Skip to main content

Ik heb een vraag met betrekking tot het instellen van het Wifi kanaal op de Experia box V10A

Met de laatste versie van de Firmware kan je in het menu onder WLAN de optie van 5GHZ op A/N/AC zetten en de Bandwidth op 20/40/80 MHZ daarbij kan je de kanalen kiezen voor AUTO of 1 van de losse kanalen. zoals 100 / 108 / 124 . Ik heb momenteel het kanaal vast staan op 108

Volgens de specificaties van de Experiabox kan deze op AC (5GHZ) een maximale snelheid van 1.3GB/S via WIFI versturen. ( Dit hangt samen met externe factoren ).

Nu bezit ik de Intel AX210 160MHZ netwerkkaart welke in een Mini PCI-E slot is aangesloten, Wat deze snelheid (de 1300MB/S) ook ondersteund.

Volgens diverse links zou je de maximale snelheid het beste kunnen behalen als je het wifi kanaal op 80 MHZ zet en daarbij WIFI kanaal 106 kiezen.

https://live-ekahau.pantheonsite.io/wp-content/uploads/2020/05/Detailed-5-GHz-Channel-Allocations.jpg

Maar dit kanaal kan niet gekozen worden.

Mijn maximale snelheid die nu wordt weergeven = 866/866 (Mbps)
De maximale snelheid die het kaartje ondersteund op 5GHZ = 2.4GB/S
Theoretisch zou ik dus makkelijk de 1.3GB moeten kunnen halen.

Gebruik de nieuwste drivers/updates.

De snelheid staat los van de Internetsnelheid deze is uiteraard afhankelijk van het abonnement die ik bezit.

 

Mijn vraag is dus :  Hoe kan ik de maximale snelheid krijgen die ondersteund wordt door de Experiabox of hoe kan ik kanaal 106 krijgen. wat WIFI 802.11AC is.

 

ben zeer tevreden over de glasvezel en heb momenteel een sterke verbinding.

 

snelheid

Zoals al gezegd staat dit los van de snelheid tussen de modem en de laptop.

Hallo @Sytze-v ,

Mijn ervaring is dat ook voor de 2.4 GHz de keuzeknop niet werkt, jij voor de 5 GHz.

Ik heb ingesteld voor WiFi4 dat kanaal 12 de beste oplossing is (Volgens de wifi manager). Een tijdje later staat die op kanaal 1 en dit kanaal heeft meerdere gebruikers en is ook niet het advies van de wifi manager. Later staat die op kanaal 11. Bij instelling auto kan ik me dat voorstellen.

Als ik zeg kanaal 12 dan moet die dat toch doen?

Bij de vorige firmware werkte dat wel.

Andere ervaring is dat ik de WLAN schedular actief heb,  tijdens de inactiviteit van WiFi staat om de 15 minuten steeds de onderstaande regels in de System log

Niet verstorend, maar ”ruis” als je de log leest.

Sep 15 04:42:31 VRV9517 daemon.err wlan_monitorm4635]: start_monitor:o223] Reinit 5G interface.

Sep 15 04:55:56 VRV9517 daemon.err wlan_monitorm4635]: start_monitor:o190] Counter of beacon does not increase.

Sep 15 04:55:57 VRV9517 daemon.err wlan_monitorm4635]: start_monitor:o223] Reinit 5G interface.

Sep 15 05:09:22 VRV9517 daemon.err wlan_monitorm4635]: start_monitor:o190] Counter of beacon does not increase.

 

 De firmware is  v5.00.52 build493-owl

Positief is dat de System log groter is dan voorheen.

Groet Bart


Hallo @Sytze-v ,

Mijn ervaring is dat ook voor de 2.4 GHz de keuzeknop niet werkt, jij voor de 5 GHz.

Ik heb ingesteld voor WiFi4 dat kanaal 12 de beste oplossing is (Volgens de wifi manager). Een tijdje later staat die op kanaal 1 en dit kanaal heeft meerdere gebruikers en is ook niet het advies van de wifi manager. Later staat die op kanaal 11. Bij instelling auto kan ik me dat voorstellen.

Als ik zeg kanaal 12 dan moet die dat toch doen

 De firmware is  v5.00.52 build493-owl

Positief is dat de System log groter is dan voorheen.

Groet Bart

 

Ja dat zou inderdaad moeten, voor jouw info ik heb de mijne op kanaal 13 staan en zover ik weet blijft die daar ook op staan. heb de wireless mode wel op N staan.

 


 

Ja dat zou inderdaad moeten, voor jouw info ik heb de mijne op kanaal 13 staan en zover ik weet blijft die daar ook op staan. heb de wireless mode wel op N staan.

 

om een andere vraag voor te zijn .

Gebruik deze config zoals intel voorschrijft.

 


 

Ja dat zou inderdaad moeten, voor jouw info ik heb de mijne op kanaal 13 staan en zover ik weet blijft die daar ook op staan. heb de wireless mode wel op N staan.

 

om een andere vraag voor te zijn .

Gebruik deze config zoals intel voorschrijft.

