopen certificaat geeft. Het certificaat  update niet, als er geen verbinding is. Als er wel verbinding is zou die e'm updaten.

P.S. er is een nieuwe firmware versie onderweg.

Groet Bart

Hi Bart,

Ik heb zojuist een nslookup gedaan, maar daar krijg ik nog steeds het juiste IP adres op terug. Ik kan ook via mijnmodem.kpn de login pagina van mijn router laden. Alleen als ik inlog op de router gaat het fout. Het is dus geen DNS probleem.


Hi Bart,

Ik heb zojuist een nslookup gedaan, maar daar krijg ik nog steeds het juiste IP adres op terug. Ik kan ook via mijnmodem.kpn de login pagina van mijn router laden. Alleen als ik inlog op de router gaat het fout. Het is dus geen DNS probleem.

Hallo @BlackMagic ,

Het is me niet duidelijk wat de foutmelding is bij inloggen op de router. Heb je dan een foutmelding of iets dergelijks ?

Groet Bart


Hi Bart,

Ik heb zojuist een nslookup gedaan, maar daar krijg ik nog steeds het juiste IP adres op terug. Ik kan ook via mijnmodem.kpn de login pagina van mijn router laden. Alleen als ik inlog op de router gaat het fout. Het is dus geen DNS probleem.

Hallo @BlackMagic ,

Het is me niet duidelijk wat de foutmelding is bij inloggen op de router. Heb je dan een foutmelding of iets dergelijks ?

Groet Bart

Als ik nu naar mijnmodem.kpn ga, krijg ik eerst een login scherm:

Als ik vervolgens inlog met mijn credentials krijg ik dit scherm

Dit staat in mn developer console:

 


Hallo @BlackMagic ,

Kijk eens in de browser-settings of er een VPN of proxy server actief is.

Groet Bart


Hallo @BlackMagic ,

Kijk eens in de browser-settings of er een VPN of proxy server actief is.

Groet Bart

Hallo Bart,

 

Ik heb geen VPN of proxy actief.

 

Groet Remco


Hallo @BlackMagic ,

Het lijkt erop dat de router en de client elkaar niet goed vinden.

Probeer het volgende:

Notepad opstarten (met administrator rechten)

In de “hosts” file in de directory C:\Windows\System32\drivers\etc

Voeg de regel toe:

192.168.2.254 mijnmodem.kpn

beide apparaten moeten elkaar vinden met hun DNS naam.

Groet Bart


Hallo @BlackMagic ,

Het lijkt erop dat de router en de client elkaar niet goed vinden.

Probeer het volgende:

Notepad opstarten (met administrator rechten)

In de “hosts” file in de directory C:\Windows\System32\drivers\etc

Voeg de regel toe:

192.168.2.254 mijnmodem.kpn

beide apparaten moeten elkaar vinden met hun DNS naam.

Groet Bart

Bart,

 

Het is echt de DNS niet, nslookup resolved deze gewoon prima naar het juiste IP. Ik kan wel de login pagina bereiken, dat zou dan ook niet moeten kunnen als de DNS niet resolved. Om maar alles geprobeerd te hebben, heb ik de waarde zelfs in de hosts file gezet zoals je zei, en ook dit maakt geen verschil. Het cgi script stuurt gewoon een lege response terug dus er gaat echt iets fout in de router.

 

Groet Remco


Verwijder 1.1.1.1 eens die je als secundaire DNS ingesteld hebt. Hierop is mijnmodem.kpn sowieso niet te vinden.

Ik heb zojuist een nslookup gedaan, maar daar krijg ik nog steeds het juiste IP adres op terug. Ik kan ook via mijnmodem.kpn de login pagina van mijn router laden. Het is dus geen DNS probleem.

Dat komt omdat dan de eerste DNS server gebruikt word. Maar browsers gebruiken beide DNS servers om zo het laden van de pagina's sneller te laten verlopen. Daarom is als primaire DNS je pihole invullen en als secundaire DNS 1.1.1.1 een buitengewoon onbetrouwbare constructie.


Verwijder 1.1.1.1 eens die je als secundaire DNS ingesteld hebt. Hierop is mijnmodem.kpn sowieso niet te vinden.

Ik heb zojuist een nslookup gedaan, maar daar krijg ik nog steeds het juiste IP adres op terug. Ik kan ook via mijnmodem.kpn de login pagina van mijn router laden. Het is dus geen DNS probleem.

Dat komt omdat dan de eerste DNS server gebruikt word. Maar browsers gebruiken beide DNS servers om zo het laden van de pagina's sneller te laten verlopen. Daarom is als primaire DNS je pihole invullen en als secundaire DNS 1.1.1.1 een buitengewoon onbetrouwbare constructie.

Echter, bestond het probleem al voordat ik de pihole had (en dus nog gebruik maakte van de standaard KPN instellingen). En heb ik het zojuist geprobeerd door mijn netwerk adapter in te stellen met 1 DNS server: de router zelf. Het probleem is er nog steeds, dit is dus niet de oorzaak.


Ok. Als u wilt dat KPN hier iets aan gaat doen, dan zult u die pihole moeten uitschakelen en alles terug moeten zetten naar default. Als dan het probleem nog steeds bestaat maakt u misschien kans dat er iets gebeurt. Zeggen dat het probleem al bestond voordat u de pihole gebruikte zal geen indruk maken denk ik.


Hallo @BlackMagic ,

De Experia router en de client vinden elkaar blijkbaar niet altijd.

Welke DNS servers staan op de client (regeltje DNS bij IPCONFIG /ALL)?

 

 (als je kunt inloggen op de Experia box)

Heeft de Experia Box v10A ook de standaard DNS servers?

Bij Network > LAN  Paragraaf “IP Address Pool”

ISP DNS aangevinkt ?

En is op de Experia de client zichtbaar bij Overview > Connected Devices ?

Groet Bart


Hoi @BlackMagic, heb je bovenstaande stappen nog kunnen doorlopen en/of een oplossing kunnen vinden?


Hoi @BlackMagic, heb je bovenstaande stappen nog kunnen doorlopen en/of een oplossing kunnen vinden?


 Ik heb niet de allerlaatste stappen geprobeerd omdat het probleem volgens mij op de Applicatie Layer ligt. Het login.cgi script stuurt een lege reactie terug. Op dit moment ben ik ook op vakantie dus kan ik niet extra dingen testen


Dat is ook belangrijk :blush:  laat ons vooral weten hoe het afloopt!


Dat is ook belangrijk :blush:  laat ons vooral weten hoe het afloopt!

Heb geen idee hoe, maar na 1 jaar met dit probleem rondgelopen te hebben is het ineens verdwenen. Had alle changes terug gedraaid dus op een of andere manier heeft het zichzelf opgelost


Mooi al die handige tips... De meeste heb ik ook geprobeerd nadat mijn modem wéér eens onbenaderbaar was. Dat verhaal met dat scriptje was voor mij te moeilijk. En ná diverse (harde) resets, inclusief die op afstand, door KPN nog steeds dezelfde foutmelding. Zelfs bij bedraad inloggen of een andere laptop: zelfde shit “Hmm. We kunnen die website niet vinden.”

Dus de stoute schoenen aangetrokken en gebeld met de servicedesk. Die konden op afstand niets geks vinden. Maar de aanhouder wint gelukkig. Dus heb ik nu een ander modem, de KPN Box 12 in plaats van die malle Experia V10A en ja hoor, niets meer aan de hand! Zelfs een betere snelheid en een prima user-interface waarmee ik mijn omgeving ook kan scannen op kanaaldichtheid.. Mijn modem was dus gewoon defect:( (Met dank aan die andere poster die me op dit idee bracht:))