 

 

Wie kan mij mijn volgende vraag beantwoorden :

Ben even weer in de materie gedoken, en kwam dit tegen “2×2 MIMO yields 866 Mbps(most wireless clients are 2×2) 2x2 MIMO, sometimes referred to as 2T2R, uses two antennas to establish up to two streams of data with the receiving device

 

Als ik dit goed interpreteer geeft de Experiabox dus maar 2x streams door inplaats van de 3 of 4 als deze inderdaad op 80mhz uitzend.


Hallo @Sytze-v ,

Misschien is het zo dat als je een “Channel” kiest dat het altijd een 20MHz bandbreedte heeft. De dropdown box heeft alleen maar 20 MHz kanalen. Zou je dan “Auto” moeten kiezen om 40 en 80 MHz bandbreedte kanalen mogelijk te maken?

Groet Bart


Hallo @Sytze-v ,

Misschien is het zo dat als je een “Channel” kiest dat het altijd een 20MHz bandbreedte heeft. De dropdown box heeft alleen maar 20 MHz kanalen. Zou je dan “Auto” moeten kiezen om 40 en 80 MHz bandbreedte kanalen mogelijk te maken?

Groet Bart

 

Hoi bart-2020

als je deze afbeelding bekijkt. zou dat inderdaad wel het geval zijn echter zou ik met de 20MHz niet de snelheid behalen die ik nu behaal

.zie de tabel in vorig bericht.

daarom wou kijken wat er gebeuren zou als ik de box forceer op 80 MHz wat eventueel kan als je kanaal 108 kiest. Technisch is dit het kanaal dat met 80MHZ 106 moet voorstellen indien er niet voor dat kanaal gekozen kan worden. maar dit kan dus niet.

Ook gelijk jouw theorie getest, maar helaas maximale snelheid blijft de 866.

 

Om even verder uit te leggen waarom ik graag een snelheid wil zien van 1300/1300 is dat ik dan via WIFI de glasvezel verbinding van 1GB/S kan behalen (indien afgesloten) met de Experia V10A box.

Wat technisch mogelijk zou moeten zijn. echter tot nu toe lijkt dit dus niet het geval. maar of dit nu aan de firmware ligt wil ik graag van een KPN moderator horen.


Als aanvulling wil ik graag nog toevoegen dat elke aanpassing aan het kanaal op 5GHZ bij mij pas werkt als ik de box stroomloos heb gemaakt. pas hierna werk het 5Ghz netwerk weer (N/AC Wifi5)


heb denk zelf de vraag al kunnen beantwoorden.

Volgens een technische Spec afbeelding zou de moden op 5GHZ 1700Mb/s doorvoersnelheid hebben.

Wat zou beteken dat deze minimaal MIMO 3x3 heeft.

WiFi-standaard en frequentie 1x1 MIMO 2x2 MIMO 3x3 MIMO
11n (2,4GHz of 5GHz) 150 Mbps 300 Mbps 450 Mbps
11ac (5GHz) nvt 867 Mbps 1300 Mbps

 

Hieruit kom ik dan ook tot de conclusie dat de huidige V10A box met deze firmware. Geen 3X3 MIMO ondersteund. maar blijft hangen op de 2x2 .

 

 

BUG REPORT

 


 

 

It takes two to tango.

Uiteraard speelt de WiFi adapter in jouw mobiele device ook een rol in de maximale lijnsnelheid.

Op mijn Huawei MediaPad M3 is een linksnelheid van 433Mbps haalbaar...

...terwijl mijn OnePlus 5T op hetzelfde netwerk een linksnelheid van 866Mbps heeft.

 


Beste wjb

"It takes two to tango.

Uiteraard speelt de WiFi adapter in jouw mobiele device ook een rol in de maximale lijnsnelheid."

 

Ik begrijp je reactie niet goed. Als je mijn eerste post leest zie je dat mijn netwerk adapter (in de laptop) op 160MHZ een maximale snelheid van 2.4GB/S ondersteund (band AX) welke niet ondersteund wordt door de oudere experiabox V10A. Dus blijf je op de 80MHZ (band AC) steken welke normaal gesproken dus een max van 1.7GB/S heeft met 4 streams welke volgens de technische specificaties ook ondersteund.

De laptop met 2 antenna heeft dan dus ook 2x2 als max ? Wat dus betekent dat deze ondanks de snelle kaart max 867 kan ontvangen op AC ? Terwijl intel zelf aangeeft dat deze een snelheid van 1.3 max heeft en 4 streams met 2 antenna aansluiting op de kaart heeft ?

Dan is het niet anders en klopt mijn eerste aanname niet dat het misschien aan de firmware kon liggen .

Ben geen exper meer, en heb alleen me weer even ingelezen.

Heb de kaart ook aangeschaft vanwege de dubbele snelheid van 300 naar 866 is al stuk beter en wifi 6 voorbereid samen met bluetooth 5.2

 

 

 

 

 


Ik begrijp het nu . Mijn eigen fout sorry kpn 

Ging er vanuit dat de 1.3 of 1.7 GB/S te halen viel met een 2x2 antenne wat standaard is op laptops en waar de intel wifi kaart ook voor gemaakt is 2 aansluiting . Helaas is de snelheid dus pas te halen met of 2x2 op 160GHZ wat niet ondersteund wordt op de v10a of een kaart welke niet standaard is op laptop van 3x3 en 4x4 op 80MHZ.

Erg fijn die advertenties :sweat_smile:

 


Kan gesloten worden.

:lock: